اینترنت اشیاکشاورزی هوشمند

صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در مصرف آب با سامانه آبیاری مجهز به اینترنت اشیا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی سیستم آبیاری هوشمند با اینترنت اشیا شده است که تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند.

محمد حسین کارگر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در این شرکت دانش‌بنیان در دو زمینه فعالیت داریم. در حوزه آی‌اوتی و  اینترنت اشیا محصول آبیاری هوشمند را ارائه می‌کنیم. زمینه دیگر فعالیت ما در بحث بسته‌های آموزشی رباتیک است که تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار بسته تولید کرده‌ایم. هر دو کار دارای ثبت اختراع هستند. همچنین بسته‌های آموزشی رباتیک دارای تاییدیه از وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور هستند. این محصولات صنعتی بوده و ۱۰ سال است که عرضه می‌شوند.

وی در ادامه افزود: با توجه به با ارزش بودن منابع آبی و اهمیت گسترش و نگه‌داری فضا‌های سبز در تمامی کشور، بهینه سازی مصرف آب در آبیاری گیاهان، فضا‌های سبز شهری، برون شهری، پارک‌ها و …، یکی از مسائل مهم و قابل توجه است.

کارگر درباره هدف از اجرای سیستم مدیریت هوشمند آبیاری گیاهان اظهار کرد: هدف ایجاد یک سازو‌کار علمی و هوشمند در جهت شناسایی نیاز‌های آبی گیاهان به طور هوشمند و آبیاری آن‌ها به صورت خودکار است. این سیستم می‌تواند در تمامی مکان‌ها از قبیل بلوارها، خیابان ها، کمربند‌های سبز بین شهری، پارک‌های جنگلی، ادارات، منازل و. اجرا شود و با اعمال روش‌های مناسب در جهت شناسایی نیاز آبی گیاه و آبیاری به موقع و متناسب با نیاز گیاه، علاوه بر ایجاد زمینه‌هایی در جهت رشد مناسب و سریع آن، موجب کاهش چشمگیر آب مصرفی در این حوزه باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن ایران در جغرافیای خشک آب و هوایی و مشکلات مرتبط با کمبود آب بسیاری از کشاورزان به فکر استفاده از روش‌های نوین با هدف کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و فضای سبز هستند. به طوری که هم‌اکنون بخش قابل توجهی از باغ‌های میوه، مزارع و فضا‌های سبز شهری، از سیستم‌های نوین آبیاری قطره‌ای سطحی یا زیرسطحی بهره می‌برند که خود باعث کاهش حداقل ۴۰ درصد در مصرف آب در حوزه کشاورزی شده است.

کارگر بیان کرد: بر اساس آمار موجود، استفاده از سامانه‌های هوشمندسازی آبیاری به صورت متوسط باعث صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در مصرف آب می‌شود. ضمن این که وجود چنین سامانه‌هایی این امکان را می‌دهد تا بتوان در هر لحظه، از وضعیت آبیاری پروژه، وضعیت سنسورها، وضعیت مخازن آب و ده‌ها گزارش دیگر مطلع شد.

منبع: آنا

  • صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در مصرف آب با سامانه آبیاری مجهز به اینترنت اشیا
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا