رسانه دیجیتال

چگونه تبدیل به یک یوتیوبر حرفه ای شوید؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : جودی منرز – کارشناس بازاریابی و کسب و کار   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

یوتیوب امروزه دومین سایت پربازدید در سراسر دنیا محسوب می شود. با این حساب استقبال گسترده اینفلوئنسرها و همچنین بسیاری از کارآفرینان برای حضور در این پلتفرم به هیچ وجه امر عجیبی محسوب نمی شود. شمار بالایی از کاربران در این فضا به طور مداوم به دنبال تبدیل شدن به یوتیوبر هستند. این امر صرف نظر از میزان بالای اعتباری که برای کارآفرینان به همراه دارد، منبع درآمد مناسبی نیز محسوب می شود. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۲، شهریورماه ۱۴۰۰

یوتیوب با داشتن ۲ میلیارد کاربر فعال در ماه یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی و محبوب ‏ترین سرویس خدماتی گوگل محسوب می شود. همین امر سرمایه‎ گذاری بر روی یوتیوب برای بازاریابی و حتی تولید محتوای سرگرم کننده را بدل به امری بسیار مناسب کرده است. امروزه شمار بالایی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال جلب نظر مشتریان به هر قیمتی هستند. یوتیوب نیز به خاطر پشتیبانی عالی از محتوای ویدئویی بدل به اولین گزینه بازاریابی ها برای بارگذاری ویدئوهای مربوط به محصولات ‏شان شده است. این امر به بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و حتی رونمایی جذاب تر از محصولات ‏شان کمک می ‏کند. 

استفاده از یوتیوب در میان بازاریاب ها ترند بسیار داغی محسوب می شود. در این میام اینفلوئنسرها نیز برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان اقدام به جلب نظر کاربران می کنند. نکته مهم در این میان آرزوی هر دو گروه فوق برای تبدیل شدن به یوتیوبر به معنای واقعی کلمه است. درست به همین خاطر ما در این مقاله به سراغ مفهوم یوتیوبر و شیوه های تبدیل شدن به یک یوتیوبر حرفه ای رفته ایم. این امر به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. 

اگر شما هم به دنبال آگاهی از چیستی یوتیوبری و همچنین میزان درآمد این دسته از افراد هستید، این مقاله پاسخ های جذابی برای شما دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات به همراه برخی از رهکارهای تبدیل شدن به یک یوتیوبر حرفه ای را دریافت نمایید. 

یوتیوبر کیست؟

یوتیوبر به فردی گفته می شود که در شبکه اجتماعی یوتیوب مشغول تولید محتواست. امروزه حوزه های بسیار زیادی برای تولید محتوا در یوتیوب وجود دارد. برخی از حوزه ها مانند سرگرمی، پوشش رویدادهای ورزشی و حتی ارزیابی محصولات مختلف دیجیتال دارای محبوبیت روزافزونی است. در عین حال هر فردی با ایده ‏ای تازه برای تولید محتوا می‏ تواند تبدیل به یوتیوبر شود. 

در سال ۲۰۲۱ مفهوم یوتیوبر بیشتر از هر چیز دیگری با افرادی که مشغول آنباکس محصولات مختلف بوده و درآمدهای چند میلیون دلاری دارند، گره خورده است. این امر برای بسیاری از افراد منبع اصلی علاقه به یوتیوبر شدن است. نکته مهم اینکه بسیاری از یوتیوبرها نه تنها از خود پلتفرم یوتیوب پول دریافت می کنند، بلکه با پیدا کردن اسپانسرهای مناسب نیز برای مدت زمانی طولانی خیال‏ شان بابت کسب درآمد راحت خواهد بود. همه این نکات تبدیل شدن به یوتیوبر را برای بسیاری از افراد بدل به گزینه‏ ای جذاب و هیجان ‏انگیز کرده است. 

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

یوتیوبرها چقدر درآمد دارند؟

بدون تردید درآمد واقعی یوتیوبرها همیشه محل شک و تردید است. این امر به دلیل عدم تمایل آنها برای بیان جزییات مربوط به سطح درآمدشان است. درست به همین خاطر بیشتر گمانه زنی ها در این رابطه حدودی محسوب می شود. ما در این بخش به جای اینکه یک رقم نهایی را برای شما مورد بررسی قرار دهیم، به سراغ منابع کسب درآمد این دسته از افراد رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید منابع درآمدی یوتیوبرها را مورد بررسی قرار دهید، به این نکات توجه فرمایید:

•    کسب اسپانسر تبلیغاتی برای بسیاری از افراد منبع اصلی درآمد محسوب می شود. این امر به یوتیوبرها امکان تولید محتوا به طور تخصصی و در کنار آن تبلیغی کوچک برای اسپانسرشان را می دهد. چنین امری درآمد بسیار بالایی برای یوتیوبرها به همراه دارد. 

•    فروش مستقیم از طریق یوتیوب نیز یکی دیگر از راهکارهای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر بسیاری از برندها را نسبت به ایجاد حساب کاربری رسمی در یوتیوب و تبلیغ برای فروش محصولات ‏شان ترغیب می کند. اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، هرگز یوتیوب را فراموش نکنید. این ابزار به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان را خواهد داد. 

•    جمع آوری پول از طریق کمک های مردمی یکی از شیوه های مناسب برای موسسه های خیریه یا افراد علاقه مند برای فعالیت های عام المنفعه محسوب می شود. یوتیوب با پشتیبانی از گزینه دونیت (Donate) به تمام کاربران امکان گردآوری میزان مشخصی پول از سوی دنبال کنندگان شان را می دهد. به این ترتیب این امر نه تنها برای موسسه های خیریه، بلکه تولید کنندگان حرفه ای محتوا نیز گزینه‏ ای محبوب محسوب می شود. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت. 

بدون تردید تبدیل شدن به یوتیوبر با توجه به نکاتی که مورد بررسی قرار دادیم، آرزوی هر فردی است. این امر منبع درآمد بسیار مناسبی برای برندها و همچنین کارآفرینان مستقل خواهد بود. بنابراین شما باید همیشه نسبت به حضور مناسب در این فضا توجه نشان دهید، در غیر این صورت از ترندهای محبوب در دنیای کسب و کار عقب خواهید افتاد. 

چگونه تبدیل به یک یوتیوبر حرفه ای شوید؟

تبدیل شدن به یوتیوبر امر ساده ای نیست. بسیاری از افراد فکر می کنند تولید محتوا به هر شکلی برای کاربران جذابیت دارد. با این حال در عمل تولید محتوا باید مطابق سلیقه کاربران و همچنین با کیفیت بسیار بالایی صورت گیرد. در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. امروزه بسیاری از افراد به دلیل تلقی بیش از اندازه ساده انگارانه شان از فضای یوتیوب به طور مداوم با شکست در این زمینه مواجه می ‏شوند. 

اگر شما به دنبال یک راهنمای مطمئن برای تبدیل شدن به یوتیوبر هستید، مقاله کنونی مخصوص شماست. ما در ادامه به بررسی برخی از مهمترین نکات در زمینه تبدیل شدن به یک یوتیوبر حرفه ای خواهیم پرداخت. این امر به شما برای انتخاب های درست در زمینه تبدیل شدن به یوتیوبر کمک می ‏کند.

انتخاب حوزه ای مشخص برای شروع کار

اولین نکته ای که باید مدنظر شما قرار داشته باشد، انتخاب حوزه ای مشخص برای شروع به کار در قالب یوتیوبر است. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه بسیاری از یوتیوبرها در ابتدای کارشان اقدام به تولید هر نوع محتوایی می کنند. شاید این امر بسیار ساده و کم‎اهمیت باشد، اما در بلند مدت کانال شما را بدل به گزینه‏ ای کلیشه ای برای تمام کاربران خواهد کرد. این امر به مرور زمان انگیزه کاربران برای حضور در کانال تان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. 

اگر شما به دنبال مثال های مناسب در راستای تبدیل شدن به یوتیوبر هستید، اول از همه سری به کانال آنباکس تراپی (Unbox Therapy) بزنید. این کانال به طور تخصصی در زمینه آنباکس محصولات مختلف و اظهارنظر کارشناسی درباره شان فعالیت دارد. همین ایده به ظاهر ساده در بلندمدت برای صاحب این کانال درآمد چند میلیون دلاری به همراه داشته است. نمونه دیگر در این میان کانال فان توی (Fun Toy) است. این کانال از سوی یک هنرمند علاقه مند به شخصیت های کارتونی دیزنی مدیریت می شود. شما در این کانال نه تنها با انواع مجسمه های اسباب بازی دیزنی آشنا می شوید، بلکه آموزشی کامل در راستای استفاده از آنها را نیز دریافت خواهید کرد. این امر به شما برای یادگیری مهارت لازم به منظور مجسمه سازی نیز کمک می ‏کند. 

چرا در یوتیوب حضور دارید؟

شما به عنوان یک یوتیوبر باید به خوبی توانایی پاسخگویی به این سوال که چرا در یوتیوب حضور دارید را داشته باشید. بسیاری از کاربران در یک کانال جدید به دنبال محتوای تازه یا دست کم نوعی ایده سرگرم کننده هستند. اگر شما هیچ جوابی برای این گزینه ها نداشته باشید، هرگز امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را نخواهید داشت. 

بسیاری از هنرمندان برای نمایش کارهای شان و جلب نظر علاقه مندان به این عرصه در یوتیوب حضور پیدا می کنند. برخی دیگر از افراد برای طراحی محتوای خنده دار و تبدیل شدن به یک کمدین در این فضا عضو می ‏شوند. اگر با دقت به اطراف تان نگاه کنید، هر کانال محبوبی در یوتیوب دست کم یک دلیل مشخص برای حضور در این پلتفرم دارد. بنابراین شما هم باید دلیل مشخصی برای حضور در این فضای شلوغ داشته باشید، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نخواهید کرد. 

اموزه هر فردی برای تبدیل شدن به یک یوتیوبر حرفه ای باید دست کم یک دلیل مشخص برای حضور در این فضا داشته باشد، در غیر این صورت به احتمال زیاد در مراحل بعدی کارش با مشکلات بسیار زیادی رو به رو می شود. 

شناخت مخاطب هدف

شما به محض اینکه هدف تان از حضور در یوتیوب را به خوبی مورد بررسی قرار دادید، باید به دنبال راهکارهایی برای بهینه سازی عضویت تان در این فضا هم باشید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. اولین توصیه ما در این راستا شناخت درست مخاطب هدف است. شما تا زمانی که به درستی مخاطب تان را مورد شناسایی قرار ندهید، هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهید، هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نخواهید کرد. 

شما براساس نوع محتوایی که قصد تولیدش را دارید، باید به سوالاتی درباره پرسونای مخاطب تان جواب دهید. این سوالات به شما برای شناسایی بهترین مخاطب ممکن کمک خواهد کرد. بسیاری از برندهای بزرگ نیز در یوتیوب کارشان را با همین نکته ساده شروع می کنند. شما به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا خواهید کرد. 

وقتی شما شناخت درستی از مخاطب هدف تان داشته باشید، به ساده‎ترین شکل ممکن فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا می کنید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان دارد. امروزه بسیاری از مشتریان در تعامل با برندها همیشه به دنبال محتوای مورد علاقه شان هستند. با این حساب اگر شما به عنوان یک یوتیوبر دقیقا از سلیقه مخاطب تان خبر داشته باشید، فرآیند تاثیرگذاری بر روی آنها به ساده‎ترین شکل ممکن پیش خواهد رفت. 

آگاهی از میزان رقابت

میزان رقابت در یوتیوب حتی از بازارهای واقعی نیز بیشتر است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه دردسرهای زیادی را متحمل می ‏شوند. این امر شاید در نهایت حتی موجب صرف نظر برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز شود. اگر شما به این نکات توجه لازم را نشان دهید، همیشه فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. این امر به شما کمک شایانی برای جلب نظر مشتریان و افزایش بازدید از ویدئوهای تان خواهد کرد. 

برخی از یوتیوبرها به گمان اینکه در این پلتفرم رقابت زیادی وجود ندارد، وارد این فضا می ‏شوند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما خیلی زود واقعیت رقابت شدید در این حوزه شما را ناامید خواهد کرد. درست به همین خاطر باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای بهینه سازی وضعیت فعالیت تان باشید. 

توصیه ما در این بخش توجه به میزان بالای رقابت در یوتیوب به هنگام تولید محتواست. این امر ساده به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف و همچنین تولید محتوای مناسب کمک خواهد کرد. این طوری همیشه حواس تان به رقابت بالای موجود در بازار خواهد بود. به این ترتیب هیچ مانعی پیش روی فعالیت تان در این راستا شکل نمی گیرد. 

یکی از نکات مهم برای حضور مناسب در یوتیوب توجه به ایجاد تمایز از رقباست. این امر اهمیت بسیار زیادی برای جلب نظر کاربران دارد. اگر شما به عنوان یوتیوبر دقیقا محتوایی که دیگران تولید می کنند، در اختیار دیگران قرار دهید دیگر حتی یک کاربر هم به شما روی خوش نشان نخواهد داد. پس همیشه با توجه به رقابت بالا در بازار به دنبال تولید محتوای متمایز باشید. 

ایجاد کانال رسمی در یوتیوب

شما پس از اینکه تمام ایده ها و برنامه های مورد نیاز برای طراحی محتوا را مورد بررسی قرار دادید، باید در نهایت کانال یوتیوب تان را نیز راه اندازی کنید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. به این ترتیب کاربران به سادگی امکان پیدا کردن شما و محتوای تان را خواهند داشت. 

امروزه هر کاربری که در یوتیوب عضویت پیدا می ‏کند، به طور معمول فقط امکان مشاهده ویدئوهای دیگران را دارد. شما برای جلب نظر کاربران و انتشار محتوای تان باید همیشه یک کانال داشته باشید. این امر به کاربران برای پیدا کردن شما و ارتباط نزدیک با برندتان کمک خواهد کرد، در غیر این صورت تعامل با کاربران بدل به یکی از سخت‏ ترین کارهای دنیا می شود. 

شما برای راه اندازی کانال باید نام، لوگو، بنر و تم رنگ اصلی آن را با دقت بالایی انتخاب نمایید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. 

استفاده از تقویم محتوا

تقویم محتوا به یوتیوبرها برای تهیه و انتشار محتوا در زمان های مناسب کمک می ‏کند. امروزه بسیاری از افراد به دلیل دغدغه های کاری یا فراموشی نکات مختلف در عمل امکان بارگذاری مداوم محتوا را از دست می دهند. این امر شاید در نگاه نخست چندان مهم نباشد، اما کاربران علاقه مند به برندتان را حسابی ناامید می ‏کند. درست به همین خاطر شما باید همیشه بارگذاری محتوا به بهترین شکل ممکن را مد نظر داشته باشید، در غیر این صورت شانس تان برای تعامل با مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می ‏کند. 

امروزه تقویم های محتوای بسیار زیادی در فضای آنلاین وجود دارد. ابزار Hootsuite نیز تقویم مناسبی در اختیار بازاریاب ها و یوتیوبرها قرار می دهد. وقتی شما یک تقویم مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان داشته باشید، جلب نظر آنها همیشه امر ساده و راحتی خواهد بود. این امر به شما برای تعامل بهینه با مشتریان کمک خواهد کرد. 

تهیه ویدئوهای پیش از موعد مقرر

وقتی شما برای زمان های مختلف برنامه بارگذاری محتوا دارید، باید همیشه جلوتر از برنامه تان باشید. این امر به معنای تهیه ویدئوها و سپس بارگذاری‎شان در زمان مقرر است، در غیر این صورت شاید حتی یک مشکل کوچک نیز شما را حسابی از برنامه تان عقب بندازد. این طوری بدقولی‎تان موجب بی‎اعتمادی کاربران و کاهش تعداد فالوورهای کانال تان خواهد شد. 

شما برای تولید پیش از موعد محتوای ویدئویی نیز به یک تقویم مناسب نیاز دارید. خوشبختانه تقویم محتوا در این رابطه نیز نیاز شما را پوشش می دهد. به این ترتیب نیازی به تهیه یک تقویم جداگانه نخواهد بود. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم محتوای شان را پیش از موعد مقرر تهیه کرده و سپس در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کنند. این امر به آنها برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف کمک می ‏کند. به این ترتیب شما با رعایت این توصیه ساده همیشه امکان جلب نظر مخاطب هدف تان را خواهید داشت. 

استفاده از CTA در ویدئو

اگر شما به عنوان یک برند در یوتیوب حضور دارید، دعوت به عمل یا همان CTA بخش مهمی از تولید محتوای ویدئویی تان خواهد بود. این بخش به کاربران برای خرید از برند یا تحقق هر هدف دیگر شما کمک می ‏کند. نکته مهم در این میان قرار دادن CTA در بخش پایانی ویدئو و درخواست حرفه ای از کاربران برای دنبال کردن آن است، در غیر این صورت هیچ کس به درخواست شما توجهی نخواهد کرد. 

امروزه باز اریابی و تولید محتوا در یوتیوب بدل به امری پیچیده شده است. اگر شما در این رابطه مشکلات زیادی دارید، توصیه‏ های مورد بحث در این مقاله به تبدیل شدن تان به یک یوتیوبر حرفه ای کمک خواهد کرد. 

منبع: فرصت امروز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا