تحول دیجیتال در صنعت و معدنمعدن 4.0

بهبود ایمنی با معدن‌‌‌کاری دیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

معدن‌‌‌کاری دیجیتال به شرط وجود برنامه و تیم مدیریتی قدرتمند، می‌‌‌تواند عملکرد هریک از بخش‌‌‌های صنایع معدنی را بهبود بخشد. مراحل مختلف معدن‌‌‌کاری، از اکتشاف تا فرآوری با استفاده از فناوری‌‌‌های انقلاب صنعتی چهارم، بازدهی‌‌‌های بالاتری را ثبت خواهد کرد. یکی از فاکتور‌‌‌های مهم در معادن و صنایع معدنی‌‌‌، «ایمنی» است. افزایش ضرایب ایمنی و کاهش تعداد و شدت حوادث رخ‌داده، از بزرگ‌ترین دغدغه‌‌‌های مدیران معدنی است. صدمات ناشی از سقوط تجهیزات، حوادث در سدهای باطله، انفجار ناشی از نشت گاز، گیر افتادن کارگران در زیر زمین، مسمومیت با گازهای سمی مانند متان و مونوکسیدکربن، همه تهدیدهای جدی برای معدن‌‌‌کاران به شمار می‌‌‌روند. طبق گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO)، معدن‌کاری در سراسر جهان تقریبا یک‌درصد از نیروی کار جهانی را استخدام می‌کند؛ اما مسوول ۸درصد از حوادث منجر به فوت است.

عدم‌کنترل این خطرات، عواقب جبران‌ناپذیری برای شرکت‌های معدنی در پی دارد. حوادث بخش معدن باعث می‌شود که کارگران، صنعت را ترک کنند و جذب نیروی کار جدید برای کارفرما دشوارتر می‌شود. شرکت‌های معدنی باید سلامت و ایمنی کارگران را بسیار جدی بگیرند. به همین سبب فناوری‌‌‌های نسل چهارم به کمک این بخش آمده‌‌‌اند تا این نگرانی را برطرف کنند. در ادامه فناوری‌‌‌های نوین معدن‌کاری مطرح می‌‌‌شوند که با استفاده از آنها، معادن می‌‌‌توانند ایمنی خود را به سطح بالاتری برسانند. به گزارش سایت اینتگرو (Integrove) چهار فناوری کمک بسزایی به ارتقای سطح ایمنی در معادن می‌کنند.

تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها از طریق یادگیری ماشینی: پیشرفت‌‌‌ها در تجزیه و تحلیل، از یادگیری ماشینی (Machine Learning) گرفته تا تکنیک‌‌‌های آماری پیشرفته برای یکپارچه‌‌‌سازی داده‌‌‌ها، به ساخت مجموعه‌‌‌های بزرگی از داده‌‌‌ها برای پیش‌بینی احتمال وقوع حوادث کمک می‌کند. سایر وظایف معدن مانند مدل‌‌‌سازی زمین‌‌‌شناسی، برنامه‌‌‌ریزی روزانه و… در حوزه تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرند.

بازرسی‌‌‌ها و کنترل‌‌‌های حیاتی: به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث مرگبار و فاجعه‌آمیز، شرکت‌های معدنی کنترل‌‌‌های حیاتی را به‌وضوح تعریف و اجرا می‌کنند. با این حال، تعداد بسیار کمی از معادن به دنبال دیجیتالی کردن کنترل‌‌‌های روزانه و حیاتی هستند. دیجیتالی کردن کنترل‌‌‌ها، از طریق تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها می‌‌‌تواند ضرایب ایمنی را افزایش دهد. اطلاعات دقیق به‌دست آمده می‌‌‌تواند به معادن برای تجزیه و تحلیل رویدادهای قبلی و ساخت مدل‌‌‌های پیش‌بینی کمک کند. این مدل‌‌‌ها می‌‌‌توانند از حوادث، قبل از وقوع آنها جلوگیری کنند.

مدل‌سازی با استفاده از داده‌‌‌ها: معدن‌کاران در حال حاضر حجم عظیمی از داده‌‌‌ها را تولید می‌کنند. این داده‌‌‌ها به معدن‌‌‌ها امکان می‌دهد تا تصویر دقیق‌‌‌تری از آنچه در سایت اتفاق می‌‌‌افتد، به دست آورند. برای مثال، اگر داده‌‌‌های SAP را برای بررسی ساعات کار کارمندان و داده‌‌‌های حوادث ثبت‌شده را داشته باشید، می‌‌‌توانید ببینید که بین زمانی که افراد بیش از حد یا در شیفت‌‌‌های بیشتری کار می‌کنند و زمانی که حوادث رخ می‌دهند، چه رابطه‌‌‌ای وجود دارد. این اطلاعات می‌‌‌توانند حوادث را پیش‌بینی کنند و رویه‌‌‌های مناسب ایمنی را به مدیران معادن پیشنهاد دهند. تعبیه تعداد زیادی حسگر در تجهیزات و ماشین‌آلات، داده‌‌‌های موجود را افزایش می‌دهد و دقت پیش‌بینی‌‌‌ها را بهبود می‌‌‌بخشد.

پوشیدنی‌‌‌ها: پوشیدنی‌‌‌ها نه‌تنها در زمینه پزشکی استفاده می‌‌‌شوند، بلکه می‌‌‌توانند در معدن نیز مورد استفاده قرار گیرند. لباس کار اکنون می‌‌‌تواند دارای حسگرهایی باشد که داده‌‌‌های مربوط به شرایط خطرناک و وضعیت فیزیکی خود کارگران را به مدیران منتقل کند و نتایج ایمنی را بهبود بخشد.افزایش ایمنی و حفظ سلامت کارکنان با ورود فناوری‌‌‌های جدید به معادن حتمی است. انقلاب صنعتی چهارم در کشور‌‌‌های مختلف وارد حوزه معدن شده‌‌‌اند و تجربه‌‌‌های جهانی این اتفاق نویدبخش توسعه معادن و بهبود عملکرد شرکت‌های معدنی است.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا