رباتیکمقاله

معرفی آخرین انواع روبات های کاربردی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

هر روز شاهد اختراع انواع روبات های کاربردی هستیم و حقیقت این است که کاربردهای روباتیک در مکان‌های بی‌شماری به انسان‌ کمک می‌کنند، از سایت‌های مهم باستان‌شناسی بگیر تا مناطق جنگی و حتی فاضلاب‌های شهرها. روبات‌ها می‌توانند داده‌ها را جمع‌آوری کنند و در کم‌ترین فضا ذخیره کنند. روبات‌ها حتی می‌توانند با یک آسانسور تماس بگیرند. به گزارش‌ مجمع جهانی اقتصاد، انتظار می‌رود که سیستم‌های روباتیک و اتوماسیون حدود ۹۷ میلیون نقش جدید در دنیای کار آینده ایجاد کند.

اگرچه که شروع کار سیستم‌های رباتیک در یک محل کار، معمولاً با اخراج کارگران همراه است، اما در بسیاری از نقاط جهان، کاربردهای روباتیک و فناوری‌های مرتبط با آن، مانند هوش مصنوعی، به انسان در انجام کارهای مختلف بسیاری کمک می‌کنند و ناممکن‌ها را برای او انجام می‌دهند. این کمک‌ها، شامل مشاغلی می‌شود که بسیار پرخطر و پیچیده هستند. همچنین روبات‌ها در مکان‌هایی کار می‌کنند که انسان هیچ‌وقت نمی‌تواند آن‌جا پا بگذارد.

در ادامه نمونه‌هایی از این کاربردهای روباتیک را با هم مرور می‌کنیم.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

انواع روبات کاربردی؛ کاربردهای روباتیک در باستان‌شناسی: سگ پمپئی

در ویرانه‌های رُم باستان، در شهر مدفون‌ شده پمپئی، یک سگ‌روبات هوشمند به نام «اسپات» برای انجام گشت‌های پاس‌بانی و بازبینی استخدام شده است. مدیر و سرپرست پارک باستان‌شناسی پمپئی که در نزدیکی شهر ناپل در ایتالیا قرار دارد، می‌گوید: «این روبات چهارپا می‌تواند حتی کوچک‌ترین فضاها را در ایمنی کامل بازرسی کند.»

اسپات همچنین به بازرسی تونل‌های زیرزمینی که توسط جویندگان غیرقانون آثار باستانی حفر شده‌اند کمک می‌کند. شهر پمپئی و حدود بیست‌هزار نفر هنگام فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ بعد از میلاد، زیر انفجار آتشفشان و مواد مذاب دفن شدند. رکوردهای اسپات و کاربردهای روباتیک او در باستان‌شناسی به همکاران انسانی او کمک می‌کند تا ایمنی سایت‌های پژوهشی و کارگران آن را مدیریت کنند.

انواع روبات کاربردی؛ کاربردهای روباتیک در پست: روبات پستچی

در شهر زوریخ از کشور سوئیس، شرکت «پستی سوئیس» روباتی چهار چرخ ابداع کرده است که می‌تواند شتاب ارسال کالا در شهرها را افزایش دهد. این روبات علاوه بر این که می‌تواند خودش را به گوشه‌کنار برساند، به عنوان یک تبدیل‌شونده چهارپای انسان‌نما، می‌تواند از پله‌ها بالا برود و روی دو چرخ عقب خود بایستد و با سرعت حرکت کند. از کاربردهای روباتیک این روبات این است که می‌تواند با آسانسور کار کند، بسته‌ها را تحویل بگیرد و خود درها را باز کند. بسته‌های پستی معمولاً به‌خاطر ترافیک گرفتار می‌شوند و دیر به مقصد می‌رسند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

ایده این است که به ربات‌ها اجازه دهیم، این چالش‌های پستی را با سرعت بیشتری مدیریت و در همین‌حال انرژی کم‌تری مصرف کنند. در حقیقت این ربات‌ها می‌توانند راه را کوتاه‌تر کنند.

انواع روبات کاربردی؛ کاربردهای روباتیک در مراقبت‌های اجتماعی

در اسکاتلند، از سیستم‌های روباتیک و هوش مصنوعی در محیط‌های مراقبت‌های اجتماعی استفاده می‌شود. سازمان ملی روباتیک اسکاتلند که مرکز جدید فناوری‌های روباتیک و هوش مصنوعی این کشور است، یک آزمایشگاه ویژه، بسیار شبیه به یک خانه واقعی ساخته‌ است.

دانشمندان در آنجا از فناوری‌های روباتیک، هوش مصنوعی و حس‌گرهای پیشرفته برای انجام عمل‌کردهایی مانند نظارت بر شرایط سلامت فردی که به مراقبت نیاز دارد، استفاده می‌کنند. این فناوری‌ها همچنین می‌توانند به افراد در کارهایی مانند برقراری تماس تلفنی، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، باز کردن درها و تماشای تلویزیون کمک کنند.

سازمان ملی روباتیک اسکاتلند می‌گوید: هدف این است که کاربردهای روباتیک را گسترده‌تر و به مردم کمک کنیم، تا بتوانند مستقل‌تر زندگی کنند و همچنین به پرستارانشان استراحت بدهند. اکنون اسکاتلند بیش از یک میلیون پرستار بدون حقوق دارد که از این میان، یک‌پنجم آن‌ها می‌گویند که بیش از پنج سال است، استراحت نکرده‌اند.

کاربردهای روباتیک در مراقبت‌های اجتماعی

کاربردهای روباتیک در نقاط تنگ

روبات‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند. در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ، دانشمندان در حال کشف کاربردهای روباتیک جدیدی برای روباتی هستند که از نوعی خمیر مایع ساخته شده است.

این روبات را همچون خمیر رقیق شیرینی توصیف کرده‌اند که با ذرات مغناطیسی مخلوط شده باشد. این ذرات قابل جابجایی هستند و با استفاده از آهنرباهای ویژه خارجی، هدایت می‌شوند. این روبات چون بسیار نرم است، می‌تواند از فضاهای بسیار باریک عبور کند و تا قطر ۱.۵ میلی‌متر برسد. این روبات همچنین می‌تواند با پیچیدن به دور اجسام جامد آن‌ها را بگیرد و حرکت دهد. در ماشین‌های پیچیده، این روبات می‌تواند عمل‌کردهایی مانند تعمیر مدارها را انجام دهد.

پژوهشگران مجله «مواد کاربردی پیشرفته» می‌گویند: « اگر در بدن انسان، مواد خطرناک و بسیار کوچکی رفته باشد، چیزهایی مانند خرده شیشه و یا حتی گلوله‌های بسیار کوچکی که کسی نمی‌تواند به آسانی آن‌ها را بیرون آورد، آن هنگام این ربات می‌تواند به دور آن‌ها بپیچد و آن‌ها را دربرگیرد. سپس به آسانی جسم خارجی را از بدن انسان بیرون می‌آورد.»

کاربردهای روباتیک در نقاط تنگ

کاربردهای روباتیک در جستجو و نجات

در مناطق جنگی و فاجعه‌بار که دسترسی به آن‌ها بسیار سخت است و معمولاً در این مکان‌ها خطری برای زندگی انسان وجود دارد، روبات‌ها از تیم‌های جستجو و نجات، پشتیبانی‌های بسیار مهم و با ارزشی ارائه می‌کنند. این سیستم‌های روباتیک، شامل وسایل نقلیه کوچک، دوربین و حسگرهایی هستند که می‌توانند درون آوار را جستجو کنند و از موانع خطرناک بالا بروند. کاربردهای روباتیک در جستجو و نجات می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد.

شرکت فلیر که متخصص فناوری‌های روباتیک در اورگان، در ایالات متحده است، در ژوئن ۲۰۲۱ هنگامی که یک برجِ بزرگ در حومه سورف‌ساید در فلوریدا فرو ریخت، از روبات‌های پیشرفته جستجو و نجات استفاده کرد.

در ژاپن، تیم‌های دانشگاهی در حال توسعه نوع دیگری از روبات‌های جستجو و نجات هستند. آن‌ها یک روبات شلنگ مانند با یک دوربین فیلم‌برداری به نام «دوربین قلمرو فعال» ساخته‌اند که می‌تواند در داخل ساختمان‌های فروریخته، ویران‌شده و منفجر شده را جستجو کند. همچنین پهباد‌هایی وجود دارند که به تیم‌های جستجو و نجات کمک می‌کنند تا مکان‌های فاجعه را از بالا ببینند.

کاربردهای روباتیک در مکان‌های زیرزمینی

فاضلاب‌ها نیز از محیط‌های دیگری هستند که در آن روبات‌ها به انسان در انجام کارهای سخت کمک می‌کنند.

رسوبات، توده‌های بزرگ چربی، دستمال کاغذی‌های خمیرشده، دستمال‌های مرطوب، مواد پلاستیکی و موارد دیگری که در مجرای فاضلاب ریخته شده‌اند، تمام این‌ها یک مشکل رو به رشد هستند. آنها لوله‌های آب را مسدود می‌کنند و می‌توانند باعث گرفتگی فاضلاب شوند. یکی از کاربردهای روباتیک این است که به این‌جاهای تاریک و کثیف بروند و سیستم‌های فاضلاب را بازسازی کنند.

، یک شرکت فناوری‌های روباتیک در هلند است که به متخصصان در ساخت روبات‌های خزنده کمک می‌کند. این روبات لوله‌های زیرزمینی را بازرسی، تمیز، برش و بازسازی می‌کنند. این روبات‌ها مجهز به جت‌های آب پرفشاری هستند که با آن می‌توانند چربی‌های سخت را بشکنند.

کاربردهای روباتیک در مکان‌های زیرزمینی

کاربردهای روباتیک در محل کار

در کنار روبات‌های ویژه و تخصصی مانند آنچه گفته شد، انواع دیگر سیستم‌های روباتیک و اوتوماسیون نیز وجود دارند که در حال تغییر ماهیت کار هستند.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش «آینده مشاغل» که در سال ۲۰۲۰ ارائه کرد، پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ با سرعت گرفتن انواع اتوماسیون، ممکن است تا ۹۷ میلیون شغل جدید پدیدار شود. این حتی بیشتر از ۸۵ میلیون شغلی است که پیش‌بینی می‌شود، فناوری‌های رباتیک در سطح جهانی جایگزین آن‌ها شوند.

به نقل از کارشناس اتوماسیون «پاسکال بورنت» اتوماسیون هوشمند، کارگران را آزاد می‌گذارد تا عناصر خلاقانه‌تری از کار خود نشان دهند و این به کارمندان کمک می‌کند تا کار را سریع‌تر و بهتر انجام دهند. همچنین آن‌ها می‌توانند زمان بیشتری برای تمرکز بر اندیشه‌های واقعاً مهم کار خود، داشته باشند. در این‌جا یکی از کاربردهای روباتیک آزادسازی ذهن و روان کارگران است.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا