آموزش هوشمند

تبیین برنامه‌ ۱۰ساله دانشگاه آزاد در حوزه هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه تبیین برنامه‌های این دانشگاه پیرامون حوزه هوش مصنوعی، از راه‌اندازی دانشکده هوش مصنوعی در ۸ واحد دانشگاهی به‌صورت شبکه‌ای در استان قم خبر داد.

دکتر تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد، در جلسه‌ای با حضور جمعی از صاحب‌نظران و متخصصان در استان قم، به تبیین برنامه‌های دانشگاه آزاد در حوزه هوش مصنوعی پرداخت و از چشم‌اندازهای این حوزه در سالیان آتی سخن گفت. دکتر تهرانچی از راه‌اندازی دانشکده هوش مصنوعی در دو حوزه «هوش مصنوعی برای علم» و «علم برای هوش مصنوعی» خبر داد که در ابتدا به‌صورت ۸ واحد دانشگاهی و از طریق شبکه‌ای، راه‌اندازی خواهد شد. به‌دلیل وجود ظرفیت‌ در حوزه‌های علوم انسانی و حوزه علمیه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، اولین واحدی خواهد بود که راه‌اندازی این دانشکده‌ها را دنبال می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، سال گذشته در دیدار خود با نخبگان علمی، تأکید فرمودند که جمهوری اسلامی ایران باید در بین ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی قرار بگیرد و ما در دانشگاه آزاد اسلامی، این موضوع را در دستور کار خود قرار دادیم، تا بتوانیم همان‌طور که در حوزه فناوری نانو در بین ۵ کشور برتر دنیا قرار داریم، طی ۱۰ سال آینده نیز یکی از ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی باشیم. وی در ادامه افزود: هوش مصنوعی یک فرایند پایا است و از همین رو، دانشگاه آزاد به‌جای راه‌اندازی پژوهشکده، اقدام به ایجاد دانشکده‌های تخصصی در این حوزه خواهد کرد و با استفاده از جدیدترین یافته‌های جهانی و فناوری‌های روز دنیا در زمینه رفتارشناسی، الهام از طبیعت و نظریه‌پردازی، در تلاشیم، تا بتوانیم به یک مدل بومی در این حوزه دست یابیم.

سیدامیر سخاوتیان، مسئول گروه پژوهشی مطالعات بنیادی علوم انسانی و هوش مصنوعی واحد قم، درباره راه‌اندازی دانشکده‌های هوش مصنوعی و علت حرکت دانشگاه آزاد به این مسیر گفت: تقسیم‌بندی‌های متعددی برای دانشکده‌های هوش مصنوعی وجود دارد که راه‌اندازی تمامی این دانشکده‌ها بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است. در دسته اول‌، دانشکده‌های حوزه فناوری و تکنولوژی قرار دارند که عمده دانشکده‌های کشور را شامل می‌شوند. در دسته دوم، دانشکده‌های مرتبط با حوزه شناخت طبیعت قرار دارند. برای مثال، ما با مشاهده پرواز پرندگان به این دانش می‌رسیم که در حرکت دسته‌جمعی، هیچ‌گاه شاهد برخورد پرندگان با یکدیگر نیستیم و این نوعی از هوشمندی را نمایش می‌دهد. حال ما باید با بررسی این رفتار هوشمندانه، آن را به تکنولوژی تبدیل کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما برای پژوهش در ین حوزه نیاز به مدیرانی داریم که این حوزه را به‌خوبی بشناسند و ما هیچ مرکزی نداریم که این نیروها را تربیت کند. اعتقاد ما بر این است که از همین حالا باید به فکر آماده‌کردن مدیران طراح و مدیران اجرایی برای ورود به این حوزه باشیم و ما باتوجه‌به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد، طرحی را با عنوان مرکز تحقیقات بنیادین فناوری هوشمند ارائه کردیم. دکتر تهرانچی نیز بر این موضوع تأکید کرد که ما بیش از آنکه به مراکز تحقیقات هوش مصنوعی نیاز داشته باشیم، نیازمند نیروی متخصص در این زمینه هستیم و لازم است به این سمت حرکت کنیم.

بر این اساس، دانشکده‌های حوزه هوش مصنوعی در ۸ واحد دانشگاهی به‌صورت تخصصی راه‌اندازی می‌شوند که تعدادی به علوم فناوری و برخی دیگر به شناخت طبیعت خواهند پرداخت. در این میان، دانشکده آزاد اسلامی قم هم به‌صورت تخصصی مباحث پایه و بنیادین را دنبال می‌کند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا