انقلاب صنعتی چهارمتحول دیجیتال در صنعت و معدنصنعت هوشمند

حل مسایل صنایع با کمک فناوری‌های روز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، توضیح داد که اتاق تهران و مجتمع فولاد مبارکه تفاهم کرده‌اند که با سرمایه‌گذاری مشترک، آزمایشگاهی مرتبط با مقوله صنعت ۴.۰ یا همان انقلاب صنعتی چهارم، در یکی از مراکز دانشگاهی کشور، برای ارتقا سطح هوشمندی و اتوماسیون صنایع مختلف متناسب با فناوری‌های روز ایجاد کنند.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از اتاق بازرگانی؛ به موجب تفاهم‌نامه‌ای که میان اتاق بازرگانی تهران و مجتمع فولاد مبارکه اصفهان منعقد شد و به امضای مسعود خوانساری و حمیدرضا عظیمیان رسید، دو طرف متعهد شدند که همکاری‌هایی را در حوزه استفاده از فناوری‌های نوین و تحولات دیجیتال در به‌روزآوری صنعت و افزایش کارآیی و بهره‌وری با استفاده از نوآوری‌های فناورانه برقرار کنند.

در همین رابطه، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران که در مراسم امضای تفاهم‌نامه و بازدید از مجتمع فولاد مبارکه حضور داشت، درباره جزییات این تفاهم‌نامه و نحوه همکاری اتاق تهران و مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مجتمع فولاد مبارکه از ابتدای سال ۱۳۹۹ به موجب بررسی‌هایی که در سطوح عالی خود داشت، به این جمع‌بندی رسید که پروژه بزرگی را با عنوان «طرح تحول دیجیتال» اجرایی کند. رویکرد این مجموعه آن است که مجموعه فرآیند‌ها اعم از تولید محصولات و سایر ارکان خود را به شکلی ارتقا دهد که بتواند جایگاه خود را در سطح رقابت‌های بین‌المللی حفظ کرده و ارتقا ببخشد تا از گردونه رقابت بازنماند. بنابراین لازم است که از فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌هایی که توانمندساز هستند، استفاده کند.

فرزین فردیس توضیح داد: فولاد مبارکه همچنین درصدد آن برآمده که یک‌سری موانع و مشکلات را که اکنون مانع بهره‌وری و سودآوری بیشتر است، شناسایی کرده تا با کمک فناوری‌های جدید آن‌ها را حل کند. این مجموعه مسایل و مشکلات توسط کارشناسان فولاد مبارکه و یکی از شرکت‌های زیرمجوعه آن شناسایی شده و برای استفاده از ظرفیت نوآوری کل کشور، در قالب یک سری سخنرانی به اطلاع عموم رسیده است. آشنایی اتاق بازرگانی تهران با پروژه تحول دیجیتال فولاد مبارکه نیز در قالب این سخنرانی‌ها شکل گرفت. پس از آن از طریق ارتباطی که با مدیریت این مجموعه برقرار شد، آنها نیز نسبت به اینکه اتاق تهران به عنوان یک بازوی توانمند به پیشبرد این پروژه کمک کند، تمایل نشان دادند و در نهایت این تفاهم‌نامه به امضا رسید.

فردیس با اشاره به اینکه در تفاهم‌نامه تعهداتی برای اتاق تهران و مجتمع فولاد مبارکه در نظر گرفته شده است، توضیح داد: مهمترین اقدامی که اتاق تهران در افق کوتاه‌مدت و میان‌مدت تلاش می‌کند، انجام دهد این است که مسایل و نیازهایی که در فولاد وجود دارد و با استفاده از فناوری روز می‌توان برای آنها پاسخی شایسته پیدا کرد، در میان تشکل‌های و اعضا به ویژه اعضای فناور خود با سرعت بالا به گردش دربیاورد و کمک کند که شرکت‌های بیشتری با این مسایل آشنا شوند و ارتباطی میان آنها و فولاد مبارکه برقرار شود. از این طریق می‌توان کمک کرد که تعداد بیشتری از مسایل مورد اشاره رفع شوند.

 او با بیان اینکه صنعت فولاد در زمینه لجستیک هوشمند نیاز به کمک دارد افزود: این صنعت هم‌چنین در زمینه تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر که نتیجه آن فولاد سبک‌تر، انعطاف‌پذیرتر و در عین حال مقاوم‌تر است در خواست کمک دارد. این شرکت در عین حال، در مورد تعویض به موقع آجرهای نسوز داخل کوره‌ها اعلام مساله کرده و این‌ها نیازهایی است که با کمک فناوری‌های روز می‌توان به آنها پاسخ داد. بنابراین، اقدام نخست ما در اتاق این است که بتوانیم مسایل و مشکلاتی که توسط فولاد شناسایی شده را به اطلاع اعضا و تشکل‌هایمان برسانیم.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت که اتاق در عین حال، متعهد شده است که با همکاری مجتمع فولاد مبارکه، تجربه و دانش انباشته‌ای که در خلال این پروژه تحول دیجیتال چه در فاز شناسایی مسایل و چه در فاز عقد قراردادها حاصل شده را مدون کرده و به صنایع دیگر که دارای ابعاد بزرگ بوده و مسایل مشابهی دارند، انتقال دهد.

 فردیس در ادامه «ایجاد آزمایشگاه مرتبط با مقوله صنعت ۴.۰ در یکی از مراکز دانشگاهی کشور» را به عنوان یکی دیگر از تعهدات طرفین مورد اشاره قرار داد و گفت: در این زمینه باید بررسی‌هایی صورت گیرد و ظرف دو ماه طرحی آماده شود که به موجب آن آزمایشگاهی برای ارتقا سطح هوشمندی و اتوماسیون صنایع مختلف متناسب با فناوری‌های روز ایجاد شود. مفهوم صنعت ۴.۰ به انقلاب صنعتی چهارم اطلاق می‌شود که همه فرآیند‌ها و صنایع را دگرگون می‌کند و جالب است که بر اعلام موسسه اعتبارسنجی مکنزی کمتر از ۵۰ شرکت در دنیا وارد لیگ انقلاب صنعتی چهارم شده‌اند اما سرعت پیوستن شرکت‌ها به این حوزه بسیار بالاست. برابر این تحولات، کارخانجات به سمت هوشمندی بیشتر، آلایندگی و ضایعات کمتر و بهره‌وری بالاتر پیش خواهند رفت.

او افزود: اتاق تهران و مجتمع فولاد مبارکه با این آیتم تفاهم‌نامه، توافق کرده‌اند که این آزمایشگاه را در یک مراکز دانشگاهی کشور با سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد کنند تا سایر صنایع نیز از این امکان بهره‌مند شوند. همکاری‌های آموزشی و همکاری‌های مرتبط با تربیت نیروی انسانی نیز از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است. بار اصلی اجرای این تفاهم‌نامه در اتاق تهران روی دوش مرکز نوآوری و تحویل دیجیتال اتاق تهران و سیاستگذاری آن نیز با کمیسیون مربوطه است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس به برنامه‌های آتی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران اشاره کرد و گفت: این مرکز به دنبال آن است که مشابه تفاهمی که با مجتمع فولاد مبارکه صورت گرفت، با برخی دیگر از صنایع نظیر پتروشیمی، نفت و صنعت برق نیز تفاهم‌نامه تدوین کند. به طوری که اکنون مذاکراتی با مجموعه مپنا، پتروشیمی جم و هلدینگ خلیج فارس، در حال آنجام است و امیدواریم بتوانیم به زودی همکاری‌های مشابهی را با این واحد‌ها برقرار کنیم.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا