اینترنت اشیاتوسعه پایدار

استفاده از اینترنت اشیا در بخش محیط زیست اجتناب‌ناپذیر است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دبیر همایش بین‌المللی «اینترنت اشیا و کاربردهای آن» در اصفهان گفت: استفاده از فناوری اینترنت اشیا به‌منظور تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در بخش محیط زیست و حل مسائل و چالش‌های آن اجتناب‌ناپذیر است.

“اینترنت اشیا” (IoT)، فناوری مدرنی است که در آن برای هر شیء قابلیت ارسالِ داده یا دریافت فرمان از طریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌شود؛ از کاربردهای اینترنت اشیا می‌توان به شهر هوشمند، سامانه هوشمند مدیریت حمل و نقل، خانه‌های هوشمند، مدیریت انرژی، مدیریت بحران و سلامت الکترونیک اشاره کرد.

محمدعلی نعمت‌بخش امروز افزود: استفاده از فناوری اینترنت اشیا در زمینه های مختلف از جمله محیط زیست، کشاورزی و صنایع مختلف در چند سال اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا به‌صورت فزاینده ای افزایش یافته و به ارتقای کیفیت، بهبود فرایندها و کاهش هزینه‌ها منجر شده است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی نرم‌افزار دانشگاه اصفهان اظهار داشت: لازم است در کشورمان نیز سازمان های دولتی و خصوصی به این موضوع توجه جدی داشته باشند و از فناوری اینترنت اشیا برای تحول دیجیتال و ارتقای کیفیت عملیات ها بهره بگیرند.

“سبزرسانه” پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی حوزه توسعه پایدار ، محیط زیست و انرژی ‌های تجدیدپذیر 

وی با بیان اینکه در زمان حاضر برخی از تصمیم‌گیری ها و برنامه‌ریزی های محیط زیستی مانند مسائل کمبود آب، آلودگی هوا و تغییرات جوی بر اساس اطلاعات به روز و جامع نیست، تصریح کرد: امروزه تصمیم‌گیران سیاسی و اقتصادی در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه کشورها زمانی شکل می گیرد که تصمیم گیری‌ها بر مبنای اطلاعات به روز و صحیح باشد.

نعمت‌بخش اضافه کرد: امروزه می توان با استفاده از فناوری اینترنت اشیا، حسگرها (سنسور) و جمع آوری داده‌ها و پردازش آنها به‌صورت برخط به برنامه ریزی درباره کنترل آب مورد استفاده در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، مصرف سوخت های آلاینده و شناسایی موارد سوء استفاده از آب پرداخت و هشدارهای لازم را به موقع به مسوولان و تصمیم‌گیران داد.

وی با اشاره به کاربرد اینترنت اشیا در بخش‌های دیگر مانند پزشکی و صنایع مختلف از جمله فولاد و برق، گفت: اینترنت اشیا فناوری عجیب و غریبی نیست و امروزه به‌کار بردن آن هزینه های کمی دارد و در دسترس است.

وی با بیان اینکه آخرین یافته های علمی درباره این فناوری امسال در هفتمین دوره همایش بین المللی اینترنت اشیا و کاربردهای آن در دانشگاه اصفهان ارائه می شود، افزود: در این رویداد تلاش می‌شود تا دانش و تجربه‌های جدید دانشمندان پیشرو در زمینه فناوری اینترنت اشیا در خارج از کشور به کارشناسان و دانشگاهیان کشورمان منتقل شود.

نعمت‌بخش با اشاره به اینکه نخستین دوره این همایش در سال ۹۶ برگزار شد، خاطرنشان کرد: این همایش بطور مشترک بین دانشگاه های اصفهان و فردوسی مشهد برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره است که اصفهان میزبانی این رویداد را به عهده دارد.

وی برخی از محورهای این رویداد را شبکه‌های اینترنت اشیا (دستگاه‌ها، معماری، پروتکل و ارتباطات)، محاسبات ابری، مه و لبه در اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند، اینترنت اشیا صنعتی، کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت برق و بلاکچین و اینترنت اشیا عنوان کرد.
هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا و کاربرد های آن سوم و چاره آبان امسال در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

مهلت ارسال مقاله به این همایش دهم تیر امسال است و اطلاعات بیشتر درباره آن در پایگاه اینترنتی هفتمین دوره کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا و کاربردها در دسترس است.

منبع: ایرنا

  • استفاده از اینترنت اشیا در بخش محیط زیست اجتناب‌ناپذیر است

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا