سلامت و پزشکی هوشمند

چین «دستیار هوش مصنوعی پزشکی» ساخت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

چین اعلام کرده که دستیار هوش مصنوعی پزشکی برای مشاوره دادن به جراحان بر پایه پلتفرم لاما ۲.۰ شرکت متا ساخته است.

 دولت چین با پیوستن به شرکت‌های خصوصی برای توسعه یک مدل هوش مصنوعی مشابه ChatGPT از این نوآوری حمایت می‌کند.

به نقل از آی‌ای، این ربات هوش مصنوعی پزشکی قادر خواهد بود به طیف وسیعی از سؤالات پزشکی پاسخ دهد. همچنین بر اساس بیش از یک میلیون سوابق، استنادهایی را در مورد تمام سؤالات ارائه می‌دهد.

روز گذشته یک آژانس مستقر در هنگ کنگ یک مدل هوش مصنوعی مبتنی بر Llama ۲.۰ متعلق به شرکت متا را معرفی کرد. این آژانس زیر نظر مهم‌ترین مؤسسه علمی تحت حمایت دولت چین یعنی آکادمی علوم چین است.

مدل هوش مصنوعی تایچو(TaiChu) ساخته شده توسط آکادمی علوم چین، اولین دسته از خدماتی بود که در ماه اوت برای عرضه عمومی تایید شد. این آکادمی انتظار دارد این مدل بر زمینه‌های مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی، حمل و نقل و تولید صنعتی تأثیر بگذارد.

این مدل از زمان انتشار، توانایی خود را برای تصمیم‌گیری بهتر و جهش از ادراک و شناخت به تصمیم‌گیری بهبود بخشیده است.

بسیاری این فناوری را به عنوان یک فناوری می‌شناسند که دارای پتانسیل ایجاد انقلاب در بسیاری از حوزه‌ها از تشخیص تا مشاوره شخصی است.

چین در حال حاضر این مدل دستیار هوش مصنوعی متمرکز بر مراقبت‌های بهداشتی را برای جراحان مغز و اعصاب در هفت بیمارستان مختلف در پکن آزمایش می‌کند.

این کشور همچنین قصد دارد در ماه‌های آینده این دستیار هوش مصنوعی را در بیمارستان‌های واقع در شهرهای دیگر آزمایش کند.

دولت چین گذشته از آزمایش این مدل، از ابتکارات دیگری حمایت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که این کشور به درستی از این فناوری استفاده می‌کند.

مرکز هوش مصنوعی و رباتیک چین از حدود ۱۰۰ واحد پردازشگر گرافیکی برای آموزش این مدل جدید دستیار هوش مصنوعی پزشکی استفاده کرده است.

پژوهشگران در بهره‌گیری از این واحدها به طور مساوی از تراشه‌های پیشرفته A۱۰۰ شرکت انویدیا و Ascend ۹۱۰B شرکت فناوری هواوی استفاده کرده‌اند.

حالا نوبت ربات هوش مصنوعی CARES Copilot ۱.۰ است.

اکنون دانشمندانی که روی آن مدل کار کردند، آن را با مقالات پزشکی، کتابچه‌های راهنما و مجلات پزشکی آموزش داده‌اند.

لیو هونگ‌بین، مدیر اجرایی این مرکز خاطرنشان کرد که هدف پژوهشگران ایجاد یک مدل هوش مصنوعی مشاور جراحی بود. قرار است این مدل به عنوان یک مشاور قابل اعتماد عمل کند که پزشکان به راحتی بتوانند برای دریافت اطلاعات پزشکی به آن اعتماد کنند.

این ربات هوش مصنوعی پزشکی که CARES Copilot ۱.۰ نام گرفته است، می‌تواند به طیف وسیعی از سؤالات پزشکی پاسخ دهد. همچنین بر اساس بیش از یک میلیون سوابق پزشکی، استنادهایی را در مورد تمام سؤالات ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، چت‌بات CARES Copilot ۱.۰ قادر است انواع داده‌های تشخیصی را به سرعت و به صورت کارآمد پردازش کند که شامل تصاویر، صدا، متون، ام‌آرآی، سونوگرافی و سی‌تی اسکن است.

با این حال، هدف دانشمندانی که این ربات دستیار هوش مصنوعی پزشکی را ایجاد کرده‌اند، بسیار والاتر است، زیرا هدف آنها این است که این مدل نقش‌های فعال‌تری داشته باشد.

پژوهشگران این چت‌بات را به عنوان وسیله‌ای برای ارائه توصیه‌های پزشکی بهتر به پزشکان هنگام درمان بیماران تصور می‌کنند.

هدف، ایجاد دستیار توانمندی است که بتواند به پزشکان در مورد انجام اقدامات خطرناکی که ممکن است باعث آسیب شود، هشدار دهد.

فنگ مینگ، پزشک ارشد در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان کالج پزشکی اتحادیه پکن که در توسعه این مدل هوش مصنوعی مشارکت داشته است، هدف این تیم را توضیح داد و برخی از موانع را که ممکن است بر توسعه آن تأثیر بگذارد، برجسته کرد.

وی گفت: موانعی از جمله قدرت محاسباتی محدود به دلیل ممنوعیت دسترسی به تراشه‌های پیشرفته انویدیا وجود دارد. با این حال ما می‌توانیم یک مدل عمودی با ویژگی‌های خودمان با داده‌های باکیفیت‌تر از بیمارستان‌های برتر ایجاد کنیم که برای شرکت‌های اوپن‌ای‌آی و بسیاری از شرکت‌های خصوصی داخلی در دسترس نیست.

منبع: ایسنا

  • چین «دستیار هوش مصنوعی پزشکی» ساخت
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا