اینترنت اشیاپیشنهاد سردبیر

۱۰ کاربرد برتر اینترنت اشیا IOT در سال ۲۰۲۳

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اینترنت اشیا IOT در زندگی کاربرد فراوانی دارد؛ کارهای مختلف از کشاورزی گرفته تا پزشکی از طریق این اینترنت قابل انجام هستند. اینترنت اشیا نه‌ تنها اتصال میان دستگاه‌ها و اشیای مختلف را دگرگون می کند، بلکه امکان دسترسی از راه دور به وسایل الکترونیکی را نیز به‌سادگی برای آن‌ها فراهم ساخته است.

Internet of Things شبکه‌ای از اتصال الکترونیکی اقلام فیزیکی به هم می‌باشد. نرم‌افزار، لوازم الکترونیکی تعبیه شده، حسگرها و انبوهی از چیز‌های دیگر، همگی جز اقلام فیزیکی محسوب می‌شوند. اینترنت اشیا در واقع به فرایند جمع آوری اطلاعات و داده‌های یک دستگاه و به اشتراک گذاری آنها با دیگر دستگاه‌های متصل به آن شبکه است. این امر باعث می‌شود تا عملکرد دستگاه‌ها بهبود پیدا کند و تصمیم گیری آنها در شرایط مختلف، منطقی‌تر و مفیدتر انجام شود.

کاربرد  اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۳

سیستم پایش آلودگی هوا با استفاده از اینترنت اشیا

آلودگی هوا هموراه یکی از عوامل نگرانی در شهر‌های بزرگ تلقی می‌شود. در نتیجه این آلودگی‌ها، بسیاری از بیماری‌ها ظهور کرده‌اند و سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کنند. سیستم نظارت بر آلودگی هوا که مبتنی بر (IOT) است، کیفیت هوا را به طور مداوم اندازه‌گیری می‌کند و PPM عناصر موجود در هوا همواره ثبت و گزارش می‌شود. اگر کیفیت هوا به زیر سطح پایه کاهش یابد، این سیستم هشدار‌هایی را ارسال می کند تا در اسرع وقت، راهکار‌هایی برای این مشکل اتخاذ شود.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

سیستم اتوماسیون خانگی با استفاده از اینترنت اشیا

یکی از معروف‌ترین محصولات Internet of Things ، اتوماسیون خانگی نام دارد. این سیستم با راه‌اندازی اینترنت اشیا در خانه، ‌باعث می‌شود تا وسایلی همچون فن، چراغ‌ها، تلویزیون و تجهیزات متعدد دیگر موجود در خانه، به طور خودکار کار کنند. در واقع شما قادر خواهید بود با استفاده از یک برنامه‌کاربردی بر روی گوشی هوشمند خود این وسایل را از هر جای دنیا کنترل و مدیریت کنید.

 سیستم تشخیص سیل با استفاده از اینترنت اشیا

در بسیاری از کشورها، بلایای طبیعی، مانند سیل، هنوز خسارات قابل توجهی را به همراه دارد. یک ابتکار عالی برای جلوگیری از این تلفات فاجعه بار سیستم تشخیص سیل است، یک پروژه اینترنت اشیا که سیل را از قبل پیش بینی می کند. این سیستم عناصر مختلف محیط مانند دما، رطوبت یا سطح آب را برای پیش‌بینی تلفات احتمالی و ایجاد هشدار بررسی و شناسایی می‌کند.

 سیستم هوشمند تشخیص نشت گاز با استفاده از اینترنت اشیا

خط لوله گاز عملا مایه حیات هر خانه و بخش صنعتی است. هر گونه نشت می تواند سم را در هوا پخش کند، آتش سوزی کند یا گیاه را از بین ببرد. دانش آموزانی به تازگی توانسته‌اند با درک شهودی خود از مواد شیمیایی و با قرار دادن یک ربات هوشمند در لوله‌ها نشت گاز را بررسی کنند. اگر ربات هر گونه نشتی را تشخیص دهد، مکان آن با استفاده از حسگر GPS از طریق شبکه IoT گزارش داده می شود.

درب هوشمند گاراژ با استفاده از اینترنت اشیا

شاید مجبور شوید درب گاراژ را به صورت دستی باز کنید، ماشین خود را بیرون بکشید و در را ببندید. این امر کمی ناخوشایند است. با برقراری ارتباط با شبکه اینترنت اشیا، درب های هوشمند گاراژ می‌توانند با استفاده از گوشی هوشمند شما، درب گاراژ شما را کنترل کنند.
علاوه بر این، مشکل قفل فیزیکی درب را از بین می برد. دستورات لیزری و صوتی و اعلان های هوشمند برای مانیتورینگ پیشرفته از ویژگی های بارز این سیستم است.

ساعت زنگ دار هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا

ساعت زنگ‌دار هوشمند یکی از جالب ترین مفاهیم پروژه اینترنت اشیا است. این ساعت نه تنها شما را از خواب بیدار می‌کند، بلکه همچنین به عنوان یک ابزار مفید چند منظوره عمل می‌کند. برخی از ویژگی های متعدد آن عبارت اند از شروع چت، دستورات صوتی، کنترل صدا، ترکیب متن به گفتار و غیره.

سیستم کشاورزی هوشمند با استفاده از Internet of Things

بسیاری از عملیات کشاورزی با استفاده از سیستم های کشاورزی هوشمند انجام و نظارت می شوند. شما می توانید یک قطعه زمین را به صورت مکانیکی آبیاری کنید و یا با استفاده از سنسورها کود پاشی روی مزارع انجام دهید. این روش به کشاورزان این امکان را می‌دهد که از هر نقطه‌ای به محصولات خود توجه کنند و در عین حال بر سایر وظایف کشاورزی، برای نتایج بهتر تمرکز کنند. همچنین سیستم آبیاری پیشرفته به وسیله اینترنت اشیا، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 سیستم گهواره هوشمند با استفاده از Internet of Things

از مفهوم ابتکاری سیستم گهواره هوشمند استفاده کنید تا زندگی را برای همه مادرانی که مجبورند فرزندان خود را در خانه رها کنند تا به سر کار بروند آسان‌تر کنید. این دستگاه به والدین اجازه می‌دهد تا کودک را از راه دور کنترل کنند. هنگامی که کودک در گهواره قرار می‌گیرد، سیستم تشخیص گریه، ویدیوکال زنده و رابط کاربر پسند را فعال می‌کند. برای راحت نگه داشتن نوزادان، این پروژه مبتنی بر اینترنت اشیا، رطوبت و دمای تخت را نیز کنترل می کند.

سیستم پارکینگ هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا

به دلیل ترافیک سنگین در بزرگراه، یافتن جای پارک رایگان بدون مشکل تقریبا غیرممکن است. سیستم پارک هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا پاسخی برای تمام مشکلات پارکینگ شماست. این سیستم ساخته شده برای جلوگیری از جست‌وجو برای مکان مناسب جهت پارک کردن خودرو. این فناوری یک نمای همه جانبه را فراهم می کند و فضاهای پارک رایگان را نشان می دهد تا رانندگان بتوانند خودروهای خود را به فضا‌های موجود برسانند و در آنجا پارک کنند.

 سیستم هوشمند مدیریت ترافیک با استفاده از اینترنت اشیا

سیستم های مدیریت ترافیک هوشمند مبتنی بر Internet of Things راه حل ایده‌آلی برای پاسخگویی به نیازهای فعلی جمعیت و حمل و نقل در حال رشد است. این فناوری می‌تواند به راحتی تمام ترافیک جاده‌ها را کنترل کند و خطوط اختصاصی را برای وسایل نقلیه اضطراری مانند ماشین های آتش نشانی یا آمبولانس‌ها فراهم کند.

منبع: راست‌چین

  • ۱۰ کاربرد برتر اینترنت اشیا IOT در سال ۲۰۲۳

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا