اینترنت اشیافناوری و کسب‌وکار

کاربرد روزافزون اینترنت اشیا در خرده‌فروشی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

بسیاری از برندها درحال‌حاضر به اینترنت اشیا در خرده‌فروشی روی آورده‌اند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ سود حاصل از این تکنولوژی در خرده‌فروشی به ۹۴.۴۴ میلیارد دلار افزایش یابد.

صنعت خرده‌فروشی اخیراً موجی را پشت سر گذاشته که تا حدودی می‌توان آن را با رویدادهای مربوط به همه‌گیری کرونا توضیح داد؛ به‌طورمثال برند آمازون به‌تنهایی یک جهش باورنکردنی از میانگین ۲ میلیارد بازدیدکننده ماهانه در سال ۲۰۱۹ به ۲.۳ میلیارد در سال ۲۰۲۰ و رکورد ۲.۸ میلیارد در فوریه ۲۰۲۱ داشته است.

پتانسیل خرده‌فروشی در عصر دیجیتال خیره‌کننده است. تغییر عادات مصرف‌کننده، فشار زیاد بر خدمات تحویل، بی‌اعتمادی خریداران به خریدهای آنلاین یا عدم تسلط به فناوری، همه عواملی هستند که فروشندگان را عقب نگه می‌دارند. فناوری‌های امروزی این قابلیت را دارند که دیوار بین برند، محصول و مشتری را بشکنند. بسیاری از برندها درحال‌حاضر روی آوردن به اینترنت اشیا را در خرده‌فروشی آغاز کرده‌اند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ سود حاصل از این تکنولوژی در خرده‌فروشی به ۹۴.۴۴ میلیارد دلار افزایش یابد.

فناوری چه فرصت‌هایی برای ارائه دارد؟ آیا موارد استفاده موفق از اینترنت اشیا در خرده‌فروشی وجود دارد؟

نقش اینترنت اشیا در صنعت خرده‌فروشی

اینترنت اشیا در واقع گسترش اتصال اینترنت به وسایل فیزیکی، اشیا و فضاهاست. مفهوم اینترنت اشیا طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها را در بسیاری از زمینه‌ها ازجمله حمل‌و‌نقل، مراقبت‌های بهداشتی، محل کار و خرده‌فروشی را به وجود می‌آورد.

با استفاده از حسگرها، دستگاه‌های خرده‌فروشی اینترنت اشیا، محصولات و محیط‌ها، می‌توان داده‌های مهمی را در کل چرخه عمر محصول و خرید جمع‌آوری کرد. پس از پردازش و تجزیه و تحلیل، این داده‌ها به بینش‌های ارزشمندی تبدیل می‌شوند که به مدیران خرده‌فروشی در تصمیم‌گیری آگاهانه و بهبود تجربه و عملیات خرده‌فروشی کمک می‌کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

اقدام براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده ماشین‌های مجهز به اینترنت اشیا و فروشگاه‌های متصل، می‌تواند تا حدی یا کاملاً خودکار شوند تا کارایی، پایداری و انعطاف‌پذیری را در عملیات و فرآیندهای خرده‌فروشی افزایش دهند. براساس امکانات تقریباً بی‌حد و حصر اینترنت اشیا برای خرده‌فروشی، هزاران برنامه کاربردی نوآورانه ساخته شد.

ترکیب اینترنت اشیا و خرده‌فروشی به مدیران فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا راه‌های جدیدی برای ایجاد ارتباط با مشتریان و پیوندی طولانی‌مدت با خریدارانی که برای اولین‌بار خرید می‌کنند، بیابند.

اینترنت اشیا مورد خوبی برای بهبود ارتباط بین مشتری و برند است. حسگرهای اینترنت اشیا در فروشگاه می‌توانند سفرهای مشتریان را ردیابی و عادات آنها را تجزیه و تحلیل کنند و بینش خود را با تیم بازاریابی به اشتراک بگذارند.

با استفاده از این داده‌ها، تیم‌های محتوا می‌توانند شیوه‌های ‌بخش‌بندی را ترکیب و محتوای خاص ایجاد کنند که به ایجاد یک تجربه خرید شخصی برای هر مشتری می‌انجامد.

«تارگت» از داده‌های مبتنی‌بر اینترنت اشیا برای جمع‌آوری داده‌های کاربر و ارسال محتوای فوق‌شخصی استفاده می‌کند. بازدیدکننده می‌تواند اپلیکیشن این برند را نصب و خدمات مربوط به اینترنت اشیا را در فرآیند خرید دریافت کند. سیستم اعلان‌ها مانند یک خبرنامه عمل می‌کند. به این ترتیب، تارگت با موفقیت تمرکز را به‌‌سمت مشتری تغییر می‌دهد و ارتباط مؤثرتری با بازدیدکنندگان در فروشگاه برقرار می‌کند.

بهینه‌سازی استفاده از محصول

تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده ازسوی اینترنت اشیا به برندها اجازه می‌دهد تعمیر و نگهداری محصول، ویژگی‌ها و حتی طراحی را بهبود بخشند. یک برند می‌تواند تنظیمات را تغییر دهد و به‌روزرسانی‌های لازم را روی یک محصول انجام دهد، زیرا مشتری از آن در خانه استفاده می‌کند.

رولز رویس از اینترنت اشیا برای بهبود تعمیر و نگهداری موتور محصولات خود استفاده می‌کند. این برند به‌صورت روزانه داده‌ها را در مورد وضعیت موتور جمع‌آوری می‌کند و به محض اینکه نیاز به تعمیر و نگهداری فعال باشد به مشتریان هشدار می‌دهد.

در زمان همه‌گیری کرونا، صف‌های طولانی، خطرات مرتبط با این ویروس را افزایش و نرخ حفظ مشتری را کاهش ‌داد. استفاده از اینترنت اشیا در سوپرمارکت‌ها به برندها امکان می‌دهد زمان انتظار در فروشگاه را مدیریت کنند. این فناوری می‌تواند اطلاعاتی را درمورد مدت زمانی که کاربر منتظر بوده در اختیار کارکنان فروشگاه قرار دهد. براساس این داده‌ها در زمان انتظار به مشتری، سرگرمی‌های متناسب با علایقش ارائه می‌شود تا حوصله‌اش سر نرود!

Disney World اولین گجت پوشیدنی خود را با قابلیت اتصال به اینترنت اشیا معرفی کرده و به این ترتیب به مشتریانش خدمات بهتری ارائه می‌کند.

فناوری‌های پوشیدنی یک عامل شناخته‌شده برای تناسب‌اندام و مراقبت‌های بهداشتی است. بااین‌حال، برنامه اینترنت اشیا در خرده‌فروشی به ردیابی داده‌های مکان محدود نمی‌شود. درواقع، برندهای خرده‌فروشی می‌توانند از استفاده از ابزارهای پوشیدنی به روش‌های مختلف بهره ببرند؛ به‌عنوان مثال، برای شناسایی مشتریان وفادار و ارائه خدمات اضافی، هتل‌ها از مچ‌بند برای شناسایی مهمانان ممتاز و ارائه پاداش و برنامه‌های تخفیف برای اقامت آنها استفاده می‌کنند.

تقاضا برای تحویل در محل در طول بیماری همه‌گیری کرونا افزایش یافت و فشار بر خدمات تحویل به حد نهایت رسید. بااین‌حال، ناامنی درمورد زمان تحویل محصول و ایمنی همچنان وجود دارد. برندهای خرده‌فروشی از اینترنت اشیا برای ردیابی سفارش‌ها استفاده می‌کنند و با به‌روزرسانی وضعیت سفارش در پورتال‌های وب و اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه، مشتریان را در جریان قرار می‌دهند.

منبع: Digiteum.com

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا