بررسی ۱۶ استراتژی داده محور؛ بازاریابی B2B با استراتژی های جدید
نویسنده : کریستین مک کورمیک – کارشناس بازاریابی و تبلیغات مترجم : علی آل علی
بازاریابی B2B برای بسیاری از کسب و کارها اهمیت ویژه ای دارد. شاید شما فقط تجربه بازاریابی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نهایی یا به عبارت بهتر الگوی B2C را داشته باشید، اما بخشی از برندها در عمل مشتریان شان را از میان دیگر برندها پیدا می کنند. این امر به الگوی بازاریابی B2B اشاره دارد. چالش اصلی در این میان موفقیت در جلب نظر مشتریان در این حوزه است. اگر یک برند فعال در عرصه B2B توانایی جلب نظر مشتریان در کمترین زمان ممکن را نداشته باشد، شاید خیلی زود اوضاع برای آن ناگوار شود. چنین تجربه ای برای بسیاری از برندها در دوران کرونا پیش آمد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از بهترین استراتژی های بازاریابی B2B است. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف و بهبود وضعیت مالی برندتان کمک خواهد کرد. همچنین در کنار این موضوع شما فرصت عالی برای استفاده از استراتژی های داده محور خواهید داشت. در ادامه چنین استراتژی هایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استراتژی های عمومی بازاریابی B2B
۱. هدف گذاری بر روی میانسال ها
برخی از برندها دیگر توجهی به افراد میانسال ندارند. این امر با توجه به افزایش جمعیت شاغل نسل جوان و قدرت خرید فوق العاده آنها روی داده است. اگرچه امروزه قدرت خرید نسل جوان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است، اما این امر به معنای بی توجهی به مشتریان میانسال نیست. این گروه هنوز هم قدرت خرید مناسبی دارند. از همه مهمتر اینکه در اغلب شرکت ها چنین افرادی دارای موقعیت های مدیریتی عالی هستند بنابراین سرمایه گذاری بر روی چنین افرادی کاملا منطقی خواهد بود.
دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۸، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰
اگر شما بر روی افرادی که دارای هیچ موقعیت مناسبی در شرکت ها نیستند، هدف گذاری بازاریابی داشته باشید، در نهایت در الگوی B2B هیچ موفقیتی عایدتان نخواهد شد بنابراین علاوه بر قدرت خرید افراد باید به موقعیت شان در سازمان ها و شرکت های مختلف نیز نگاه کرد. درست به همین خاطر بازاریابی B2B به طور کامل با الگوی B2C تفاوت دارد.
۲. استفاده از یک روش B2B
استفاده از دست کم یک روش بازاریابی B2B امری ضروری برای بازاریاب ها محسوب می شود. امروزه بسیاری از بازاریاب ها در حوزه B2B درست مانند دیگر حوزه ها عمل می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. اگر شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس ویژگی های خاص حوزه B2B را نداشته باشید، خیلی زود از نظر آنها یک برند کلیشه ای خواهید شد.
برخی از مهمترین نکات برای بازاریابی مناسب در حوزه B2B تلاش برای شخصی سازی محتوا براساس ویژگی های هر برند و همچنین استفاده از بازاریابی احساسی است. شاید در نگاه نخست بازاریابی احساسی برای عرصه B2B چندان کارایی نداشته باشد، اما کسب و کارها نیز گاهی اوقات براساس احساسات مدیران شان تصمیم گیری می کنند.
۳. توجه به دایره خرید طولانی مدت
اگر تمرکز شما در حوزه بازاریابی B2B بر روی ارتباط کوتاه مدت با شرکت ها باشد، خیلی زود از عرصه رقابت کنار خواهید رفت. برندهای موفق در این حوزه همیشه برنامه ای بلندمدت برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند بنابراین اگر شما در این راستا برنامه مشخصی برای خودتان نداشته باشید، شانس رقابت با دیگر برندها را از دست خواهید داد.
تولید محتوای بازاریابی در حوزه B2B باید براساس شناخت درست از مشتریان صورت گیرد. این شناخت درست به شما برای ایجاد رابطه ای بلندمدت با آنها کمک خواهد کرد بنابراین اگر پیش از کسب اطلاعات درست در مورد مشتریان دست به کار شوید، نتیجه مناسبی پیش روی تان نخواهد بود.
جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
۴. توجه به داده های دست اول
داده های معتبر در زمینه بازاریابی B2B و به طور کلی هر الگوی بازاریابی دارای اهمیت است. اگر شما به این نکته مهم توجه داشته باشید، بسیاری از مشکلات حوزه بازاریابی تان حل خواهد شد. متاسفانه برخی از بازاریاب ها از هر اطلاعاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. این امر نتیجه ای به جز شکست کمپین های بازاریابی به همراه ندارد.
اطلاعات دست چندم در عمل به کار کسب و کارتان نمی آید. این امر بسیاری از برندها را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکل مواجه می سازد. اگر شما توانایی مطالعه درباره مشتریان و دسترسی به داده های مهم بدون هیچ واسطه ای را دارید، باید همین استراتژی را مدنظر قرار دهید در غیر این صورت استفاده از داده های دست اول برندهایی مثل گوگل در اولویت خواهد بود.
۵. راه اندازی اتوماسیون با هوش مصنوعی
اتوماسیون برای هر کسب و کاری مهم است. این ابزار به شما امکان ساده سازی کارها و صرفه جویی در زمان را می دهد بنابراین باید هرچه زودتر نسبت به راه اندازی فرآیند اتوماسیون در بازاریابی اقدام کنید. شاید یکی از پرسش های اصلی در این میان مربوط به نحوه مدیریت اتوماسیون ها باشد. نکته اساسی در اینجا استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبرد هرچه بهتر کارهاست.
ترکیب اتوماسیون و هوش مصنوعی تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف در طولانی مدت اقدام به استفاده از چنین استراتژی می کنند. با توجه به اینکه امروزه عنصر زمان برای مشتریان دارای اهمیت زیادی است، شما با این کار در حوزه B2B امکان جلب نظر شرکت ها برای خرید بیشتر را خواهید داشت.
استراتژی های بازاریابی B2B در حوزه سئو
۶. طراحی قیف کلیدواژه ها
استفاده از کلیدواژه ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تاثیرگذاری بالایی به همراه دارد، البته به این شرط که از کلیدواژه های درست و دقیق استفاده کنید. بسیاری از برندها هیچ برنامه ای برای استفاده از کلیدواژه های شان ندارند. چنین امری دردسرهای زیادی نظیر بی توجهی مداوم مشتریان به برند را به همراه دارد. اگر کسب و کار شما در حوزه بازاریابی B2B در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است، باید قیف کلیدواژه ها را مدنظر قرار دهد.
چنین قیفی با توجه به میزان استقبال کاربران از هر نوع محتوا و موضوعات متفاوت اقدام به تصفیه کلیدواژه ها می کند بنابراین شما در نهایت برخی از بهترین کلیدواژه های ممکن برای سئو مناسب را خواهید داشت. اگر کسب و کار شما به طور مداوم نسبت به این موضوع بی توجهی نشان دهد، شاید دست آخر دیگر مخاطبی برای محتوای بازاریابی تان نداشته باشید.
۷. طراحی جدول ارتقای محتوا
ارتقای کیفیت محتوا باید در دستور کار هر برندی قرار داشته باشد. مخاطب هدف از هر برندی انتظار افزایش کیفیت محتوای بازاریابی در طولانی مدت را دارد. اگر شما پس از گذشت یک سال هنوز هم محتوایی با ایرادات مشخص تحویل مخاطب هدف دهید، بدون تردید شانسی برای جلب نظر آنها نخواهید داشت.
جدول ارتقای محتوا به شما برای تعیین دقیق نقاط ضعف و مزایای هر محتوای تان کمک می کند. بنابراین در ادامه مسیر بازاریابی امکان هدف گذاری درست بر روی ایده ها و همچنین ترندهای مناسب را خواهید داشت. اگر کسب و کار شما در این زمینه مهارت خاصی از خودش به خرج ندهد، شانس بسیار اندکی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت.
۸. توجه به آپدیت الگوریتم
الگوریتم شبکه های اجتماعی و موتورهای جست وجو به طور مداوم در حال تغییر است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد. اگر شما یک هفته از تحولات این عرصه دور باشید، برندتان به طور کامل در این حوزه شکست خواهد خورد بنابراین هر برندی باید با دقت فراوان در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از آخرین تحولات الگوریتم ها باشد.
امروزه برخی از سایت ها به طور مداوم تغییرات تازه الگوریتم گوگل و شبکه های اجتماعی را نشان می دهند. این امر باید مدنظر شما قرار داشته باشد. شما با این کار به سادگی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. مزیت اصلی این امر امکان صرفه جویی در زمان و به روز بودن قبل از رقباست.
استراتژی های بازاریابی B2B براساس شیوه PPC
۹. استفاده از احساسات در تبلیغات
اسفاده از احساسات در تبلیغات کلیکی مهمترین نکته برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. اگر شما توانایی جلب نظر مخاطب هدف با استفاده از احساسات موردنظر را داشته باشید، نخستین تعامل تان با آنها به طور قابل ملاحظه ای تاثیرگذار خواهد بود. ایراد برخی از برندها در این میان تلاش برای استفاده از کلیشه های رایج است. چنین کلیشه هایی کمترین تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ندارد.
وقتی پای برندها به عنوان مخاطب هدف شما در بازاریابی به میان می آید، باید به فکر استفاده از احساساتی متفاوت از الگوهای عادی بازاریابی باشید. تلاش برای القای احساس اقتدار کسب و کار یکی از مهمترین نکات برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. شاید این امر در ابتدا بسیار سخت باشد، اما به مرور زمان بدل به عادتی خوشایند برای شما خواهد شد.
۱۰. ترکیب کلیدواژه های برتر برند و داده های گوگل
داده های گوگل در زمینه بازاریابی و به طور کلی دنیای آنلاین دارای اعتبار بسیار زیادی است. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از چنین داده هایی استفاده می کنند. نکته مهم در این میان نیاز به استفاده هوشمندانه از داده های موردنظر است در غیر این صورت هیچ تاثیری بر روی مخاطب هدف پدید نمی آید.
یکی از راهکارهای هوشمندانه برای استفاده از داده های گوگل ترکیب آنها با کلیدواژه های برتر برند است. بی شک هر برندی در طول کمپین های بازاریابی مختلفش برخی از کلیدواژه ها را کاربردی تر از دیگران ارزیابی می کند. با این حساب شما امکان تاثیرگذاری به بهترین شکل ممکن بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. استفاده ترکیبی از محتوای موردنظر همیشه کاربرد بالایی دارد. شما با چنین کاری امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به دردسرهای اضافه را خواهید داشت.
۱۱. استفاده از اینفوگرافی های لینکدین
بسیاری از کاربران در لینکدین و تیم فنی این پلتفرم به طور مداوم اینفوگرافی های ارزنده ای منتشر می کنند. اطلاعات مندرج در چنین اینفوگرافی هایی به درد بازاریاب های B2B می خورد. شما با استفاده از داده های موردنظر به بهترین شکل ممکن شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در تبلیغات PPC را خواهید داشت.
برخی از بازاریاب ها به دلیل ارزیابی سختگیرانه از دشواری های مسیر استفاده از اینفوگرافی های لینکدین به طور کامل بی خیال آن می شوند. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از هر نوع اطلاعات دست اولی به منظور تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف است در غیر این صورت شما توانی برای رقابت با برندهای بزرگ نخواهید داشت.
استراتژی های بازاریابی B2B برای سایت رسمی برند
۱۲. شخصی سازی محتوای بازاریابی
شخصی سازی محتوای بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر برند شما توانایی شخصی سازی به بهترین شکل ممکن را نداشته باشد، کسب و کارهای دیگر به عنوان مخاطب هدف تان توجهی به شما نخواهند کرد. بدون تردید شمار اندکی از برندها دارای یک سایت بی نهایت جذاب هستند. رمز موفقیت این دسته از برندها توجه به شخصی سازی محتوای سایت براساس سلیقه کاربران است. بنابراین شما به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.
یکی از مثال های جذاب در رابطه با شخصی سازی محتوای بازاریابی مربوط به ایحاد تمایز میان محتوای سایت رسمی و وبلاگ است. این امر به شما برای تعامل با بهترین مشتریان در حوزه کسب و کارتان کمک خواهد کرد. اغلب اوقات از سایت رسمی برای تعامل با مشتریان تازه و وبلاگ به منظور تعامل با مشتریان وفادار استفاده می شود بنابراین شما با استفاده از چنین ترکیبی به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.
۱۳. فراهم سازی گزینه های سلف سرویس
خدمات سلف سرویس شامل گزینه هایی خودکار برای مشتریان است. این امر سرعت عمل برندها در رفع نیاز کاربران را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد بنابراین شما به بهترین شکل ممکن برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شانس خواهید داشت.
بدون تردید برندهایی که تجربه کار با گزینه های سلف سرویس در سایت شان را ندارند، در ابتدای امر اندکی گیج خواهند شد. بهترین کار در این میان الگوبرداری از برندهای بزرگ است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد.
گزینه های سلف سرویس نظیر دسترسی به سوالات متداول از برند شما، تماس با بخش پشتیبانی به لطف هوش مصنوعی و همچنین پیگیری درخواست های مختلف با اتوماسیون ایمیلی است. با این حساب نه تنها مشتریان از نظر زمانی جلو می افتند، بلکه شما هم صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های تان خواهید داشت.
استراتژی های بازاریابی B2B در شبکه های اجتماعی
۱۴. مسنجر فیس بوک برای پاسخگویی به مشتریان
مسنجر فیس بوک در طول سال های اخیر توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. بسیاری از برندها از این مسنجر برای پاسخگویی سریع به مخاطب هدف استفاده کرده اند. گاهی اوقات شما تمایل به ارائه برخی از اطلاعات به مخاطب هدف تان دارید، اما مایل به ارتباط مستقیم نیستید. این امر به کمک مسنجر فیس بوک به بهترین شکل ممکن دنبال می شود. شاید تنها ایراد این گزینه ناتوانی برای تعامل با کاربران دیگر شبکه های اجتماعی باشد. البته در دیگر پلتفرم ها نیز برنامه هایی برای تعامل کاربران براساس ربات های چت و مسنجر وجود دارد. با این حساب در آینده ای نزدیک امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم می شود.
۱۵. حضور فعال در لینکدین
حضور در لینکدین به عنوان پلتفرم مخصوص کارآفرینان اهمیت بالایی برای هر برند دارد. اگر شما در زمینه بازاریابی B2B به دنبال مشتریان تازه هستید، باید به طور مداوم در این شبکه اجتماعی تولید محتوا کنید. بسیاری از برندها براساس تولید محتوای شرکت های دیگر اقدام به همکاری یا خرید از آنها می کنند.
بی شک تولید محتوا در لینکدین ماهیت تخصصی بسیار بالایی دارد بنابراین شما با تولید محتوای عادی به هیچ جایی نخواهید رسید. اگر برند شما در این زمینه مشکلات زیادی دارد، باید هرچه زودتر اقدام به همکاری با افرادی حرفه ای نمایید در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مشتریان نخواهید داشت.
۱۶. تعامل با برندها در توییتر
توییتر فضایی مناسب برای همکاری و پیدا کردن برندهای علاقه مند به کسب و کارتان است. بسیاری از برندهای فعال در عرصه بازاریابی B2B در توییتر حضور فعالی دارند. با این حساب شما هم باید به فکر حضور موفق در چنین فضایی باشید در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهید داشت.
بدون تردید ایده های مناسب برای بازاریابی در توییتر باید بسیار ساده تر از بازاریابی در لینکدین باشد بنابراین اگر شما به فکر استفاده از یک محتوای واحد در هر دو پلتفرم هستید، سخت دراشتباهید. تفاوت های هر پلتفرم باید به خوبی از سوی شما مدنظر قرار گیرد در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهید داشت.
پیدا کردن ایده هایی برای تولید محتوای بازاریابی B2B در توییتر به سادگی هرچه تمام تر ممکن است. شما حتی امکان ارزیابی عملکرد رقبای بزرگ تان و الگوبرداری از آنها را نیز خواهید داشت.
امروزه بازاریابی B2B بدل به گزینه ای پرپیچ و خم برای بسیاری از برندها شده است. اگر شما در این میان از ایده های مورد بحث در این مقاله به خوبی استفاده نمایید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
منبع: فرصت امروز
بیشتر از دیجیتال مارکتینگ در اقتصادالکترونیکی:
ترندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نیمه دوم سال ۲۰۲۱
سئوی یوتیوب با هدف بهبود رتبه ویدئوهای برند
تحول بازاریابی محتوایی و نقش هوش مصنوعی
کاربردهای هوش مصنوعی در ارزیابی تجربه مشتریان از برند
ظهور شبکه های اجتماعی جدید در عرصه بازاریابی
چطور کسب و کار خود را با کمک دیجیتال مارکتینگ توسعه بدهیم؟
۷ راهکار موثر در بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار شما
بازاریابی در شبکه های اجتماعی با تقویم محتوایی+ویدیو
بازاریابی بصری و نکاتی که هر بازاریابی باید بداند
بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی ۱۰ مرحله ای
اشتباهات بازاریاب های دیجیتال در تحلیل داده
بررسی ۳ راهکار کاربردی؛ چگونه تبدیل به اینفلوئنسر کسب و کارمان شویم؟
۱۰ راز افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی