تحول دیجیتال در صنعت و معدنمعدن 4.0

استخراج بیشتر مس با هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

معدن‌‌‌‌‌‌‌‌کار بزرگ صنعت مس قصد دارد با استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی (AI)، تولید مس از معادن قدیمی را افزایش دهد. کودلکو در تلاش است افت تولید مس را از محل بازیابی منابع قدیمی و با عیار پایین جبران کند. کودلکو (Codelco) که در شیلی مستقر است، از هوش‌مصنوعی برای استخراج مس بیشتر از معادن قدیمی استفاده می‌کند زیرا تامین‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان این فلز همزمان با کمبود جدی در کشف ذخایر جدید با جهش روزافزون تقاضا برای مس روبه‌رو هستند.

معادن در حال کاوش کودلکو با کاهش عیار، افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های عملیاتی را به این شرکت تحمیل‌کرده، ضمن اینکه فشارهای زیست‌‌‌‌‌‌‌‌محیطی مانع گسترش حوزه اکتشاف است. به همین منظور این شرکت مرکز داده دیجیتالی خود را از سال‌۲۰۲۰ ایجاد کرد تا با استفاده از یادگیری ماشینی عملکرد خود را ارتقا دهد.

این شرکت معدنی در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای اعلام کرده است پلتفرم ابداعی حدود ۸‌هزار تن محصول به خروجی معدن قدیمی چوکویی‌‌‌‌‌‌‌‌کاماتا (Chuquicamata) می‌افزاید که به معنی سود ۸۰‌میلیون دلاری در سال ‌است. سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌های یادگیری ماشینی برای بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌سازی پردازش از جریانی از داده‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیرامون سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌های معدنی استخراج‌شده بهره می‌برند و خروجی کار را ارتقا می‌دهند.

این موفقیت باعث‌شده تا کودلکو، بزرگ‌ترین تامین‌کننده مس جهان، به صرافت استفاده از سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی در جریان عملیات‌‌‌‌‌‌‌‌ معدنی بیفتد. شرکت‌های معدنی در سرتاسر جهان به فناوری‌های جدید روی می‌‌‌‌‌‌‌‌آورند تا ضمن افزایش خروجی از سطح مشخصی از عملیات، بر هزینه اکتشاف و استخراج از ذخایر جدید غلبه کنند. مس برای جهان که درگیر یک گذار تمام‌عیار به عصر اقتصاد سبز و بدون‌کربن است، فلزی حیاتی است، اما با افزایش استخراج، عیار ذخایر کاهش و هزینه جابه‌جایی افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. فناوری‌های نسل۴ این نقیصه را می‌تواند تا حدی کمرنگ کرده و قیمت نهایی تولید هر تن مس را کاهش دهد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا