تراشه

ژاپن هم به دنبال آمریکا، صنایع نیمه هادی چین را تحریم کرد!

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

ژاپن نیز به تبعیت از هلند و آمریکا تصمیم دارد صادرات فناوری‌‌های جدید از جمله تجهیزات صنایع نیمه هادی به چین را تحریم کند.

به‌گزارش کیودو نیوز، ژاپن با پیوستن به هلند و ایالات متحده، به فهرست کشورهایی که صادرات تجهیزات نیمه هادی را تحریم کرده‌اند، اضافه شد. این مقررات جدید که قرار است در بهار اجرایی شود، با هدف جلوگیری از توسعه تراشه‌های پیشرفته چین که می‌تواند توانایی نظامی این کشور را افزایش دهد، تصویب شده است.

تصمیم دولت ژاپن برای تحریم صنایع نیمه هادی چین از طریق اصلاح قانون ارز این کشور انجام خواهد شد. بااین‌حال، برای جلوگیری از اقدام متقابل، در این قانون مستقیما به چین اشاره نشده است.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

در اوایل سال ۲۰۲۲، ایالات متحده محدودیت‌هایی را برای صادرات تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه به چین اعمال کرد. در گام بعد، دولت بایدن با گسترش تحریم‌ها، صادرات نیمه هادی مورد استفاده برای هوش مصنوعی را نیز تحریم کرد.

به‌دنبال آمریکا، هلند نیز تصمیم به اعمال تحریم‌های مشابه گرفت. در میان تمام شرکت‌هایی که تحت تاثیر تحریم‌های جاری توسط هلند قرار گرفته‌اند، نام ASML، سازنده ماشین‌های لیتوگرافی فرابنفش که نقشی حیاتی در تولید تجهیزات نیمه هادی پیشرفته در سطح جهانی دارد، به‌چشم می‌خورد.

پس از آمریکا و هلند، ژاپن نیز صادرات تجهیزات نیمه هادی به چین را تحریم می‌کند

اکنون ژاپن نیز به‌دلیل فشارهای ایالات متحده و دیگر شرکای تجارت جهانی، آماده اجرای این محدودیت‌ها است. نیکون و توکیو الکترون، دو شرکت پیشرو در صنعت نیمه هادی این کشور هستند که  تجارت آنها ممکن است تحت تاثیر تحریم صنایع نیمه هادی چین قرار بگیرد.

در این راستا، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد که مذاکراتی میان مقامات ژاپنی، هلندی و آمریکایی بر سر «تعدادی از موضوعات مهم برای سه کشور» در حال انجام است. کربی اظهار داشت که این گفتگوها حول محور «ایمنی و امنیت فناوری‌های نوظهور» بوده و به‌محض پایان یافتن مذاکرات، دولت ایالات متحده اعلامیه‌ رسمی خود را منتشر خواهد کرد.

بااین‌حال، از آنجاکه هر دو کشور باید قوانین داخلی خود را تنظیم کنند، تحریم صنایع نیمه هادی چین توسط ژاپن و هلند، فرآیندی زمان‌بر خواهد بود و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا مقررات آن نهایی شوند.

کاخ سفید علاوه بر محدود کردن صادرات به چین، از نفوذ خود جهت تقویت تولید تراشه داخلی نیز استفاده کرد است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۲ قانون «تراشه و علم» را به ارزش ۲۸۰ میلیارد دلار امضا کرد که شامل ۵۲ میلیارد دلار یارانه برای کمک به صنایع نیمه هادی این کشور است. این امر منجر به برنامه‌ریزی شرکت‌های این حوزه نظیر اینتل، TSMC و سامسونگ برای راه‌اندازی کارخانه‌های تولید خود در ایالات متحده شد.

منبع: گجت‌نیوز

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا