سوپر کامپیوترهوش مصنوعی

انویدیا و مایکروسافت برای ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی همکاری می‌کنند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

انویدیا و مایکروسافت از همکاری بزرگی با هدفی بلندپروازانه برای ساخت «یکی از قدرتمندترین ابرکامپیوتر های هوش مصنوعی در جهان» مبتنی بر خدمات ابری آژور خبر دادند. این همکاری ادامه شراکت مایکروسافت با اوپن‌ای‌آی در سال ۲۰۱۹ است که به ساخت اولین ابرکامپیوتر برروی آژور منتهی شد.

مایکروسافت در گامی دیگر در راستای توسعه، ساخت ابرکامپیوتری برای آموزش اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، را در دستور کار خود قرار داده است. این گام با همکاری شکرت انویدیا برداشته می‌شود. مایکروسافت در همین راستا، یکی از اولین شرکت‌هایی است که پردازنده H100 انویدیا با معماری‌ای موسوم به هاپر (Hopper) را به صورت عمده خریداری می‌کند.

پردازنده گرافیکی H100، پرچمدار چیپ‌های گرافیکی انویدیا برای استفاده در سرور است و بازده انرژی بالایی با سرعتی ۶ برابر سریع‌تر از پرچمدار پیشین یعنی A100 ارائه می‌کند. H100 به همراه پردازنده هسته‌ای Intel Xeon Ice Lake در ابرکامپیوتر هنری لنووا نیز استفاده است.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

پردازنده‌های گرافیکی H100 و A100 قلب گرافیکی این ابرکامپیوتر جدید را تشکیل می‌دهند، برای شبکه از NVIDIA Quantum-2 400Gb/s InfiniBand استفاده می‌شود و بسته تجاری نرم‌افزار هوش مصنوعی AI هم بعد نرم‌افزاری را برعهده می‌گیرد. در این پروژه جدید از زیرساخت ابری مایکروسافت‌ (آژور) و ماشین‌های مجازی (سری ND و NC) نیز استفاده می‌شود و بنابراین شاهد اولین مورد استفاده از NVIDIA Quantum-2 400Gb/s InfiniBand در یک ابر عمومی هستیم.

انویدیا امیدوار است که درنتیجه این همکاری بتواند یادگیری الگوریتمی بدون نظارت (یا با نظارت محدود) را اجرایی کند. در این روش، ماشین ها می‌هوانند محتوایی همچون متن، کد، تصاویر دیجیتالی، ویدیو یا صوت تولید کنند. این حوزه به طور کلی هوش مصنوعی مولد نامیده می‌شود. انویدیا برای رسیدن به این هدف از Megatron Turing NLG 530B (پاسخ این شرکت به GPT-3 اوپن‌ای‌آی) استفاده می‌کند.

مایکروسافت هم به سهم خود با استفاده از کتابخانه منبع-باز DeepSpeed، آذوقه هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را فراهم می‌کند. دیپ‌اسپید در زمینه به حداقل رساندن زیرساخت شبکه عصبی کاربرد دارد.

افزون بر این، مشتریان آژور نیز درنتیجه این همکاری به بسته ابزارها، نرم‌افزار و چارچوب تجاری هوش مصنوعی و تحلیل داده ابر-بومی دسترسی پیدا می‌کنند. این ابزار، نرم‌افزار و چارچوب در کنار هم بسته نرم‌افزاری NVIDIA AI Enterprise نامیده می‌شوند.

مانویر داس، نماینده ارش رایانش تجاری در انویدیا می‌گوید: «همکاری ما با مایکروسافت، جدید‌ترین زیرساخت و نرم‌افزار هوش مصنوعی را برای استفاده از قدرت انقلابی AI در اختیار محققان و شرکت‌ها قرار می‌دهد.»

انویدیا در حال حاضر ابر کامپیوتر سلین (Selene)، که در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ ساخته شد را در اختیار دارد. این ابر کامپیوتر مبتنی بر چیپ A100 است و برای یادگیری ماشینی، تحلیل داده هوش مصنوعی و رایانش پرقدرت (HPC) استفاده می‌شود. این کامپیوتر برای آموزش مدل هوش مصنوعی GauGAN2، چیزی شبیه به DALL-E، هم استفاده شده است.

در سال‌های اخیر تعداد مدل‌های هوش مصنوعی افزایش چشمگیری یافته است و درنتیجه تقاضا برای زیرساخت قدرتمند هم بیشتر شده است. شرکت انویدیا برای توسعه بیشتر فعالیت خود، فعالیت محتوا، طراحی و شبیه‌سازی سه‌بعدی را نیز با بسته ابزار و خدمات ابری Omniverse توسعه می‌دهد.

منبع: Spiceworks, Verge

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا