فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

چرا اپل استارتاپ های هوش مصنوعی را خریداری می کند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اپل سرمایه ‌گذاری هنگفتی روی هوش مصنوعی کرده و استارتاپ های هوش مصنوعی بیشتری را نسبت به هر شرکت‌های دیگر خریداری کرده است.

سیر پیشرفت محصولات فناورانه دنیا در حال حاضر به هوش مصنوعی گره خورده است. بسیاری از غول‌های فناوری برای سرعت بخشیدن به کار خود از ایده‌ها یا محصولات استارتاپ های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و به همین دلیل رقابتی بین بزرگان عرصه فناوری برای خریداری استارتاپ های هوش مصنوعی شکل گرفته است.

پیشرفت فناوری‌هایی که بر هوش مصنوعی متکی هستند، از دستیارهای مجازی گرفته تا موتورهای عصبی باعث شده که هوش مصنوعی برای مدت طولانی مورد توجه رهبران فناوری در سراسر صنایع قرار بگیرد و همین مسئله باعث ایجاد رقابت برای خرید استارتاپ‌های هوش مصنوعی شود.

برای مثال هرچند وقت یک بار اپل از خرید یک شرکت یا استارتاپ خبر می‌دهد، اما اکنون، تحقیقات جدید CBINSIGHTS نشان می‌دهد که اپل سرمایه ‌گذاری هنگفتی روی هوش مصنوعی کرده و شرکت‌های هوش مصنوعی بیشتری را نسبت به هر شرکت‌های دیگر خریداری کرده است.

اپل با ۲۹ خرید پیشتاز است

رقابت اصلی معمولا بین غول های فناوری مانند فیسبوک، آمازون، مایکروسافت، گوگل و اپل بوده که همگی در دهه گذشته به‌طور قابل توجهی استارتاپ‌های هوش مصنوعی را خریداری کرده‌اند اما اپل با ۲۹ خرید از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ پیشتاز است. پس از اپل، هلدینگ آلفابت (Google) با ۱۵ خریدی که انجام داده در جایگاه دوم، مایکروسافت با ۱۳ خرید در جایگاه سوم، فیسبوک با ۱۲ خرید در رده جایگاه و آمازون با ۷ خرید در جایگاه پنجم قرار دارند.

در طول چندین سال گذشته، اپل شرکت هایی مانند Emotient، Turi، Glimpse، RealFace، Shazam، SensoMotoric، Silk Labs، Drive.ai، Laserlike، SpectralEdge، Voysis، XNOR.ai و… را با هدف بهبود هوش مصنوعی و قابلیت‌های یادگیری ماشینی محصولات و خدمات خود خریده است. البته اپل همه خریدهای خود را عمومی نمی‌کند، بنابراین ممکن است شرکت‌های هوش مصنوعی دیگری نیز وجود داشته باشند که اپل خریداری کرده باشد.

در جریان جلسه فوریه سهامداران اپل، تیم کوک، مدیرعامل اپل گفته بود که اپل در طول شش سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ شرکت را خریداری کرده است. کوک گفت: «ما از نگاه کردن به خرید شرکت‌ها با اندازه‌های بزرگ نمی‌ترسیم اما تمرکز بر شرکت‌های کوچک و نوآورانه است که محصولات ما را تکمیل و به پیشرفت آنها کمک می‌کنند.»

خرید هدفمند استارتاپ های هوش مصنوعی توسط اپل

بسیاری از خریدهای اپل با هدف بهبود دستیار صوتی اپل (سیری) انجام شده، برای مثال، اپل برای بهبود داده‌های سیری، استارتاپ «انداکتیو» (Inductiv) را خریداری کرد یا برای بهبود درک سیری از زبان طبیعی دست به خرید «وویسس» (Voysis) زد. همچنین خرید فناوری PullString می‌تواند ادغام سیری با برنامه شخص ثالث iOS را بهبود بخشد.

در اصل می‌توان گفت، اپل در تلاش برای رسیدن به دستیار صوتی گوگل و آمازون (الکسا) خرید‌های زیادی را انجام داد. درست است که سیری اولین دستیار صوتی در بازار بود، اما از نظر هوشمندی به طور مداوم در رتبه پایین تر از این دو شرکت دیگر قرار دارد. به همین دلیل است که اپل در فروش اسپیکرهای هوشمند بسیار عقب است.

از سوی دیگر اپل همچنین می‌خواهد مطمئن شود که جایگاه قوی خود را در محصولات پوشیدنی مانند ساعت هوشمند حفظ می‌کند و به همین دلیل سعی کرده  با خرید Xnor.ai قابلیت پردازش آن را بهتر کند. با استفاده از این قابلیت که برای بهبود پردازش داده است دیگر نیاز به ارسال داده‌ها به فضای ابری نیست، در نتیجه حریم خصوصی داده‌ها را بهبود می بخشد.

از سوی دیگر بعضی خریدهای اپل هم برای آینده است که هنوز آن را به طور شفاف بیان نکرده است. مانند Lighthouse AI، یک استارتاپ دوربین امنیتی خانگی که در سال ۲۰۱۹ توسط اپل خریداری شد یا Drive.ai که دارای چندین فناوری مرتبط با وسایل نقلیه خودران بوده است.

جایگاه استارتاپ‌ های هوش مصنوعی در جذب سرمایه

براساس آخرین گزارش صنعت هوش مصنوعی در دنیا، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون در بین ۵۰ سرمایه‌گذاری بزرگ خطرپذیر استارتاپی، سهم استارتاپ‌ های هوش مصنوعی ۴ معامله به ارزش ۱۳.۲میلیارد دلار بوده که این مبلغ بیشترین سهم در بین دیگر حوزه‌های استارتاپی بوده است. پس از هوش مصنوعی، استارتاپ‌های حوزه فین‌تک و بایوتک بیشترین سرمایه را جذب کرده‌اند.

منبع: تجارت‌نیوز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا