پیشنهاد سردبیررباتیکرسانه دیجیتالگزارشهوش مصنوعی

ربات های نویسنده و آشنایی بهتر با آن‌ها در عصر هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مطالب موجود در اینترنت به دست ربات های نویسنده نوشته شده است. امروزه، ابزارهای نگارش هوش مصنوعی به صورت رایگان در دسترس همگان قرار دارد؛ مِن‌جمله دانشجویان.

بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مطالب موجود در اینترنت به دست ربات های نویسنده نوشته شده است. امروزه، ابزارهای نگارش هوش مصنوعی به صورت رایگان در دسترس همگان قرار دارد؛ مِن‌جمله دانشجویان. با توجه به تغییرات سریع و گسترده‌ای که در جهان امروز شاهد هستیم، تالیف پسااِنسانی که انسان‌ها و ماشین‌ها در آن به همکاری می‌پردازند، می‌تواند پیامدهای اخلاقی بسیاری به همراه داشته باشد. از آنجا که محتوای تولید شده به دست ماشین‌ها در مقیاس گسترده برای برقراری ارتباط با سایرین به کار برده می‌شود، مطالعه اخلاق در هوش مصنوعی باید در دستور کار مراکز آموزشی قرار گیرد.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۸، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

ربات های نویسنده نیز قادر به نگارش هستند

ربات های نویسنده از قبیل GPT-3 در چند ثانیه قادر به تولید متنی هستند که گویا به دست انسان نوشته شده است. در ماه سپتامبر ۲۰۲۰، ربات GPT-3 مقاله‌ کاملی در روزنامه گاردین نوشت تا این نوید را به مردم بدهد که هوش مصنوعی ابزار ترسناکی نیست. هوش مصنوعی این کار را به واسطه «تولید و پردازش زبان طبیعی» انجام می‌دهد .

در همین راستا، زبان انسان به دستورهای کامپیوتری و بالعکس تبدیل می‌شود. برای انجام این کار، الگوریتم‌های ماشینی به مطالعه میلیون‌ها نمونه متن، واژگان، جملات و پاراگراف‌هایی می‌پردازند که انسان از آنها برای درک عمومیِ بافت زبان استفاده می‌کند. سپس، ماشین از دانش برای تولید متن استفاده می‌کند. تا همین سال ۲۰۱۹، این نوع فناوری دور از دسترس به نظر می‌رسید .

پایگاه خبری فناوری هوشمند رسانه تخصصی فناور‌های نوین و انقلاب صنعتی چهارم Industry 4.0

اما امروزه، در دسترس قرار گرفته است . برای نمونه، ابزار تولید محتوای رایگان Zyro برای وب‌سایت‌ها متن تولید می‌کند . شما می‌توانید دسته‌های «سلامت و زندگی» و «مربی خصوصی» را انتخاب کنید. متن زیر در عرض دو ثانیه در اختیارتان قرار می‌گیرد:

«من تجربه کافی در زمینه‌های آموزش فردی، عملکرد ورزشی و تغذیه را دارم. همچنین، کار با کودکان، زنان باردار، افراد مسن، افراد ناتوانِ جسمی، ورزشکاران و تمامی علاقمندان به شرکت در رقابت‌های ورزشی نیز از جمله قابلیت‌های من است. مشاوره‌های من منجر به ارتقای سطح سلامت کلی و عملکرد افراد می‌شود. من به سایر گزینه‌های سلامت از قبیل مشاوره تغذیه و سلامت نیز علاقمند هستم. در اوقات فراغت از حضور در کنار خانواده، بیرون از خانه و یا کار نگارش لذت می‌برم.»

این محتوا می‌تواند مناسبِ وب‌سایت من باشد. این فرصت را دارم تا پاسخ‌های بیشتری از ابزار تولید محتوای رایگان Zyro درخواست کنم. متن زیر در عرض دو ثانیه ارائه می‌گردد:
«من تجربه‌ی کار با بزرگسالان و کودکان را دارم و می‌توانم سلامت فیزیکی و روانی آنها را بهبود بخشم. مایلم به شما کمک کنم تا به اهداف خود برسید. دوست دارم به دیگران کمک کنم تا به اهداف‌شان برسند. من مادرِ دو فرزند سالم و همسر دو انسان فوق‌العاده هستم.»

بیشتر از کاربرد فناوری ‌های هوشمند بخوانیم:

  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • توسعه پایدار با پیشرفت‌های انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • ۵ فناوری مدرن و تاثیرگذار برای تولیدکنندگان صنعتی
  • ۵ دلیل برای پیاده‌سازی فناوری IIoT در کارخانه‌ها
  • لافارژ-هولسیم طرح “کارخانه فردا” را راه‌اندازی می‌کند

مدارس و دانشگاه‌ها باید به پرسش‌های زیر توجه داشته باشند؟

تولید این ابزارهای نوین چه پیامدهایی برای آموزش، نوشتار و جامعه دارد؟ ممکن است برخی افراد به فکر تقلب در نگارش مقاله‌ها و سایر تکالیف درسی بیفتند. مسئولان مدارس و دانشگاه‌ها باید تدابیری برای مقابله با این قبیل از مسائل در عصر پساانسانی بیندیشند. دامنه‌ی استفاده از ماشین‌ها به قدری افزایش یافته که افراد دستکم برای بررسی اشتباهات املایی و دستوری از آنها استفاده می‌کنند.

ابزارهایی نظیر Turnitin که برای تشخیص سرقت ادبی ساخته شده است، می‌توانند نویسنده متن را با استفاده از ابزارهای پیچیده شناسایی کنند . این کار با شناخت اثرانگشت منحصربفرد نویسنده (انسان) صورت می‌گیرد. در بخشی از این فرایند، نوشتار تایید شده به صورت الکترونیکی با نوشتار قبلی دانشجو مقایسه می‌گردد. امروزه، بسیاری از دانشجویان از ابزارهای نگارش هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. شاید بهتر است به جای ممنوعیت یا تلاش برای افشای همکاری انسان و ماشین، از این خلاقیت افزوده استقبال به عمل آید. افراد باید نحوه نگارش با ماشین‌ها را یاد گیرند چرا که این کار در آینده اهمیت بالایی خواهد داشت.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

آیا استفاده از ماشین‌های نگارشی با اصلِ عدالت سازگار است؟

این پرسش کماکان جای بحث و بررسی دارد. دانشجویانی که به ربات های نویسنده بهتری دسترسی داشته باشند، قادر به تولید و ویرایش بهتر متن خواهند بود. ربات های نویسنده پیشرفته قیمت بسیار بالایی دارند و به صورت ماهانه در دسترس قرار می‌گیرند. اگر مدارس و دانشگاه‌ها ابزارهای پیشرفته نگارش هوش مصنوعی را در اختیار فراگیران قرار ندهند، نابرابری در حوزه آموزش تشدید خواهد شد. باید پروتکل‌هایی برای تعیین نویسنده متن در نظر گرفته شود. باید مشخص شود چه کسانی در نگارش متن نقش داشته‌اند.

منبع: هوشیو

بیشتر  از رباتها در اقتصادالکترونیکی:
هوش مصنوعی و ربات‌ها؛ تهدید یا فرصت برای اشتغال‌زایی؟
نگاهی به ربات‌های جدید آمازون برای انبارهای این شرکت+ ویدیو
رباتی که به حالات چهره انسان‌ها واکنش نشان می‌دهد
نابودی آفات با کمک یک ربات پیشرفته
پیشرفته ترین ربات های جهان را ببینید
ربات ها چه زمانی جای انسان ها را در بازار کار می گیرند؟
رونمایی گوگل از جدیدترین ربات سخنگو؛ “لامدا”(LaMDA)
۹ موضوع برتر اخلاقی در هوش مصنوعی
ربات های سخنگو به یاری دانشجویان می آیند


کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا