تحول بازاریابی محتوایی و نقش هوش مصنوعی
نویسنده : دبی موران – کارشناس بازاریابی دیجیتال مترجم : علی آل علی
فناوری هوش مصنوعی کاربردهای بسیار زیادی در زندگی روزمره و عرصه کسب و کار دارد. یکی از تاثیرات اصلی این حوزه بر روی عرصه بازاریابی محتوایی صورت گرفته است. امروزه دیگر بازاریابی فرآیندی طولانی و زمانبر نیست. شما با استفاده از ابزارهای کمکی در زمینه بازاریابی فقط با داشتن یک ایده جذاب امکان جلب نظر مخاطب هدف در مدت زمانی اندک را خواهید داشت. بدون تردید این امر جذابیت و مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها در پی دارد.
اگر شما به دنبال استفاده از فناوری هوش مصنوعی در عرصه کسب و کارتان نباشید، خیلی زود فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می دهید. نکته جالب اینکه محتوای تولید شده با استفاده از ابزارهای هوشمند به طور قابل ملاحظه ای با محتوای عادی تفاوت دارد. با این حساب آینده بازاریابی با هوش مصنوعی گره خورده است.
جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
هدف ما در این مقاله معرفی برخی از شیوه های تحول بازاریابی محتوایی به لطف فناوری هوش مصنوعی است. اگر شما هنوز نسبت به استفاده از فناوری هوش مصنوعی در ابتدای مسیر قرار دارید، نکات مورد بحث در این مقاله چشم انداز مناسبی پیش روی تان قرار خواهد داد.
هوش مصنوعی چطور بازاریابی محتوایی را متحول کرده است؟
وقتی صحبت از هوش مصنوعی می شود، هزاران نکته به ذهن افراد می رسد. دلیل این امر دامنه وسیع تاثیرگذاری فناوری موردنظر است. با این حساب صحبت کردن درباره فناوری هوش مصنوعی به اندازه کافی سخت و دشوار خواهد بود. خوشبختانه هدف ما در این مقاله فقط بحث درباره تاثیر این فناوری بر روی بازاریابی محتوایی است.
یک نقطه شروع مناسب برای بحث در این رابطه اشاره به وضعیت مدیریت سئو است. اغلب کسب و کارها به خوبی از اهمیت این حوزه خبر دارند، اما اجرای تکنیک های سئو برای آنها نوعی دردسر محسوب می شود. اگر شما در این مسیر مشکلات بسیار زیادی را تجربه می کنید، هوش مصنوعی مخصوص شماست. این فناوری امکان مدیریت خودکار وضعیت سئو برندها را فراهم می کند.
بی تردید ویژگی های تحول آفرین هوش مصنوعی فقط به حوزه سئو محدود نیست. بنابراین ما در ادامه چند حوزه بسیار مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این نکات به شما برای بازاریابی محتوایی بهتر و تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد.
بهبود تجربه مشتریان از ربات های چت
ربات های چت دیگر دستیار اصلی تمام کسب و کارها محسوب می شود. امروزه مشتریان دیگر نیازی به معطل شدن برای دریافت پاسخ سوالات یا نکات مورد نظرشان از سوی کارشناس های کسب و کار را ندارند. در عوض، ربات های چت با سرعت و دقت بسیار بالا در دسترس مشتریان قرار هستند.
نسل قبلی هوش مصنوعی فناوری بسیار ساده ای داشت. این فناوری مبتنی بر طراحی یک بانک اطلاعاتی از سوی طراح ها و پیروی از آن در تمام مراحل بود. اگر شما در این مسیر با سوالات متنوع مشتریان مواجه می شدید، به احتمال زیاد ربات چت تان هیچ پاسخی در دست نداشت. بنابراین سطح بالای نارضایتی مشتریان امری طبیعی محسوب می شد.
امروزه ربات های چت آنقدر دقیق شده اند که تشخیص شان از کارشناس های واقعی تا حدودی غیرممکن شده است. بنابراین شما باید به خودتان زحمت زیادی برای شناسایی ربات ها از انسان ها بدهید. یکی دیگر از نکات در این میان فناوری مکمل یادگیری ماشینی است. این امر به ربات های چت برای پاسخگویی به سوالات بدون نیاز به بانک اطلاعاتی و از طریق جست وجوی اینترنتی را می دهد. با این حساب ربات های چت هر نوع سوالی که از آنها بپرسید، در کوتاه ترین زمان ممکن با جست وجوی عمیق در سطح اینترنت خواهند داد. این امر تاثیر مهمی بر روی وضعیت برندها در ارتباط با مشتریان شان دارد.
شناسایی سریع کلیدواژه ها
پیش از این در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر روی سئو برندها صحبت کردیم. اگر بخواهیم دقیق در این باره حرف بزنیم، باید به پیدا کردن کلیدواژه های مناسب در کمترین زمان ممکن اشاره کنیم. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. بنابراین دیگر نیازی به نگرانی نسبت به شرایط مدیریت سئو و پیدا کردن کلیدواژه ها نیست.
هر بازاریابی در طول فعالیت برای تولید محتوا همیشه با مشکل زمانبر بودن پیدا کردن کلیدواژه های درست مواجه است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد. اگر شما در این میان از هوش مصنوعی استفاده نکنید، هیچ شانسی برای موفقیت در زمینه سئو نخواهید داشت.
هوش مصنوعی دقیقا مانند یک کارشناس حرفه ای در حوزه سئو امکان تحلیل خودکار داده های مربوط به کلیدواژه ها را دارد. با این حساب در کمترین زمان ممکن اطلاعات موردنظر را به طور طبقه بندی شده در اختیار شما قرار می دهد. این امر انتخاب کلیدواژه ها را به ساده ترین کار ممکن تبدیل می کند.
تولید محتوای فوق شخصی سازی شده
امروزه هوش مصنوعی تیم امکان تولید محتوا را نیز دارد. برخی از روزنامه های معتبر مثل نیویورک تایمز در اقدامی آزمایشی از یک ابزار دارای هوش مصنوعی برای نگارش مقاله استفاده کرده اند. این امر کیفیت بالایی در زمینه نگارش متن از سوی هوش مصنوعی را نشان داده است.
اگر هوش مصنوعی توانایی تولید مقاله برای روزنامه ها را دارد، پس شاید استفاده از آن برای بازاریابی محتوایی نیز ایده بدی نباشد. نکته مهم در این میان نیاز به پیشرفت بیشتر فناوری موردنظر برای تولید مستقل محتوای بازاریابی است. کارکرد کنونی این فناوری بیشتر در زمینه شخصی سازی فوق العاده دقیق محتوا مطرح است. این امر شما را از شر شخصی سازی سخت و زمانبر محتوا رها خواهد کرد.
شخصی سازی محتوا به طور ویژه ای در بازاریابی ایمیلی کاربرد دارد. اگر شما به دنبال تجربه ای ساده تر از بازاریابی ایمیلی هستید، توجه به هوش مصنوعی امری ضروری خواهد بود در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
تحلیل های آینده نگرانه
تصمیم گیری در عرصه بازاریابی یکی از سخت ترین کارهای ممکن است. شما هر تصمیمی که بگیرید، در آینده کسب و کارتان تاثیر خواهد داشت. بر همین اساس بسیاری از برندها خیلی دیر در مورد اقدامات ضروری تصمیم گیری می کنند. این امر نه تنها مشکلات زیادی برای برندها به همراه دارد، بلکه آنها را همیشه یک گام از رقبا عقب تر نگه خواهد داشت.
دسترسی اطلاعات دقیق درباره وضعیت بازار و سلیقه مشتریان همیشه برای تصمیم گیری مهم است. اگر در این میان شما امکان استفاده از فناوری هوش مصنوعی را داشته باشید، دسترسی به اطلاعات مفید و ارزشمند بدل به امری ساده خواهد شد.
فناوری هوش مصنوعی توانایی بالایی در پردازش داده ها دارد. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ برای پردازش ابرداده ها از این فناوری استفاده می کنند. بی تردید شما سر و کارتان با ابرداده ها نیست، اما همین داده های معمولی نیز از بازاریاب ها زمان زیادی به منظور ارزیابی و تحلیل می گیرد. بنابراین شما با استفاده از فناوری هوش مصنوعی امکان دسترسی به تحلیل های آینده نگرانه را خواهید داشت. تصمیم گیری اشتباه در چنین شرایطی یکی از امور بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد بود.
ارائه اخبار مهم برای شما
دسترسی به اخبار مهم و مرتبط با حوزه بازاریابی برای هر تیم بازاریابی حیاتی است. شما باید همیشه در زمینه استفاده از ترندهای بازاریابی عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید در غیر این صورت شاید حتی شانسی برای مطرح شدن در بازار نیز نداشته باشید. امروزه استفاده از هوش مصنوعی فرصتی عالی برای گردآوری اخبار موردنیاز بازاریاب ها به ساده ترین شکل ممکن است. بنابراین هیچ مشکلی در این راستا پیش روی شما نخواهد بود.
اگر شما حوزه های مهم برای تیم بازاریابی تان را به خوبی تعریف کنید، هوش مصنوعی امکان ارائه اخبار مرتبط را خواهد داشت. این امر یعنی دیگر نیازی به جست وجو در سایت های مختلف و اتلاف وقت نخواهد بود.
منبع: فرصت امروز
بیشتر از دیجیتال مارکتینگ در اقتصادالکترونیکی:
ترندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نیمه دوم سال ۲۰۲۱
سئوی یوتیوب با هدف بهبود رتبه ویدئوهای برند
کاربردهای هوش مصنوعی در ارزیابی تجربه مشتریان از برند
ظهور شبکه های اجتماعی جدید در عرصه بازاریابی
چطور کسب و کار خود را با کمک دیجیتال مارکتینگ توسعه بدهیم؟
۷ راهکار موثر در بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار شما
بازاریابی در شبکه های اجتماعی با تقویم محتوایی+ویدیو
بازاریابی بصری و نکاتی که هر بازاریابی باید بداند
بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی ۱۰ مرحله ای
اشتباهات بازاریاب های دیجیتال در تحلیل داده
بررسی ۳ راهکار کاربردی؛ چگونه تبدیل به اینفلوئنسر کسب و کارمان شویم؟
۱۰ راز افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی
یک دیدگاه