حمل و نقل هوشمندفناوری و کسب‌وکار

استارتاپ‌های حمل و نقل در جهان و ایران؛ شرکت‌های نوآور اسکوتر برقی کدام‌اند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
فاطمه قمری

استارتاپ‌های حمل و نقل در زمینه‌های بسیاری از جمله حمل بار و اسکوترهای برقی فعالیت می‌کنند. اما استارتاپ‌های این حوزه در ایران با همتای خارجی خود دارای تفاوت‌هایی هستند.

در حالی که تعداد استارتاپ‌های حمل و نقل در ایران کم است و در زمینه‌های محدودی مانند تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کند، اما در جهان تنوع بیشتری دارند؛ چراکه بخش حمل‌ونقل نیز به‌دلیل ورود فناوری در حال تجربه تغییرات اساسی است.

امروزه در کشورهای توسعه یافته تعداد فراوانی استارتاپ در زمینه‌های مختلف از جمله وسایل نقلیه بدون راننده و هواپیماهای بدون سرنشین که‌ بسته‌ها را تحویل می‌دهند، وجود دارد. در ایران اما استارتاپ‌های حمل و نقل به تاکسی‌های اینترنتی، حمل بار، اسکوترها و موتورهای برقی خلاصه می‌شوند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

در ادامه گزارش به مقایسه تعدادی از استارتاپ های حمل و نقل ایران و جهان که در زمینه‌های حمل بار و اسکوتر برقی فعالیت دارند، پرداخته شده است.

استارتاپ‌های حمل بار در جهان و ایران

استارتاپ‌های حمل و نقل در دنیای امروزی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. چرا که فرایند باربری مثل پیدا کردن یک کامیون برای حمل بار را راحت‌تر کرده‌اند. در ایران نیز شرکت‌های نوآور بسیاری هستند که در ان زمینه خدمات ارائه می‌دهند.

اپلیکیشن اوبار (Ubaar)، برنامه ترابرنت(Taraabar)، نوبار (nobar)، زینگ (zing) و غیره در حال حاضر  اپلیکیشن‌های حمل بار آنلاین در ایران محسوب می‌شوند. اما این اپلیکیشن‌ها خودشان را بیشتر از این توسعه نداده‌اند، در حالی که همتاهای خارجی آن‌ها فناوری و نوآوری را بیشتر با حمل بار ترکیب کرده‌اند.

DOFT: با ارائه تعرفه‌های مناسب و اپلیکیشنی ساده هدف خود را کمک به ۴۰۰ هزار راننده و مالک خودرو اعلام کرده و قصد دارد در آینده به اوبر کامیون‌ها تبدیل شود. با استفاده از این سرویس مشتریان می‌توانند سفارشات خود در چند لحظه ثبت کرده و رانندگان نیز در اسرع وقت سفارشات موجود در منطقه را دریافت کنند.

USHIP: دفاتر مرکزی uShip در تگزاس , آمریکا و آمستردام هلند واقع شده، اما خدمات خود را به صورت بین المللی در ۱۹ کشور جهان ارائه می‌کند. این کمپانی تاکنون موفق به جذب ۷۰ میلیون سرمایه شده است.

از طرفی هم سهولت استفاده، قیمت‌های مناسب و امکان حمل‌و‌نقل محموله‌های متنوع از بار معمولی گرفته تا خودروهای راهسازی و حتی حیوانات، استقبال افراد و سازمان‌های مختلف از آن را به همراه داشته است.

Ezyhaul: به دنبال تحول در صنعت حمل‌ونقل بوده و در جنوب شرق آسیا به سرعت در حال رشد است. پلتفرم آنلاین این کمپانی مشتریان را به راننده‌های محلی تائید صلاحیت شده‌ای که بارشان به حد نصاب کافی نرسیده متصل می‌کند. هدف نهایی این کمپانی ایجاد اکوسیستمی بر مبنای نیازهای مشتریان، کمپانی‌های حمل‌و‌نقل، مقامات مسئول و تجزیه و تحلیل داده‌ها است.

TIRPORT: اپلیکیشن TIRPORT از پلتفرمی شبیه به اوبر بهره برده و به گفته سازندگانش بهترین و مقرون به صرفه ترین راه برای ارسال کالا در ترکیه محسوب می شود. از قابلیت های این اپلیکیشن می توان به امکان رهگیری محموله روی نقشه به صورت آنلاین اشاره کرد. هدف بلند مدت این استارتاپ جابه جایی ۲۰ هزار محوله در روز و تبدیل شدن به بزرگ ترین پلتفرم مدیریت لجستیک منطقه طی سه سال آینده است.

محتوی مرتبط:

استارتاپ‌های جهانی اسکوترهای برقی

به غیر از استارتاپ‌های حمل بار و تاکسی‌های اینترنتی، اسکوترها و دوچرخه‌های برقی هم جزو حمل و نقل محسوب می‌شود. در حال حاضر دو شرکت مطرح در جهان در زمینه‌ کرایه اسکوتر برقی در دنیا فعالیت می‌کنند، Bird و Lime. اما استارتاپ‌های کوچک بیشتری هستند که در این زمینه با نوآوری‌های جدید فعالیت دارند.

طبق تحقیقاتی که در زمینه‌ حمل‌ونقل شهری انجام شده، بیشتر سفرهای درون‌شهری مسافتی کم‌تر از ۵ کیلومتر را شامل می‌شود. این مسافت را غالبا می‌توان با اسکوترهای برقی طی کرد، بنابراین توسعه استارتاپ‌ها در این حوزه می‌تواند به تسهیل زندگی شهری کمک کند.

وستوک: اسکوترهای برقی E7 وستوک برای رفت‌وآمد در شهر طراحی شدند، تا این پروسه در شهرهای شلوغ آسان کنند. این مدل از اسکوترها فراتر از مدل‌های قبلی و شرکت‌های دیگر است، چرا که علاوه بر اینکه دارای شارژ آسان و سریع هستند، محدوده‌های بیشتری را طی می‌کنند.

E7 برای شارژ در یک پریز برق معمولی ساخته شده است و بسته باتری آن می‌تواند ۶۰ مایل را طی کند. با این اسکوتر برقی هیچ بوی بنزینی به مشام نمیرسد و حتی می‌توان آن را در خانه نگهداری کرد.

RideOn: استارتاپی در اسپانیا است RideIT قصد دارد ایستگاه‌های واحدی را در سراسر جهان برای همه اسکوترهای برقی فراهم کند.

Ola Electric: شرکت اولا الکتریک اسکوترهای برقی مدل S1 و S1 pro را با ویژگی‌هایی مانند محدوده سرعت بالا، محدوده موتور ۸.۵ کیلووات، گزینه‌های رنگی متفاوت و غیره توسعه می‌دهد.

اسکوترهایی با روبات‌های مجهز به هوش مصنوعی توسعه می‌دهد که ادعا می‌کنند سواری پایدار و سازگار با محیط زیست را به کاربران ارائه می‌دهند. این شرکت همچنین در حال توسعه خودروهای الکتریکی و یک مرکز نوآوری باتری برای ساخت فناوری سلولی خود است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

استارتاپ های اسکوتر برقی در ایران

اسکوترهای برقی تقریبا جایگاه خود را در جامعه پیدا کردند، اما در ایران تعداد محدودی در این زمینه فعالیت دارند. استارتاپ‌های مانند رهرو و رورو که تنها در زمینه به اشتراک‌گذاری اسکوترهای برقی فعالیت می‌کنند نه توسعه آن‌ها.

به نظر می‌رسد که استارتاپ‌های حمل و نقل در ایران آنطور که باید نتوانسته‌اند نوآوری و خلاقیت را در حوزه حمل و نقل جای دهند، چون به‌صرف داشتن یک اپلیکیشن و سفارش از راه دور نمی‌توان به معنی واقعی یک استارتاپ بود و داشتن شرکت استارتاپی نیازمند ایده‌های خلاقانه بیشتری است.

البته باید به نکته توجه کرد که در کشور ما موانع زیادی بر سر راه این نوع استارتاپ‌ها قرار دارد، از یک سو فرهنگ استفاده از اسکوترهای برقی و حمل بار اینترنتی جا نیفتاده است و از سوی دیگر موانع قانونی برای توسعه بیش از حد زیاد است.

منبع: تجارت‌نیوز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا