هوش مصنوعی

احیا هزاران فرد مردگان به‌صورت دیجیتالی در چین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

شرکت‌های چینی ادعا می‌کنند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی (AI) هزاران فرد فوت شده و مردگان را به‌صورت دیجیتالی احیا کرده‌اند.

برای نسل‌های طولانی انسان‌ها به‌دنبال راه‌هایی برای مقابله با چالش‌های غم از دست دادن عزیزان خود بوده‌اند. فناوری‌هایی در قالب پرتره، عکس و فیلم طی دهه‌های اخیر بسیار به آن‌ها کمک کرده است تا یاد و خاطره درگذشتگان خود را زنده نگه دارند. با پیشرفت‌های فناورانه امروزی، این یادواره‌ها فراتر رفته است تا آنجا که امروزه بسیاری از مردم در چین به هوش مصنوعی (AI) روی آورده‌اند تا آواتارهایی از درگذشتگان خود بسازند.

احیا دیجیتالی مردگان با هوش مصنوعی

پس از رونق فناوری‌های یادگیری عمیق مانند ChatGPT در چین، بعضی از مردم چین با جمع‌آوری عکس‌ها، فیلم‌ها و صدای‌های ضبط‌شده از درگذشتگان خود و صرف هزاران یورو برای استخدام شرکت‌های هوش مصنوعی که توانایی شبیه‌سازی چهره و صدای آن‌ها را دارند، راهی جدید برای احیای عزیزان از دست رفته خود یافته‌اند تا درد این دوری ابدی را کمی تسکین دهند.

نتایج به‌دست‌آمده تاکنون ابتدایی بوده است، اما هوش مصنوعی تا حدودی موفق به ادای کلماتی از جانب فرد متوفی شده که شباهت آن به صوت درگذشتگان قابل توجه توصیف شده است.

برای مثال آواتار این افراد ضمن اظهار ناراحتی از غم بازماندگان با صدای متوفی، از آن‌ها می‌خواهد صبوری پیشه کنند، چراکه زندگی ادامه دارد و به‌طور قطع روزی دوباره آن‌ها در کنار هم خواهند بود.

این موفقیت متقاضیان را بر آن داشت تا از شرکت‌ها بخواهند ماکتی واقع‌گرایانه از درگذشتگان آن‌ها ایجاد کنند که درست مشابه فرد متوفی رفتار، اما در دنیای مجازی زندگی می‌کند. آن‌ها امیدوارند با ایجاد یک پایگاه داده حاوی مقادیر زیادی اطلاعات در مورد ازدست رفتگان خود، آن را در الگوریتم‌های قدرتمندی قرار دهد تا آواتاری ایجاد کند که بتواند الگوهای تفکر و گفتار متوفیان را با دقت کپی کند.

ظهور ربات‌های ارواح در چین

اصطلاح ربات‌های ارواح در چین در حال رونق است، زیرا مردم زیادی در چین وجود دارند که نسبت به این ربات‌ها نیازهای عاطفی احساس می‌کنند. هوش مصنوعی توانایی پاسخ‌گویی به این نیازها را دارد و این امر به فعالان این صنعت مزیتی در مورد تقاضای بازار می‌دهد. بعضی از شرکت‌های چینی حتی ادعا دارند که موفق به احیای دیجیتالی هزاران نفر از متوفیان با استفاده از عناصر سمعی و بصری ۳۰ ثانیه‌ای شده‌اند.

کارشناسان اظهار کرده‌اند ربات‌های ارواح ممکن است باعث آرامش شوند، اما برای درک پیامدهای روانی و اخلاقی آن‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: ایمنا

  • احیا هزاران فرد مردگان به‌صورت دیجیتالی در چین
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا