شهر هوشمندهوش مصنوعی

کاهش ترافیک با استفاده از هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

یک سیستم ارتباطی بین خودرو‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند «ترافیک خیالی» را کاهش داده و قابل دسترس‌تر از فناوری خودران باشد.

آیا می‌دانستید یک اصطلاح خاص برای مواقعی وجود دارد که با ازدحام ناگهانی و غیرقابل توضیح وسیله نقلیه بدون دلیل مواجه می‌شوید؟ این «ترافیک فانتوم» نامیده می‌شود و اولین بار حدود ۱۲ سال پیش توسط محققان ژاپنی با انجام یک آزمایش ساده شناسایی شد. علیرغم اینکه به ۲۰ راننده انسانی گفته شد که همگی با سرعت ثابت در اطراف یک مسیر دایره‌ای حرکت کنند، حتی کوتاه‌ترین موارد فشار دادن پدال‌های ترمز توسط افراد با یکدیگر ترکیب شده و منجر به ایجاد ترافیک و شروع قابل تشخیص می‌شود.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

این تنوع خودرویی در «اثر پروانه» از آن زمان به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است و یک گروه تحقیقاتی اکنون در حال نزدیک شدن به خط پایان در راه حلی بالقوه بدون هر نوع سیستم نیمه کاره «خودران» هستند. همانطور که آسوشیتدپرس نقل می‌کند، آزمایش اخیر نشان داده است که می‌توان با اتصال خودرو‌ها به یک شبکه ارتباطی واحد از طریق استفاده از سیستم‌های کنترل کروز تطبیقی خودرو‌های جدیدتر، مواردی از ترافیک فانتوم را کاهش داد.
تعداد فزاینده‌ای از خودرو‌ها اغلب مجهز به یک آرایه حسگر هستند که بسته به میزان نزدیکی شما به وسیله نقلیه جلویی در ترافیک، به طور خودکار می‌تواند کروز کنترل را کاهش داده یا سرعت بخشد. محققان اخیرا ۱۰۰ خودرو را هر روز صبح با کروز کنترل هوشمند خود نه تنها فعال، بلکه قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر تنظیم کردند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با ایجاد شبکه‌ای از اطلاعات از چندین خودرو در فواصل مختلف از یکدیگر در جاده، می‌توانند سرعت رانندگان را در حالی که شرایط بسیار جلوتر از آن‌ها را در نظر می‌گیرند، تنظیم کنند. اعداد دقیق هنوز در حال محاسبه هستند، اما یکی از محققان توضیح می‌دهد: «شکی نیست که فناوری پیشرفته خودرو می‌تواند به طور قابل توجهی ترافیک فانتوم را در صورت پیاده‌سازی در مقیاس کاهش دهد.»

توجه به این نکته مهم است که مطمئنا این فناوری خودرو‌های خودران نیست، بلکه در عوض یک سیستم کمک راننده تقویت شده است که می‌تواند به سمت بالا مقیاس شود تا شبکه بزرگی از اطلاعات قابل اشتراک گذاری برای وسایل نقلیه را افزایش دهد. به این ترتیب، مسافران به طور فرضی می‌توانند چنین برنامه‌هایی را در جاده‌ها بسیار قبل از هر نوع ماشین خودران واقعی ببینند. این رانندگی مستقل نیست.

شرایط ترافیکی بهتر نه تنها سطح استرس صبح و عصر مسافران را کاهش می‌دهد، بلکه با کاهش تعداد توقف و استارت، وسایل نقلیه سوخت کمتری مصرف کرده و در نتیجه آلودگی کمتری منتشر می‌کنند. باید دید که آیا خودروسازان به اندازه کافی مشتاق مشارکت در چنین سیستمی خواهند بود یا خیر.

منبع: خبرنگاران جوان

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

  • کاهش ترافیک با استفاده از هوش مصنوعی
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا