اقتصاددیجیتال

رونق بازار دیجیتال چین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تازه ترین گزارش ها حاکی است ارزش بازار دیجیتال چین علیرغم شیوع ۶ ماهه ویروس کرونا به بیش از ۲ هزار و ۳۹۰ میلیارد دلار رسیده است موضوعی که بیانگر رشد و رونق این بازار در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

اقتصاد پلتفرم؛ ارزش بازار دیجیتال چین

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از ایرنا به رغم شیوع ویروس کرونا در چین از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، ارزش بازار دیجیتالی این کشور و فروش های آنلاین رونق بی نظیری داشته است این در شرایطی است که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، چین ارزش بازار دیجیتال خود را که «اقتصاد پلتفرم» نیز نامیده می شود ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود که در یک دوره پنجساله ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

گزارش آکادمی اطلاع رسانی و ارتباطات چین نشان می دهد که ارزش برخی از فروشگاه های اینترنتی و دیجیتالی چین به افزون بر یک میلیارد دلار رسیده است شمار این فروشگاه ها اکنون در سطح کشور ۱۹۳ باب است.

در شرایطی که کرونا بیشترین آسیب را به صنایع گردشگری،  سفر و آموزش و پرورش رسانده، این ویروس در عین حال باعث رونق در آموزش اینترنتی، بازی های رایانه ای و تجارت الکترونیکی و حتی بهداشت اینترنتی شده است.

آمارها نشان می دهد که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی در مجموع ۷۹ فروشگاه بزرگ و مکان فروش دیجیتالی در دنیا با ارزش ۱۰ میلیارد دلار به ثبت رسیده است که ۳۰ فروشگاه دیجیتالی و مرکز فروش آن در چین واقع شده است.

کارشناسان شدت یافتن یکجانبه گرایی، حمایت گرایی و افزایش فشار در جهت رکود اقتصاد جهان باعث ورود اقتصاد چین از مرحله رشد سریع به رشد با کیفیت شده است در عوض اقتصاد چین با چالش کاهش سهم محصولات صنایع سنتی در سراسر جهان مواجه شده است.

شرایط بسیار عالی چین برای توسعه اقتصاد دیجیتالی

در چنین شرایطی جمعیت زیاد و ظرفیت های بالقوه بازار چین برای توسعه اقتصاد دیجیتالی شرایط بسیار عالی ایجاد کرده و پیشرفت اقتصاد دیجیتال به افزایش نیروی رقابتی اقتصاد چین در جهان کمک کرده است در سال ۲۰۱۸ میلادی میزان اقتصاد دیجیتال چین ۳۴.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده و ۱۳۰۰ میلیارد یوان بوده است.

صنعتی شدن اقتصاد دیجیتالی چین به توسعه سریع صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک کرده است دیجیتالی شدن صنایع نیز تبدیل به نیروی محرکه مورد نیاز برای تغییر الگوی اقتصاد چین شده است اقتصاد دیجیتال فرصت های زیادی را برای اشتغال در چین ایجاد کرده است.

به نظر می رسد بعد از شیوع کرونا، نقش اقتصاد دیجیتال بیشتر هم بشود در روزهای اخیر سکوهای تجارت الکترونیکی بزرگ چین برای تامین بازار در این زمان خاص نقش مثبتی ایفا کرده اند به طوری که بازی ها و آموزش های متصل به شبکه به طور چشمگیری توسعه یافته است.

کاهش تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا با توسعه سریع اقتصاد دیجیتال چین

توسعه سریع اقتصاد دیجیتال تا حد بزرگی تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا را کاهش داده است چین اطمینان دارد پس از پیروزی در مقابله با شیوع ویروس جدید، به توسعه باثبات و درازمدت اقتصادی خود ادامه خواهد داد.

چین اکنون دارای بزرگ ترین بازار تجارت الکترونیکی جهان است این کشور اکنون به بزرگ ترین بازار پرداخت تلفن همراه جهان تبدیل شده است در سال گذشته میزان فروش تلفن همراه در چین ۱۱ برابر آمریکا بود همچنین یک سوم بیش از ۲۶۰ موسسه تازه ایجاد شده سراسر جهان که ارزش ارزیابی آن فراتر از ۱ میلیارد دلار است، موسسات چینی هستند.

در گزارشی که به تازگی در مورد صنایع دیجیتال چین منتشر شده آمده است: بازار چین بسیار بزرگ و تعداد کاربران اینترنتی آن بسیار زیاد است که شرایط خوبی برای توسعه گسترده اقتصاد دیجیتال ایجاد کرده است.

به علاوه، این گزارش می گوید که دولت چین از نوآوری در اقتصاد دیجیتال حمایت می کند و این یکی از عوامل مثبت توسعه اقتصاد دیجیتال چین است.

محتوی از اقتصاد دیجیتال دیگر کشورهای جهان در اقتصادالکترونیکی

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا