اقتصاددیجیتالفناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

هوش مصنوعی و بیمه؛ نگاهی به یک رویکرد فناورمحور

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پیشرفت سریع فناوری همه صنایع را تحت تاثیر قرار داده است. بی‌تردید، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و یادگیری ماشین توان این را دارند که آینده‌ی کسب‌وکار، سبک زندگی و شیوه‌ی کار کردن مردم جهان را متحول کنند؛ همچنین با گسترش روزافزون این فناوری‌ها، انتظار می‌رود صنعت بیمه نیز کارآمدتر و دقیق‌تر شود.

پیشرفت سریع فناوری همه صنایع را تحت تاثیر قرار داده است. بی‌تردید، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و یادگیری ماشین توان این را دارند که آینده‌ی کسب‌وکار، سبک زندگی و شیوه‌ی کار کردن مردم جهان را متحول کنند؛ همچنین با گسترش روزافزون این فناوری‌ها، انتظار می‌رود صنعت بیمه نیز کارآمدتر و دقیق‌تر شود.

جهت دانلود فایل Pdf و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۹، فروردین‌ماه۱۴۰۱ اینجا کیلک نمایید.

هوش مصنوعی و بیمه؛ نگاهی به یک رویکرد فناورمحور

هوش مصنوعی می‌تواند طیف عظیمی از فرایندها را بهبود بخشد. ارائه‌دهندگان خدمات بیمه می‌توانند به تدریج از این فناوری در بخش‌های مختلف کسب‌وکارشان استفاده کنند. حوزه‌هایی که می‌توانند به لطف هوش مصنوعی با تحول عظیمی همراه شوند، عبارتند از:

۱. قیمت‌گذاری: هوش مصنوعی می‌تواند از طریق قیمت‌گذاری، تحول بزرگی در صنعت بیمه ایجاد کند. شرکت‌های بیمه می‌توانند با تکیه بر هوش مصنوعی به شکل رقابتی‌تری بر سیاست‌های خود قیمت بگذارند و خدمات شخصی‌سازی شده‌ای به مشتریان‌شان عرضه کنند. برای مثال، شرکت‌های بیمه‌ی واحدهای مسکونی می‌توانند از هوش مصنوعی برای کسب اطلاعات درباره موقعیت جغرافیایی، وضعیت تاهل و احتمال درخواست خسارت از سوی افراد استفاده کنند.

۲. رسیدگی به خسارات: شرکت‌های بیمه می‌توانند با خودکارسازیِ بسیاری از فرایندهای زمان‌بر در خصوص رسیدگی به خسارات تا حد زیادی به کارآمدتر شدن فعالیت‌های خود کمک کنند. البته این کار فقط با هوش مصنوعی میسر است. زمان لازم برای پردازش و رسیدگی به خسارات می‌تواند از چند روز به چند ساعت یا چند دقیقه کاهش پیدا کند. همچنین، بیمه‌کنندگان این فرصت را دارند تا قراردادهای شخصی‌سازی شده‌تری برای مشتریان خود عرضه کنند.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در فین‌تک (فناوری مالی)  

۳. شناسایی تخلفات: شرکت‌های بیمه درصدد این هستند که کلیه فعالیت‌های را به صورت دیجیتال انجام دهند. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی راه موثری برای شناسایی تخلفات و پیشگیری از ریسک می‌باشد. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا ناهنجاری‌ها را در داده‌های رسیدگی به خسارات مورد شناسایی قرار داده و اطلاعات نادرست را در اسرع وقت تشخیص دهند.

۴. بیمه درخواستی: امروزه دستگاه های هوشمند مجهز به تعداد زیادی فناوری اتصال از جمله GPS، سنسورهای حرکت و اتصال ۵G هستند که داده هایی در مورد مکان ها و فعالیت ها ارائه می دهند. در صورت رضایت کاربران، بیمه گذاران می توانند بیمه نامه هایی را بر اساس فعالیت کارگران به شرکت ها ارائه دهند.
سازمانهایی با نیروی کار انعطاف پذیر که کارگران پاره وقت یا قراردادی استخدام می کنند مانند شرکت هایی که سفارشات غذا را آماده می کنند و تحویل می دهند که رانندگان آنها بدون برنامه و ساعت کاری فعالیت می کنند، می توانند از دستگاه ها برای “فعال کردن” پوشش بیمه در مواقع مورد نیاز استفاده کنند. شرکتها حق رانندگان خود را تنها هنگام رانندگی واقعی پرداخت می کنند، هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند و آنها را قادر می سازد تا سیاستهای محکمی را برای کارگرانی که در غیر این صورت مجبور به خرید بیمه نامه های بسیار گرانتر بودند، ارائه دهند.

۵. اینترنت اشیا برای بیمه فردی: پوشیدنی ها، چراغ های راهنمایی، چراغ های خیابان، اتومبیل ها، دزدگیرهای متصل به خانه، دستگاه های مجهز به GPS همه اینها در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند و مجموعه ای از داده ها را جمع آوری می کنند که به طور بالقوه می تواند توسط شرکت های بیمه برای ایجاد جداول بسیار خاص و دقیق در مورد شیوه زندگی، شرایط کاری، محیط خانه، عادات رانندگی و موارد دیگر استفاده شود.
داده های این دستگاه ها می تواند به طراحی خط مشی های شخصی متناسب با مشتریان کمک کند. اگر رانندگان خدماتی، رانندگی ایمن تری را داشته باشند بیمه گران می توانند حق بیمه کمتری برای آن خدمات اختصاص دهند.

۶. ایمن نگه داشتن مشتریان: هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می تواند به بیمه گران کمک کند تا مشتریان خود را ایمن نگه دارند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت حمل و نقل که رانندگان خود را بیمه می کند، چه بیمه نامه های خدمات کامل برای رانندگان تمام وقت خود ارائه دهد و چه مدل بیمه درخواستی را برای نیروی کار انعطاف پذیر خود ارائه دهد، در حال افزایش موج حوادث یا حوادث ترافیکی است، سیستم های AI/ML می توانند داده های جمع آوری شده توسط دستگاه های متصل را برای تشخیص الگوهایی که علت وقوع تصادفات را توضیح می دهند، تجزیه و تحلیل کنند. بر اساس آن تجزیه و تحلیل، بیمه گر می تواند توصیه هایی را به شرکت ارائه دهد که به کاهش تعداد حوادث (و در نتیجه تعداد مطالبات گران قیمت) کمک می کند.

۷. کاهش مواجهه بیمه گران: فناوری پیشرفته همچنین می تواند مواجهه بیمه گذاران با کلاهبرداری را محدود کند. تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی می تواند به تشخیص ادعاهای مشکوک کمک کند، آنها را قادر می سازد تا کلاهبرداران را از بین ببرند و ادعاهای دروغ کاهش یابند.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در فناوری‌های هوشمند


مانند بسیاری از صنایع دیگر، فناوری نحوه عملکرد بیمه را تغییر می دهد. این انعطاف پذیری جدید به بیمه گذاران این فرصت را می دهد تا به انواع مشتریانی دست یابند که در گذشته در تعامل با آنها بسیار مشکل بوده اند. و به لطف همین فناوری، مشتریان می توانند بهتر از خود محافظت کرده و اطمینان حاصل کنند که یک حادثه یا تصادف آنها را ورشکسته نمی کند. این بدان معناست که هم بیمه گذاران و هم معامله گران معامله بهتری دارند، زیرا بیمه گذاران بیمه نامه های متناسب با مشتریان خود ارائه می دهند و مشتریان تنها هزینه های مورد نیاز خود را پرداخت می کنند.


۸. جلوگیری از خطرات احتمالی: از شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی می‌توان برای شناسایی الگوهای کلاهبرداری و تشخیص ادعاهای تقلبی استفاده کرد؛ علاوه بر آن می‌توان از یادگیری ماشین برای کاهش انواع ریسک‌ها، ایجاد و به کارگیری مدل‌های عملگرایانه بیمه استفاده کرد که همین مسئله می‌تواند منجر به ارائه محصولاتی سودآورتر شود.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

برخی کاربردهای زنجیره بلوکی در بیمه نیز عبارتند از:

۱. مطالبات بیمه‌ای: شرکت‌های بیمه‌ای با بهره‌گیری از قراردادهای هوشمند می‌توانند قواعد تجاری خاصی برای خودکار‌سازی پردازش مطالبات بیمه‌ای تدوین کنند.
۲. بیمه سلامت: ظهور زنجیره بلوکی در بخش سلامت می‌تواند به بیماران کمک کند تا با امنیت بالایی اطلاعات پزشکی خود را به اشتراک بگذارند.
۳. ردگیری دارایی: فناوری بلاک‌چین در شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند فرآیند ردگیری دارایی و اثبات مالکیت را تسهیل کند.
۴. تشخیص تقلب: با بهره‌گیری از فناوری زنجیره بلوکی، شرکت‌های بیمه‌ای خواهند توانست با امنیت بالایی داده‌ تراکنش‌های خود را به اشتراک گذاشته و در جهت یافتن الگوهای مشکوک موجود در یک اکوسیستم اقتصادی با یکدیگر همکاری کنند.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی تحول گسترده‌ای در صنعت بیمه ایجاد خواهد کرد. مشتریان بیمه خدمات بهتری دریافت و هزینه‌های کمتری پرداخت خواهند کرد. کارآمدتر شدن فرایندها و ارائه سیاست‌های هوش مصنوعی بیمه خودرو می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌های بیمه شود. هوش مصنوعی فرصت‌های بی‌شماری به ارمغان خواهد آورد. دیر یا زود شاهد تحقق این پیشرفت‌ها خواهیم بود.

منبع: روابط عمومی بیمه تعاون

هوش مصنوعی و بیمه؛ نگاهی به یک رویکرد فناورمحور

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا