انقلاب صنعتی چهارمصنعت هوشمندگزارش

زیست بوم فناوری برای عبور از تولید سنتی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

زیست بوم فناوری و نوآوری به عنوان یکی از ارکان اقتصاد نوین با هدف استفاده از توان شرکت های دانش بنیان برای عبور از تولید سنتی و حل مشکلات بخش های کشاورزی ، صنایع غذایی و فناوری زیستی امسال در استان البرز مورد توجه قرار گرفته، طرحی که افق جدیدعلمی و اقتصادی پیش روی این استان گشوده است.

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در ابتکاری زیست بوم فناوری و نوآوری را با اجرای پارک های علم وفناوری درسطح استانها مورد توجه قرار داد تا بسترسازی هرچه بیشتر برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان فراهم شود .

بر همین اساس استان البرز با داشتن بیش از ۳۶۰ شرکت دانش بنیان  روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه رویداد علمی و فنورانه  تانا  (توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها)  را با مشارکت پارک علم و فناوری،وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استانداری البرز و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج برگزار کرد.

این رویداد از آن جهت مورد توجه قرار گرفت که در شرایط تحریمی بتوان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناور برای تحول  و شتاب بخشی در تولید بهره گیرفت.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

 استان  البرز  که حدود چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک در خود جای داده است ، یکی قطب های مهم تولید و صادرات در کشور است ضمن آنکه برخورداری از حدود ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی پرمحصول بیانگر  نقش کلیدی  این استان در تامین بخشی ازمواد غذایی پایتخت  و منطقه دارد.

وجود مراکز علمی و تحقیقاتی کشوری در استان البرز موجب شده تا امروز شرکت های دانش بنیان در این استان رشد شتابنده ای به خود بگیرند که ورود این شرکت ها به بخش تولید محصولات صنعتی ، کشاورزی  ، باغی و خدمات فناورانه ابعاد جدیدی به تولید و اقتصاد البرز بخشیده است.

آنچه موجب شد تا امروز برگزاری رویداد  علمی و فناورانه تانا در استان البرز مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد، وجود ظرفیت هایی است که در استان به عنوان زیر ساخت از آنها نام برده می شود، زیر ساخت هایی مانند فعالیت حوزه آی تی و کسب و کارهای فناورانه در منطقه ویژه اقتصادی پیام یا کارخانه نوآوری و صنایع خلاق امروز این بستر را به وجود آورده تا دانش بنیان ها در این استان پرو بال بگیرند و در میان صدها کسب و کار محصولات و خدمات جدیدی ارائه دهند.

آنچه رییس پارک علم وفناوری البرز در باب دانش بنیان ها گفت 

رییس پارک علم و فناوری استان البرز  روز دوشنبه در آیین برگزاری رویداد تانا دراین استان  با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۳۶۳ شرکت دانش‌بنیان در البرز فعال است، بیان داشت: یکی از راه‌های برون‌رفت از بن‌بست اقتصادی کشور  توجه به دانش‌بنیان ها است.


مهدی عباسی گفت: وجود مراکز علمی و تحقیقاتی کشوری یکی از مهمترین ظرفیت‌های البرز است که این استان را هرچه بیشتر در مسیر تحقیق و پژوهش قرار داده است.

رییس پارک علم و فناوری البرز تاکید کرد: وجود ۳۰ شرکت دانش بنیان  در بخش کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی، از بسترهای مناسب دانش بنیان در البرز برای تحقق رویداد تانا در محورهای موضوعی مورد هدف به  شمار می روند.
عباسی تاکید کرد: در ابتدا زیست بوم تولید البرز باید کامل شود اگرچه گام هایی از جمله راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری برداشته شده ولی در تلاش برای اقدامات موثرتری دراین زمینه هستیم .
وی یاد آورشد: در بحث زیست بوم و نوآوری البرز باید به این نکته توجه داشت که  شهرستان طالقان استان البرز منطقه مستعد گردشگری محسوب می شود اما  به لحاظ تعداد شرکت دانش بنیان یا شرکت خلاق صفر است یا شهرستان فردیس با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت نیز فاقد ساختار فناوری است.
رییس پارک علم و فناوری افزود: بنابراین  باید شهرستان های مستعد صنایع فرهنگی ، گردشگری ، اقتصادی شناسایی شوند تا بتوانیم فعالیت های دانش بنیان را درآنها توسعه دهیم.

حرکت دانش بنیان ها برای شکستن حصار تحریم 

سرپرست معاونت اموراقتصادی استانداری البرز نیز در آیین برگزاری رویداد تانا در استان البرز  بیان داشت : در شرایط  کنونی برای شکست  تحریم های دشمنان  حرکت به تولید و خدمات دانش بنیان هدفگذاری کرده ایم.

 سیف الله اسداللهی افزود:  امروز پایه اقتصاد کشور بر مبنای  کشاورزی شکل گرفته است و استان البرز نیز استانی کشاورز محور است بنابراین باید تقاضا در این بخش از سمت پارک علم  و فناوری هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد .
وی یاد آورشد: در بحث  امنیت غذایی باید  شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی که سال ها تجربه و مطالعه  با استفاده ازظرفیت های علمی و اساتید داشتند پای کار بیایند .
اسداللهی بیان داشت: دراستان البرز با توجه به ظرفیت های کشاورزی برای توسعه بذر و نهال  در جهت هدف تبدیل  دانش به ثروت می توان اقدامات موثر داشت .
وی اضافه کرد: امروز ارتباط صنعت و دانشگاه باید به صورت هرچه جدی تر مورد توجه قرار گیرد اقدامات خوبی از سوی پارک علم و فناوری شاهد بودیم اما باید نیاز سنجی ها و مطالعات لازم انجام شود.

ضرورت  عبور از روش های سنتی در تولید

سرپرست معاونت  امور اقتصادی استانداری البرز با تاکید بر جایگزینی روش های نوین به جای روش های سنتی در تولید گفت: برخی از روش ها در تولید ابتدایی است  که در صنعت نساجی باید این مهم هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد .

انعقاد تفاهم نامه با دانش بنیان ها 

رویداد تانا استان البرز افزون بررسی سازوکارها برای تقویت دانش بنیان ها و شرکت های فناور و ورود فناوری جدید به بخش های کشاورزی ، صنعتی و دامی استان  با انعقاد قراردادهایی بین شرکت های دانش بنیان و بخش های مختلف تولیدی و صنعتی البرز همراه شد.

تفاهم نامه همکاری بین پارک علم و فناوری البرز و شهرک نوآوری سورین به منظور هدایت، پیشبرد، گسترش و توسعه زیست بوم دانش بنیانی بخش کشاورزی و امنیت غذایی در استان البرز ، تفاهم نامه امکان سنجی هوشمندسازی شبکه توزیع بین شرکت رضوان شکلات و شرکت نوع پردازش هوشمند، تفاهم نامه امکان سنجی تولید تجهیزات خط تولید مرکز نوآوری شرکت دخانیات (تیک) و شرکت کارا پلیمر سبحان، تفاهم نامه همکاری مشترک سه جانبه به منظور حمایت و راهبری مرکز رشد تخصصی واحدهای فناور خاک و آب، تفاهم نامه همکاری مشترک سه جانبه به منظور حمایت و راهبری مرکز رشد فنی و مهندسی کشاورزی از جمله تفاهم نامه های منعقد شده در رویداد تانا استان البرز برای تولید هرچه بیشتر ثروت از دانش بود.

منبع: ایرنا

  ” اقتصادالکترونیکیآخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

  • زیست بوم فناوری برای عبور از تولید سنتی
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا