حمل و نقل هوشمندگزارش

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای هوشمندسازی بخش حمل‌و نقل کشور

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

شهاب خدامرادی رئیس‌ هوشمندسازی حمل‌و نقل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌و نقل پیشرفته اظهار کرد: حمل‌و نقل، یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشورها به شمار می‌رود و توانایی و پیشرفت در این زمینه، نمادی از قدرت اقتصادی محسوب می‌شود. وی ادامه داد: از سوی دیگر رشد اقتصادی کشورها، منجر به افزایش تقاضای استفاده از سامانه‌های حمل‌و نقل شده که این مسئله در اغلب موارد سبب بروز مشکلاتی در عملکرد سیستم حمل‌و نقل می‌شود.

وی ضمن خاطرنشان کردن این نکته که در اغلب کشورهای پیشرفته، موضوع حمل‌و نقل جاده‌ای توسط یک وزارت‌خانه یا سازمان حاکمیتی به ‌صورت مستقل راهبری می‌شود، افزود: در ایران مدیریت دو بخش حمل‌و نقل درون‌شهری و برون‌شهری توسط دو وزارت‌خانه مجزا (درون‌شهری با وزارت کشور و بین‌شهری با وزارت راه‌ و شهرسازی) انجام می‌شود. او گفت: در کنار موارد ذکر شده، ذی‌نفعان متعددی نظیر پلیس راهور، سازمان اورژانس کشور، سازمان‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای کشور، شرکت‌های خودروسازی، شرکت‌های بیمه‌ای و… بازیگران دیگر بخش صنعت حمل‌و نقل محسوب می‌شوند.

در این میان معاونت علمی با هدف حل مسائل و معضلات ترافیکی اقداماتی را انجام داده و یا در حال اجرای طرح‌هایی است که با توسعه فناوری‌های نوین و گسترش استفاده از آن‌ها، حمل‌و نقل شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

خدامرادی اظهار کرد: ورود فناوری‌های مختلف و چندوجهی به حوزه حمل‌و نقل، سبب مطرح شدن سامانه‌های هوشمند حمل‌و نقل شده که راهکارهای مختلفی را در جهت رفع طیف وسیعی از مشکلات حمل‌و نقل ارائه می‌دهند. او تاکید کرد: گستردگی حوزه حمل‌و نقل، در کنار معضلات کلان بخش حمل‌و نقل مانند هدررفت انرژی، اتلاف وقت کاربران و آمارهای مجروحان و کشته‌شدگان در بخش حمل‌و نقل، استفاده از فناوری‌های پیشرفته و نوین را به عنوان یک ضرورت، افزایش داده است.

خدامرادی به عنوان مسئول‌ هوشمندسازی حمل‌و نقل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌و نقل پیشرفته معاونت علمی ادامه داد: در ایران نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند متعددی در این بخش فعالیت می‌کنند و بیش از ۲۰۰ مجموعه را گروه‌ هوشمندسازی این ستاد شناسایی کرده است. وی گفت: اسناد بالادستی گوناگونی در بخش حمل‌و نقل در کشور تدوین شده که می‌توان طرح جامع حمل‌و نقل کشور، سند آمایش مراکز لجستیک کشور، برنامه استراتژیک بخش حمل‌و نقل جمهوری اسلامی ایران، راهبرد ملی ایمنی راه‌های کشور و سایر اسناد را مثال زد که در تمامی اسناد موضوع هوشمندسازی حمل‌و نقل به عنوان راهکاری جامع و کاربردی در دست‌یابی به اهداف معین شده در بخش حمل‌و نقل کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: در سند برنامه استراتژیک بخش حمل‌و نقل کشور، از میان ۲۴ استراتژی تدوین شده، پس از اخذ نظرات خبرگان و فعالان و مسئولان حوزه حمل‌و نقل کشور، در نهایت بر اساس امتیاز تجمیعی هر استراتژی، هفت استراتژی برگزیده شده که در این میان استراتژی هوشمندسازی حمل‌و نقل به عنوان استراتژی نخست منتخب شده است. خدامرادی گفت: در این راستا تا کنون طرح‌های ارزشمندی با راهبری این ستاد و با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده که پروژه‌هایی نظیر سامانه تماس اضطراری وسایل نقلیه جهت شناسایی به‌ موقع سوانح به ‌همراه اطلاعات دقیق از شدت و محل سانحه و ارسال اطلاعات به دستگاه‌های امدادی، سامانه رگولاتوری حمل‌و نقل بار جاده‌ای کشور با هدف یکپارچه‌سازی و رهگیری فرایند حمل‌و نقل بار و اتصال عرضه و تقاضا و جلوگیری از اخلال در سیستم حمل‌و نقل بار کشور از نمونه‌های موفق آن به شمار می‌روند.

او گفت: همچنین میان این ستاد با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وزارت کشور، سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای کشور، پلیس راهور، شهرداری اصفهان، اتحادیه حمل‌و نقل همگانی کشور، و سایر مجموعه‌های دولتی و خصوصی جهت معرفی سامانه‌های حمل‌و نقل هوشمند، تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌های مختلفی انجام گرفته و تدوین اسناد راهبردی و تعریف پروژه‌های عملیاتی متعدد با همکاری میان ارگان‌های مختلف صورت پذیرفته است. خدامرادی ضمن اشاره به همکاری با شهرداری گفت: در کمتر از یک سال گذشته ارتباطات خوبی با شرکت کنترل ترافیک تهران داشتیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان در مناقصاتی که این ارگان برگزار می‌کند، شرکت کنند.

وی همچنین افزود: ستاد هوشمندسازی، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه حمل‌و نقل را در جریان مناقصات قرار می‌دهد. او تصریح کرد: شرکت کنترل ترافیک تهران تسهیلاتی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان لحاظ کرده تا فرایند پذیرفته‌شدن پروژه‌ها راحت‌تر صورت بگیرد و مجموعه‌های دانش‌بنیان بتوانند در مناقصه‌ها شرکت کرده و در نهایت محصولات ایرانی تولید شده این شرکت‌ها بهره برداری شوند.

خدامرادی در انتها خاطرنشان کرد: بیش از ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان که مورد تایید ستاد توسعه حمل‌و نقل هستند، در این مناقصات حضور داشتند، این مناقصات همواره برگزار می‌شود و خروجی آن مشخص نشده است. او تاکید کرد: قرار است تا از محصولات ایرانی در شرکت کنترل ترافیک تهران استفاده شود.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا