سوپر کامپیوترهوش مصنوعی

اولین پیروزی هوش مصنوعی در مقابل بازیکن شطرنج در چه سالی رقم خورد؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند


درست است که امروزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در تمام حوزه‌ها در حال پیشرفت است و در بسیاری از مواقع کار‌هایی فرا انسانی انجام می‌دهند اما باید بدانید که همیشه به این منوال نبوده است. در دهه ۸۰ و ۹۰ رقابت زیادی ما بین سیستم‌های کامپیوتری و هوش انسان در گرفته بود. اوج این درگیری‌ها نیز در بازی شطرنج نمود پیدا کرده بود. اما شاید برای شما نیز سوال باشد که پیروزی هوش مصنوعی در مقابل بازیکن شطرنج در چه زمانی روی داده بود؟ در ادامه با جزئیات  اولین پیروزی هوش مصنوعی در مقابل بازیکن شطرنج با ما همراه باشید.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

اولین پیروزی هوش مصنوعی در مقابل بازیکن شطرنج

سیستم Deep Blue IBM اولین سیستم هوش مصنوعی بود که در تاریخ ۱۰ فوریه ۱۹۹۶ قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف را شکست. گری کاسپاروف در اولین بازی یک مسابقه شش راندی شکست خورد (او سه بازی را برد و دو بازی دیگر را به تساوی رساند). بیش از یک سال بعد در ماه مه ۱۹۹۷، کاسپاروف بازی برگشت شش بازی خود را در برابر نسخه به روز شده هوش مصنوعی شرکت IBM انجام داد و به سختی شکست خورد. وی بعد از شکست خوردن از هوش مصنوعی IBM، این شرکت را به تقلب متهم کرد. شرکت IBM ادعاها را انکار کرد و بعد از بازی برگشت این هوش مصنوعی را بازنشسته کرد.

توسعه Deep Blue در سال ۱۹۸۵ با پروژه ChipTest در دانشگاه کارنگی ملون آغاز شد. این سیستم بیشتر به قدرت محاسبه  برای بازی شطرنج مشهور بود. این سیستم مبتنی بر RS / 6000 SP Thin P2SC کاملاً موازی با ۳۰ گره بود که هر کدام حاوی یک ریز پردازنده ۱۲۰ مگاهرتزی P2SC با تراشه‌های مخصوص بازی شطرنج VLSI 480 بود. برنامه شطرنج بازی Deep Blue با زبان C نوشته شده بود که تحت سیستم عامل AIX اجرا می‌شد.

در طول بازی برگشت با کاسپاروف در سال ۱۹۹۷، Deep Blue قادر به ارزیابی ۲۰۰ میلیون موقعیت مهره‌های شطرنج در ثانیه بود که این مقدار دو برابر سریعتر از نسخه ۱۹۹۶ بود و در آن زمان رتبه ۲۵۹‌ قدرتمندترین ابر رایانه جهان بود.

منبع: دیجایتو

بیشتر از هوش مصنوعی در اقتصادالکترونیکی:
استفاده از هوش مصنوعی برای رصد تخلفات در بازار سرمایه
فناوری‌هایی که به هوش مصنوعی تکان اساسی داد/ ۲۰۲۱؛ سال هوشمندسازی جزئیات زندگی
هوش مصنوعی سامانه باجه، حلقهٔ گمشدهٔ ارتباطات هوشمند صنعت بانکداری
هوش مصنوعی با بررسی سیگنال‌های مغزی چهره‌های جذاب خلق می‌کند
این هوش مصنوعی با یادگیری از سیگنال‌های مغز پرتره‌های جذاب تولید می‌کند
IBM یک پلتفرم هوش مصنوعی برای کشف مواد جدید راه‌اندازی کرد
هوش مصنوعی می تواند خطر سکته مغزی را پیش بینی کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا