اپلیکیشن و نرم افزارهوش مصنوعی

آمازون تیم ویژه‌ای برای توسعه پیشرفته‌ترین پروژه هوش مصنوعی خود تشکیل داد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

آمازون تیم ویژه‌ای تشکیل داده که بر روی توسعه چالش‌برانگیزترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های زبانی بزرگ هوش مصنوعی خود تمرکز نماید. این غول فروش اینترنتی قصد دارد با کمک این تیم بر روی بزرگ‌ترین پروژه هوش مصنوعی خود کار کند.

به گزارش هوشیو، آمازون یک تیم مرکزی تشکیل داده تا بر روی بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین پروژه هوش مصنوعی خود تا به امروز کار کند.

به گفته یک منبع کسب‌و‌کاری هوش مصنوعی که در مورد توسعه این فناوری اطلاعات دارد، این گروه جدید که بر روی توسعه مدل‌های زبانی در مقیاس بزرگ (LLM) کار خواهد کرد، به رهبری روهیت پراساد؛ دانشمند ارشد دستیار دیجیتالی الکسای آمازون تشکیل شده است. این خبر ابتدا توسط رسانه‌ خبری و تحلیلی Insider منتشر شد.

آمازون اکنون به گروه دیگر غول‌های فناوری ایالات متحده پیوسته که به طور فعال بر روی توسعه تحقیقات، برنامه‌ها و پلتفرم‌های هوش مصنوعی مولد فعالیت می‌کنند. این گروه قبلاً شامل شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و متا (که قبلاً فیس‌بوک نامیده می‌شد) بود.

اندی جاسی مدیرعامل آمازون، در ایمیلی اعلام کرده که دانشمند ارشد الکسا؛ پراساد و تیمش مسئولیت توسعه گسترده‎ترین مدل زبانی بزرگ جاسی را بر عهده خواهند داشت و به عنوان «تیم مرکزی» آمازون در این خصوص فعالیت خواهند کرد و و پراساد مستقیماً به مدیرعامل جاسی روند رشد پروژه را گزارش خواهد داد.

جاسی نوشت:«اگرچه قبلاً چندین مدل زبان بزرگ در شرکت ساخته‌ایم و و چندین LLM دیگر نیز در حال ساخت داریم، اما می‌خواهیم با گرد هم آوردن منابع و تخصص لازم در آمازون بر روی توسعه جاه‌طلبانه‌ترین LLMهای خود تمرکز نماییم.»

در اوایل ماه آوریل، خدمات وب آمازون AWS از Bedrock رونمایی کرد که امکان دسترسی به مدل‌های پایه هوش مصنوعی از جمله مدل‌های تایتان آمازون و مدل‌های سایر شرکت‌ها را از طریق یک API فراهم می‌کرد. یک ماه بعد، جاسی فاش کرد که آمازون در حال ساخت یک مدل زبانی «بسیار بزرگتر، کلی‌تر و توانمندتر» برای الکسا است تا تجربه مشتری را در تمامی مشاغل خود افزایش دهد.

شایان ذکر است، در سال ۲۰۲۲ آمازون از یک مدل زبانی ۲۰ میلیارد پارامتری به نام Alexa Teacher Model 20B رونمایی کرد که از چندین زبان مختلف پشتیبانی می‌کرد. محققان این شرکت گفته بودند که این مدل در زبان‌شناسی از GPT-3 OpenAI که دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر است، بهتر عمل می‌کند. (آخرین مدل OpenAI GPT-4 است که گفته می‌شود ۱.۷ تریلیون پارامتر دارد.) بر این‌اساس Alexa Teacher Model 20B با وجود داشتن پارامترهای کمتر، عملکرد بهتری نسبت به مدل GPT-3 در زبان‌شناسی دارد.

منبع: آمازون

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا