تحول دیجیتال در صنعت و معدنهوش مصنوعی

“طرح هما” هوشمندسازی برق کشور

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مسعود صادقی، مدیرکل دفتر مهندسی و راهبری شبکه توزیع برق شرکت توانیر اعلام کرد: طرحی موسوم به «طرح هما» در جهت هوشمندسازی مرکز اتفاقات برق راه‌اندازی شده‌است.

وی گفت: تا قبل از اجرایی‌شدن طرح هما، در شرایط بحرانی با پدیده‌ای به نام تماس‌های بهمنی مواجه بودیم. به این معنا که اپراتورها به جهت پاسخگویی به انبوه تماس‌های مشترکین، تحت‌ فشار زیادی قرار داشتند و امکان پاسخگویی به مشترکان در زمان کم میسر نبوده و مشترکین مجبور بودند تا در صف طولانی تماس قرار‌بگیرند.

صادقی به عنوان مدیرکل دفتر مهندسی و راهبری شبکه توزیع برق شرکت توانیر بیان کرد: برای حل این مشکل اقداماتی بر مبنای دانش مهندسی موجود در داخل کشور و بدون نیاز به استفاده از ابزارها و امکانات وارداتی انجام گرفت و در نهایت، جسارت شرکت توانیر در اجرای سیاست‌های خود  باعث شد تا نتایج حاصل شده در این حوزه برای صنعت برق کشور، درجایگاه مطلوبی از دانش فنی و در سطوح بین‌المللی قراربگیرد.

صادقی همچنین افزود: در طرح موسوم به طرح هما مشترکین به ‌جای ارتباط با اپراتور و قرارگرفتن در صف‌های طولانی و تماس‌های بهمنی، می‌توانند انتخاب کنند که با کمک هوش مصنوعی شناسایی شده و درخواست مورد نظر خود را ثبت کنند و در ادامه برای خدمت درخواستی خود، کد پیگیری دریافت نمایند. خدمت درخواستی مشترکین نیز به شکل هوشمند و همراه با مختصات مکانی مشترک به واحدهای عملیاتی، ارجاع داده‌ خواهد شد.

بخش خلاقانه طرح هما بهره‌گیری از هوش ماشینی است که به اتکای آن، سامانه اتفاقات برق توانسته به شکل هوشمند چندین برابر ظرفیت و توانایی معمول اپراتورهای دیگر، درخواست‌های مشترکین را ثبت و نسبت به پاسخگویی سوالات، اقدام کند.

صادقی اظهار داشت: مشترکین می‌توانند در این فرایند از سه روش نسبت به ثبت درخواست خود عمل کنند. یکی از این روش‌ها، برقراری تماس با مرکز تماس IVR است که به مشترکین این امکان را می‌دهد تا ارتباط با هوش مصنوعی یا عوامل انسانی را انتخاب کرده و مشکل برق خود را ثبت کنند.

صادقی ادامه داد: شکل دوم ثبت درخواست از طریق نرم‌افزار کاربردی «برق من» است که مشترکین ثبت خاموشی را بدون برقراری تماس با عوامل انسانی و با استفاده از این نرم‌افزار انجام ‌می‌دهند.

سومین راه ارتباطی نیز این است که مشترک ثبت درخواست خود را از طریق آدرس وب‌سایت شرکت توزیع نیروی برق به انجام برساند.

وی درباره روند ثبت درخواست مشترکین از راه هوش مصنوعی بیان کرد: در این روش ضمن شناسایی مشترک و بدون دریافت اطلاعات از تماس‌گیرنده، آدرس محل وقوع خاموشی از طریق اطلاعات ثبت شده در سیستم مکان‌یابی خواهد شد.

همچنین پس از اینکه یک خاموشی در نرم‌افزار ثبت حوادث ثبت می‌شود، نوع و محل خطا از طریق ساختار شاخه‌ای شناسایی شده و موقعیت خاموشی بالادستی و فیدرهای تغذیه‌کننده‌ای که از مدار خارج شدند تعیین خواهد شد و دیگر مشترکینی که قطعی برق داشتند نیز بدون تماس و اطلاع‌رسانی، شناسایی شده و در جهت حل مشکل اقدامات صورت می‌گیرد.

صادقی گفت: مرحله بعدی انتخاب هوشمند مناسب‌ترین گروه و ارجاع کار به خودرو اتفاقات است که همگی به شکل هوشمند و از طریق سامانه مدیریت ناوگان خودرویی (AVL) و بدون هیچ دخالت انسانی صورت می‌گیرد. پس از مراجعه خودرو به محل وقوع و انجام تعمیر و بازیابی شبکه به کمک کارمندان اداره برق، اطلاعات مربوط به عملیات انجام شده در سامانه قرار می‌گیرد تا از جانب اپراتور به مشترکین اطلاع‌رسانی شده و از آن‌ها نظرسنجی شود.

مدیرکل دفتر مهندسی و راهبری شبکه توزیع برق شرکت توانیر افزود: ارائه کد پیگیری هم‌زمان با ثبت درخواست از سوی مشترکین اسباب اطمینان خاطر و افزایش سطح اعتماد و جلب رضایت مردم را نسبت به رسیدگی به شکایات و رفع خرابی شبکه فراهم می‌کند. وی افزود: در طول چند سال اخیر برنامه‌ریزی مطلوبی برای استفاده حداکثری این سامانه در تمامی شرکت‌های توزیع برق انجام شده و در حال حاضر این سامانه در تمامی مراکز جمعیتی کشور اجرا شده است.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا