معدن 4.0

رویداد معدن هوشمند؛ تا معدن هوشمند چقدر راه داریم؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

داور نظری، جانشین مدیرعامل فناپ زیرساخت در توسعه و فناوری، در رویداد «معدن هوشمند» که با شعار «صنعتی متفاوت را تصور کن» استدیو وی‌کست کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد، با بیان اینکه در صنایع ایران هنوز انقلاب صنعتی سوم کامل نشده تصریح کرد: در برخی صنعت‌ها در لایه اتوماسیون صنعتی هنوز کنترل‌گرهای منطقی برنامه‌پذیر (PLC) بکار گرفته نشده‌اند و گاهی صنایع ما همچنان به فناوری‌های صنعت دوم وابسته هستند، درحالیکه شرکت‌های فناور می‌توانند این صنایع را ارتقا بدهند، تجهیزات را به حس‌گرها مجهز کنند و داده‌ها را روی پلتفرم‌ها بیاورند و با ایجاد یکپارچگی این صنعت را با فناوری‌های نوپدید نوسازی کنند.

وی افزود: در بخش معدن در دنیا تنها ۲ درصد معادن از راهکارهای جامع سازمانی (ERP) استقبال کرده‌اند بنابراین صنایع معدنی ما فرصت خوبی دارند ‌تا با بهره‌گیری از این محصول در میدان رقابت پیشتازی کنند.

ماهنامه توسعه معادن نشریه تخصصی معادن و صنایع معدنی

نظری تاکید کرد: در ایران خیلی تعارف می‌شود، زیاد نشست برگزار می‌شود و کمتر اقدام می‌شود. ما همیشه اعلام آمادگی کرده‌ایم، سال‌های سال در حوزه هوشمندسازی کارکرده‌ایم، راهکارهای جامع سازمانی صنعتی ارائه کرده‌ایم که قابل رقابت در بازار بین‌المللی است و هم‌اکنون در معدن بکار گرفته شده است، حدود۳۰۰ جوان از بهترین دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر را در اختیار داریم، بدست آنها راهکارهای جامع سازمانی و پلتفرم اینترنت اشیا تولید کرده‌ایم اما متاسفانه سالی ۱۰ تا ۱۵ تا از آنها را به دلیل مهاجرت از دست می‌دهیم، چون صنعت ‌آمادگی برای بهره‌گیری از توان آنها را ندارد و نگهداشت نخبگان بسیار سخت است، پارسال از کنتور هوشمند گاز رونمایی کردیم اما باوجود بحران انرژی در کشور هنوز اراده‌ای برای آغاز آن وجود ندارد.

وی ابراز تاسف کرد که هنوز سیاستمداران ما معدن را نمی‌شناسند و گفت: یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در یکی از مناظره‌ها عکس یک معدن را دید و گفت یک منطقه گردشگری است.

مهدی محمدی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران هم ضمن ارائه تصویری از روند رو رشد در دولت قبلی به واسطه توسعه اینترنت و افزایش پنای باند، روند کنونی محدودیت اینترنت را به اندازه‌ای محدودکننده توصیف کرد که حتی کسب‌وکارهای لایه دوم فناوری را هم دچار چالش کرده چه برسد به آنها که در لایه سوم صرفا متکی به تکنولوژی ۵G هستند.

علی زواشکیانی، مدیر پروژه‌های مشاوره و آموزش صنعتی مرکز مدیریت دارایی‌های فیزیکی درباره شکل‌دهی آینده و انقلاب صنعتی چهارم سخنرانی کرد، وی که کتابی با همین عنوان ترجمه کرده‌است، ضمن بررسی روند شکل‌گیری انقلاب‌های صنعتی درباره چالش‌های پیاده‌سازی انقلاب صنعتی چهارم گفت: سه دشواری برای پیاده‌سازی انقلاب صنعتی چهارم داریم که باید با کمک تمام ذی‌نفعان برطرف بشود: نخست توزیع عادلانه مزایای برهم زنندگی فناورانه، دوم کنترل الزمات ناگزیر جانبی و سوم اطمینان از اینکه فناوری انسان‌ها را توانمندتر می‌کند نه محدودتر

شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران که بصورت ویدئو کنفرانس در این مراسم سخنرانی کرد ابراز داشت: وقتی نیاز را درست پایش کنیم و ارزش تداوم فعالیت خطوط تولید و تغییرات پیشگیرانه برای تداوم تولید را درک کنیم و البته نقش و توانایی فناوری را در هماهنگ کردن و بهینه‌سازی فرایندهای پیچیده و در هم تنیده صنعتی دریابیم، می‌توانیم با اتکا به ظرفیت‌ها و ابزارهای فناورانه نیاز صنایع را برطرف، سود را افرایش و هزینه‌ها بهینه کنیم.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

وی افزود: در گام دوم توسعه زیست بوم نوآوری در ده سال آینده تلاش می‌کنیم به موضوع تقاضای بازار در حوزه فناوری پاسخ بدهیم.

علیرضا بختیاری، مدیرمسئول دنیای اقتصاد درباره نقش رسانه در توسعه فناوری در ایران ابراز داشت: در کشورهای توسعه یافته، دولت‌ها یا جلوتر از صنایع هستند یا همگام با آنها، در این جوامع کار رسانه‌ها ترویج فرهنگ توسعه در میان مردم است. اما در کشورهای درحال توسعه مثل ایران کار رسانه همگام کردن سیاستگذاران با خواست صنایع و جامعه است الان بخشی از مشکل در مجلس و دولت است. ما باید روی سیاستگذار اثرگذاری کنیم. موضوع دیگر اینکه بدون ارتباط درست با دنیا امکان رشد اقتصادی وجود ندارند. یکی از خواسته‌های رسانه‌ها از سیاستگذاران رابطه درست با دنیا است.

گفتنی است این مراسم گام نخست از رویداد معدن هوشمند بود که با شعار «صنعتی متفاوت را تصور کن» ۲ اسفند ۱۴۰۱ در استدیو وی‌کست کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد. این رویداد در پنج گام تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

رویداد معدن هوشمند را گروه کسب و کارهای نوین آن، با هدف یافتن صورتبندی مسائلی از معدن و صنایع معدنی در فرایندی مشارکتی و با حضور همه بازیگران هدف این رویداد در سه محور زیر برگزار می‌کند: یکپارچه‌سازی اطلاعات و تحلیل آن با کمک فناوری‌های فناوری اطلاعات (ERP)، شبیه‌سازی و آموزش با کمک فناوری‌های واقعیت افزوده و مجازی (AR/VR) و افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری با کمک فناوری‌های اینترنت اشیا و هوش‌ مصنوعی (AI/ IOT)

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا