سلامت و پزشکی هوشمند

اولین داروی تماما تولید شده با هوش مصنوعی به فاز آزمایش انسانی رسید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اولین دارویی که به طور کامل توسط هوش مصنوعی تولید شده این هفته وارد فاز آزمایش‌های بالینی با بیماران انسانی شد. شرکت «اینسیلیکو مدیسن» که به عنوان یک استارتاپ حوزه بیوتکنولوژی در هنگ‌کنگ فعال است داروی INS018_055 را برای درمان بیماری فیبروز ریوی ایدیوپاتیک تولید کرده است.

این بیماری کشنده باعث پیشرفت بافت فیبروز در ریه‌ها شده و موجب کاهش توان تبادل اکسیژن می‌شود.

به گفته موسسه ملی سلامت ایالات متحده، شیوع این بیماری در دهه‌های اخیر افزایش یافته تا جایی که حالا حدود ۱۰ هزار نفر در آمریکا به آن مبتلا هستند. فیبروز ریوی در صورت عدم درمان می‌تواند در بازه دو تا پنج سال منجر به مرگ بیمار شود.

شرکت تولید کننده داروی یاد شده با جذب سرمایه ۴۰۰ میلیون دلاری به دنبال آن است تا افراد مبتلا به این بیماری مزمن را نجات دهد.

الکس ژاورونکوف، مدیر و موسس اینسیلیکو مدیسن در گفتگوی خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت این اولین داروی تولید شده توسط هوش مصنوعی مولد است که وارد فاز آزمایش بالینی انسانی، به‌خصوص آزمایش‌های فاز دوم با بیماران می‌شود.

به گفته او با وجود آنکه داروهای تولید شده دیگری توسط هوش مصنوعی نیز مشغول طی کردن فازهای آزمایشی‌اند اما INS018_055 اولین دارویی است که هم هدف و هم طراحی بدیع آن توسط هوش مصنوعی صورت می‌گیرد.

فرایند تحقیق و کشف این دارو در سال ۲۰۲۰ با امید به تولید دارویی موثر و جریان‌شکن برای غلبه بر چالش درمان‌های فعلی بیماری فیبروز ریوی آغاز شد. درمان‌های رایج و کنونی برای این بیماری به طور عمده بر کاهش سرعت پیشرفت تمرکز دارند و عوارض جانبی آن‌ها ناخوشایند است.

این شرکت دو داروی دیگر که هوش مصنوعی در تولید بخشی از آن‌ها دخیل بوده را نیز در مرحله آزمایش بالینی دارد. یکی از این داروها که برای کووید ۱۹ تولید شده است فاز اول آزمایش را پشت سر می‌گذارد. داروی دوم، یک داروی مهارکننده سرطان برای درمان برخی تومورها است که اخیرا توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز آزمایش دریافت کرده است.

ژاورونکوف به سی‌ان‌بی‌سی گفت شرکتش از ابتدای تاسیس بر ساخت الگوریتم‌های ویژه برای کشف و تولید مولکول‌های تازه تمرکز کرده است. او آغاز آزمایش انسانی داروی تولید شده را گامی برای اثبات فناوری این شرکت توصیف کرده است.

آزمایش فعلی انسانی طی ۱۲ هفته در کشور چین انجام می‌شود و در آن مواردی مانند استفاده از دارونماها و انتخاب تصادفی افراد مورد لحاظ قرار گرفته است. این شرکت قصد دارد جمعیت مورد آزمایش را به ۶۰ نفر در ۴۰ محل مختلف در آمریکا و چین گسترش دهد.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن فاز فعلی، مطالعه دیگری با گروهی بزرگ‌تر انجام می‌گیرد و در صورت ادامه موفقیت، آزمایش‌های فاز سوم با صدها شرکت کننده آغاز خواهد شد.

شرکت تولید کننده این دارو امیدوار است نتایج آزمایش‌های اولیه آن تا سال آینده قابل بررسی باشد. به گفته ژاورونکوف، با توجه به دشواری‌های مرتبط با نوع آزمایش‌های فعلی و معیارهای لازم برای بیماران آن، در صورت موفقیت‌آمیز بودن فازهای آزمایشی پیش رو می‌توان امیدوار بود این دارو تا چند سال آینده به دست بیماران برسد.

منبع: اینترنشیونال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا