هنر و فناوری

ابزار جدید هوش مصنوعی از حقوق هنرمندان دفاع می‌کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با ظهور هوش مصنوعی و پیشرفت روزافزون آن، هنرمندان با چالش جدیدی روبه‌رو شده‌اند. مسئله جدید پیش روی آن‌ها این است که با به اشتراک گذاشتن آثار هنری خود در فضای مجازی، این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی از آثار آن‌ها استفاده کند و از طرفی عدم انجام این کار نیز رشد کاری آن‌ها را محدود خواهد کرد؛ اما ابزار جدید هوش مصنوعی ممکن است به‌زودی بتواند به هنرمندان کمک کند تا شرکت‌های هوش مصنوعی را از استفاده بدون اجازۀ آثار خود منع کنند.

Nightshade حامی حقوق هنرمندان

محققان دانشگاه شیکاگو به‌تازگی دست به توسعه مدلی جدید از هوش مصنوعی به نام Nightshade زده‌اند که بر اساس فناوری MIT، با مسموم کردن اثر هنرمند به وسیله ایجاد تغییرات ظریفی در پیکسل‌های آن، کاری می‌کند که دیگر مدل‌های هوش مصنوعی قادر به تشخیص تصویر نباشند و نتوانند از آن استفاده کنند.

این تغییرات جزئی به‌گونه‌ای هستند که چشم انسان قادر به تشخیص آن‌ها نیست و هدف از ایجاد آن‌ها، تنها این است که مدل‌های یادگیری ماشینی، تصویر را با چیزی غیر از آن چه که هست، اشتباه بگیرند و نتوانند از آن جهت پیشبرد اهداف هنری یا آموزشی خود کمک بگیرند و به این دلیل که Nightshade بر داده‌های دقیق متکی است، این فرآیند اساسا تصویر را برای مدل‌های دیگر هوش مصنوعی بی‌استفاده می‌کند.

نکته جذاب دیگر در ارتباط با نحوۀ کار Nightshade این است که اگر تعداد زیادی از تصاویری که این مدل از هوش مصنوعی مسموم کرده است، توسط مدل دیگری استخراج شوند، ممکن است عملکرد خود آن مدل دچار اختلال گردد و دیگر قادر به تولید تصاویر دقیق نباشد.

به عنوان مثال، محققان با تغذیه Stable Diffusion که یک مدل هوش مصنوعی با هدف تولید تصویر است، ۵۰ تصویر مسموم از سگ‌ها را در اختیار آن قرار دادند و از آن خواستند تا تصاویر جدیدی از سگ‌ها تولید کند. نتیجه این آزمایش چنین شد که تصاویر تولیدشده دقت بسیار پایینی داشتند و عکس‌های مخدوشی از حیواناتی با اندام‌های بسیار زیاد یا چهره‌های کارتونی تولید شد که فقط تا حدودی شبیه سگ‌ها بودند؛ اما ارتباط بصری مستقیمی با عکس‌ها و تصاویر اولیه نداشتند.

این آزمایش به‌خوبی نشان داد که مدل‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند از تصاویری که Nightshade مسموم کرده‌است، به‌درستی استفاده کنند و نتیجۀ کار آن‌ها در صورت استفاده از این تصاویر، مطلوب نخواهد بود.

اگر Nightshade مراحل توسعه را پشت سر بگذارد می‌تواند نویدبخش هنرمندان زیادی در سراسر جهان باشد و کمک شایانی به حفظ حق نشر و استفاده از آثار آنان بکند.

جمع‌بندی

محققان دانشگاه شیکاگو درحال توسعه مدل جدیدی از هوش مصنوعی به نام Nightshade هستند که می‌تواند با ایجاد تغییرات جزئی در پیکسل‌های تصویر اثر هنرمندان، کاری کند که این تصاویر برای مدل‌های دیگر هوش مصنوعی قابل شناسایی نباشند. تغییراتی که Nightshade ایجاد می‌کند، آن‌قدر کوچک است که چشم انسان قادر به دیدن آن‌ها نیست و تاثیری در کیفیت تصاویر ایجاد نمی‌شود. این مدل از هوش مصنوعی از آزمایشات اولیه خود سربلند بیرون آمده‌است و می‌تواند به‌زودی تحول بزرگی در روند کار مدل‌های هوش مصنوعی با هدف تولید تصاویر ایجاد کند.

منبع: هوشیو

  • ابزار جدید هوش مصنوعی از حقوق هنرمندان دفاع می‌کند
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا