انقلاب صنعتی چهارماینترنت اشیاصنعتصنعت هوشمند

چگونه اینترنت اشیا در صنعت تأثیر می گذارد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
صبا هاشمی راد 

اینترنت اشیا  هنوز در مراحل اولیه خود است اما صنایع مختلف را در دست گرفته است و به تدریج در حال رشد در صنعت است.

گزارشی که توسط موسسه جهانی مک کینزی منتشر شده است (MGI) پتانسیل اینترنت اشیا را نه تنها در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای در حال توسعه توصیف می کند.

بر اساس گزارش های تجزیه و تحلیل آنها اینترنت اشیا تأثیر اقتصادی در صنایع و مناطق مختلف خواهد داشت و ارزش آن در حدود ۱۱٫۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد بود.از میان این صنایع مختلف در این مقاله ، بیشتر تمرکز بر صنایع کشاورزی ، بهداشت و درمان و صنایع تولیدی است. نوسازی و دیجیتالی شدن همه این صنایع را به روش خاص خود تحت تأثیر قرار داده است.

نوسازی نقش بزرگی در زمینه کشاورزی دارد، زیرا بدون ماشین آلات و فناوری کار بسیار خسته کننده و دشوار است. در مقایسه با اوایل سال ۱۹۰۰، یک کشاورز از نظر عملکرد و امکان پیش بینی آب و هوا  کارائی بیشتری دارد. در سیستم مراقبت های بهداشتی به بهبود کیفیت ابزارها پیشرفته از تکنولوژی در تشخیص بیماری های کمک می کنند.

در صنعت تولید که در آن اتوماسیون و ماشین آلات نقش بسزایی ایفا می کنند، هنوز مناطقی وجود دارد که می توان روند تولید را بطور بی حد و حصری بهبود داد. همه این مناطق فاکتورهایی دارند که با کمک اینترنت اشیا می توان آنها را بهینه سازی کرد. به عنوان نمونه، نظارت را می توان یکی از عواملی دانست که عموماً در هر سه صنعت اعمال می شود. به عنوان مثال نظارت بر محصولات زراعی، نظارت بر زنجیره تأمین و نظارت بر بیماران و سلامت آنها.

نظارت با اینترنت اشیا را می توان به عنوان واسطه ای  در نظر گرفت که پلی میان کاربرد و تکنولوژی ایجاد می کند. تحقیقات مداوم توسط موسسات و دانشگاههای بزرگ به ما کاربرد اینترنت اشیا و اینکه چگونه اینترنت اشیا می تواند نقش مهمی در حل مسائل مربوط به صنایع داشته باشد را به ما نشان می دهد.

فناوری هوشمندFanahoosh” آخرین به روزترین محتوی در هوش‌مصنوعی

اینترنت اشیا و کشاورزی 

تغییرات خودبخودی آب و هوا باعث آسیب دیدن پوشش گیاهی طبیعی در سراسر جهان (از جمله زمین های کشاورزی) شده است و گونه های مختلف بسته به آن به طرز چشمگیری آسیب می بینند. همچنین افزایش تقاضای جمعیت برای تولید مقدار زیادی غذا در پیشرو است. مشکلات جدی تری در اراضی کشاورزی بوجود آورده که در سراسر جهان، کاهش تعداد نیروی انسانی و مساحت پوشش مزارع است. برای غلبه بر این مشکلات اینترنت اشیا جایگزینی برای انتخاب است. اینترنت اشیا میتواند در حوزه های مختلف کشاورزی مانند آبیاری، رشد محصول، لقاح و نظارت بر دام کمک می کند.

برخی از برنامه های اینترنت اشیا در ذیل ذکر شده است:

• نظارت بر رطوبت، دما و سطح PH آب
• هواپیماهای بدون سرنشین در بارور کردن محصولات زراعی کمک خواهند کرد
• تجزیه و تحلیل تمام داده های جمع آوری شده از سنسورهای مزرعه

اینترنت اشیا  و بهداشت و درمان

گزارش سازمان ملل متحد تأکید دارد که تا سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان نزدیک به ۲٫۱ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. این نشانگر تعداد نگران کننده ای برای سیستم های مراقبت های بهداشتی نه تنها در کشورهای در حال توسعه بلکه در کشورهای پیشرفته است.

در سرتاسر جهان، مردم بیش از پیش به سلامت خود آگاه شده اند که این امر به نوبه خود نیازمند به فناوری هایی پیشگیرانه است که ما را در مورد مسائل مربوط به سلامتی آگاه می کند. سیستم مراقبت های بهداشتی موجود با اینترنت اشیا قابل ارتقا است و می تواند از جهات مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

محققان مدل ها و معماری هایی را ارائه می دهند که بیانگر قدرت اینترنت اشیا در فن آوری های پزشکی فعلی است. اشیائی که از طریق اینترنت کار می کنند قبلاً ثابت کرده است که اگر از قبل در مورد برخی رفتارهای غیرمعمول ارگان های مهم مطلع شوند ، چه نقشی برجسته می توانند در زندگی شخص بازی کنند.

کاربردهای مختلف IoT در دنیای پزشکی به شرح زیر است:
• درمان از راه دور بیمار: بیمارانی که تحرک محدود دارند می توانند درباره سلامتی خود در مورد سیستم عامل های دیجیتال و پوشیدنی اطلاع و گفتگو کنند.
• داروها و مدیریت منابع: بیماران از طریق فناوری پوشیدنی درمورد داروهایشان مطلع می شوند و می توان برچسب گذاری و نظارت بر دستگاههای پرهزینه انجام داد و تمام این اطلاعات را می توان در ابر ذخیره کرد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

اینترنت اشیا و صنعت

این اشتباه نیست که بگوییم اینترنت اشیا پیشتر توسط بخش صنعت ۴٫۰ در بخش تولید معرفی شده است. ایده پشت این انقلاب صنعتی، آوردن اینترنت به رایانه های مسئول کنترل فرایند تولید است. با معرفی سنسورهای هوشمند و دستگاههای هوشمند در خط تولید مونتاژ سنتی می توان بهره وری سیستم ها را بطور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید.

در آفریقا، یک معدن طلا اطلاعات حسگرها را جمع آوری کرد و بر اساس آن، آنها در مورد روند تعیین کننده خود به نتایج غیر منتظره ای پی بردند. آنها پس از تصحیح این مسئله، توانستند عملکرد خود را ۳٫۷ درصد افزایش دهند ، این رقم در حدود ۲۰ میلیون دلار در سال بود.

در کارخانجات تولیدی، نکات زیر وجود دارد که اینترنت اشیا می تواند بسیار سودمند باشد:
خط مونتاژ: مجموعه های متصل به هم با ویژگی های مجازی سازی، سنسورهای هوشمند و ماشین آلات می توانند نه تنها برای کارگران بلکه برای مدیرانی که می توانند عملکرد و تنظیمات را در زمان واقعی مشاهده کنند مفید باشد.
• قابلیت حفظ پیشگیرانه: بسته به داده های جمع آوری شده در طول چرخه عمر کامل تولید محصول ، تجزیه و تحلیل می تواند به بهبود ناسازگاری ها در چرخه بعدی کمک کند.
نظارت بر خط تولید: در این فرایند برای جمع آوری و اطلاع رسانی در زمان واقعی مهم است. این امر با ماشین آلات سنتی قابل دستیابی نیست اما با اینترنت اشیا می توان آن را به راحتی برطرف کرد.
برای رونق بخش های مختلف صنایع، بسیاری از ذینفعان در حال حاضر سرمایه گذاری و اجرای این ایده ها را آغاز کرده اند. زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق اینترنت اشیا در کشاورزی، مراقبت های بهداشتی و ساختمانی نه تنها یک مفهوم بلکه یک واقعیت است. در حال حاضر بسیاری از موسسات نوپا و دولتی، انبوه محصولات را به صورت تجاری معرفی کرده اند و به آرامی کارخانه ها و شهرها را هوشمند کرده اند.

منبع: IOTFig

  • چگونه اینترنت اشیا در صنعت تأثیر می گذارد

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا