پیشنهاد سردبیرشهر هوشمندمقاله

«خانه هوشمند» در ایران فراگیر می‌شود؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پس از سال‌ها عقب ماندن در بحث اینترنت اشیاء، سرانجام در یک همکاری مشترک تجهیزات داخلی خانه‌های هوشمند وارد فروش گسترده‌تری شده‌اند

عمادالدین قاسمی‌پناه

 سال‌هاست تجهیزات خانه‌های هوشمند در بسیاری از کشورها گسترش پیدا کرده و روزبه‌روز تعداد خانه‌هایی که می‌توان این عنوان را به آن نسبت داد به سرعت در حال افزایش است. اما در ایران استفاده از این فناوری تا امروز با موانعی همراه بوده است. اگرچه تعدادی از خانه‌های لوکس از اینترنت اشیاء (InternetOfThings) برای هوشمند شدن طی سال‌های اخیر استفاده کرده‌اند، اما تجهیزات و محصولات این خانه‌های فناورمحور، وارداتی بوده‌اند. در نتیجه، هزینه بالای این تجهیزات مانع از توسعه خانه‌های هوشمند در ایران می‌شد. همچنین عدم‌اطمینان به اینترنت پایدار در کشور، به‌عنوان یکی دیگر از موانع شکل‌گیری خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیاء مطرح بود.

محصولات وطنی خانه هوشمند

حالا یکی از اپراتورهای داخلی با تولید محصولات خانه هوشمند، پای در مسیر تحقق این تکنولوژی در کشور گذاشته است. البته محصولات این شرکت در خرداد۹۹ با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد و اکنون این شرکت توانسته ۳محصول را برای عرضه عمومی به تولید انبوه برساند. در ابتدا لازم است که یک اپلیکیشن را روی گوشی بارگذاری کنید تا ارتباط میان «اشیا»ی خانه از طریق اینترنت وای‌فای و هاب مرکزی برقرار شود.

یکی از محصولات عرضه شده از سوی این شرکت ایرانی «پریز‌ هوشمند» است که کاربر می‌تواند با استفاده از آن، لوازم برقی را که به پریز وصل می‌شوند، با گوشی هوشمند خاموش یا روشن کند. محصول بعدی این شرکت، «سنسور در و پنجره» است. صاحبخانه با استفاده از این قابلیت می‌تواند بر رفت‌وآمدهای مشکوک و غیرعادی نظارت کند. دست آخر «کلید‌ برق هوشمند» تولید شده از سوی این شرکت، محصولی است که می‌تواند امکان روشن و خاموش کردن لامپ‌ها را، هنگامی که خارج از خانه هستید، برای شما فراهم کند.

مزایای خانه هوشمند

ویژگی‌های زندگی شهری و مصایبی چون ترافیک، خانواده‌های تک نفره و بسیاری از موارد دیگر لزوم توسعه خانه‌های هوشمند را بیش از گذشته نمایان کرده است. به‌عنوان مثال، استفاده از وسایل پخت‌وپز برقی درصورتی که هوشمند باشند می‌توانند زمان کاربران را مدیریت کنند.

تصور کنید وقتی به خانه می‌رسید، بوی غذای آماده شده با وسایل هوشمند، فضای خانه را پر کرده و قرار نیست که شما باوجود خستگی ناشی از کار و ترافیک و رانندگی، برای آماده کردن شام به زحمت بیفتید. امنیت خانه‌های خالی همیشه دغدغه کسانی بوده است که یا برای سفر خانه را ترک می‌کنند یا به تنهایی زندگی می‌کنند.

هنگامی که در خانه حضور ندارید، شما می‌توانید تصویر افرادی که زنگ آیفون شما را به صدا درمی‌آورند ببینید. اگر آتش‌سوزی در خانه اتفاق بیفتد می‌توانید از آن مطلع شوید و از آتش‌نشانی بخواهید که آن را مهار کند. اگرچه این شرکت ایرانی اشاره مستقیمی به کنترل وسایل سرمایشی و گرمایشی نکرده، اما شما برای مدیریت انرژی می‌توانید این وسایل را درصورت لزوم، خاموش یا روشن کنید تا از هوای مطبوع خانه لذت ببرید. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که با هوشمندسازی خانه‌ها، حتی در مصرف حامل‌های انرژی که برای همه کشورها حیاتی محسوب می‌شود، صرفه‌جویی کرد.

دغدغه‌های خانه‌های هوشمند

اگرچه در بهمن‌ماه سال۱۳۹۵ قراردادی بین ایران و فرانسه برای توسعه خدمات تجاری فناوری اینترنت اشیاء بر بستر شبکه ملی اطلاعات منعقد شد، اما برخی از مسئولان پدافند غیرعامل از توسعه این فناوری به دلایل امنیتی ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال، متخصصان و کارشناسان این حوزه بر این باورند که می‌توان این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را به لحاظ فنی برطرف کرد تا از مزایای آن بیشترین بهره را ببریم.

البته این تکنولوژی هم مانند بسیاری از تکنولوژی‌ها می‌تواند مورد سوءاستفاده‌های احتمالی قرار بگیرد. همانطور که گاهی در اخبار می‌شنویم که در فلان کشور پدر خانواده از وسایل هوشمند برای شنود گفت‌وگوهای داخل خانه استفاده کرده است. در واقع یکی از نگرانی‌های این فناوری دغدغه‌های مربوط به حریم خصوصی است.

منبع: همشهری

بیشتر از شهر هوشمند در اقتصاد الکترونیکی:
تکنولوژی خانه هوشمند در سال ۱۴۰۰
فواید خانه های هوشمند در زندگی افراد
با همکاری سامسونگ و بنز امکان‌پذیر شد؛ کنترل خانه هوشمند از داخل خودرو
خیابانی که با اتومبیل های خودران صحبت می کند!
ارتقای زیرساخت‌های شهری اصفهان با حرکت به سوی شهر هوشمند
زندگی هوشمند در عصر پاندمیک چگونه محقق می‌شود؟
عربستان یک شهر هوشمند ۱۷۰ کیلومتری عاری از خودرو و سوخت فسیلی می‌سازد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بازتاب: اولین دهکده دیجیتال جهان در مادیرا : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: ارائه خدمات پارک دیجیتالی خودروهای «ب ام و» در چین : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا