دیپمایند (DeepMind)، شرکت زیرمجموعه گوگل، میگوید به زودی چتباتی به نام اسپارو (Sparrow) برای رقابت با ChatGPT را عرضه میکند و این دستیار هوش مصنوعی امنیت بیشتری نسبت به رقبا دارد.
از ۹ سال پیش که گوگل دیپمایند را خریداری کرد این شرکت همواره پیشتاز حوزه تحقیقات هوش مصنوعی بوده است. پس از خبرساز شدن هوش مصنوعی چتجیپیتی (ChatGPT) دمیس حسابیس ،مدیرعامل دیپمایند، در مصاحبه با مجله تایم گفت که انتشار چتباتی به نام اسپارو (Sparrow) را زمانی در سال ۲۰۲۳ در نظر دارد.
اسپارو سال گذشته به عنوان یک اثبات مفهوم در مقالهای تحقیقاتی به این صورت توصیف شده بود: «عاملی برای مکالمه مفید که خطر پاسخهای ناامن و نامناسب را کاهش میدهد.»
با وجود مشکلات احتمالی چتباتها که به گفته دیپمایند «اطلاعات بیدقت یا خودساختهای» را ارائه میکنند، اسپارو به نظر برای عرضه آزمایشی آماده است. با توجه به رابطه نزدیک دیپمایند و گوگل، اسپارو میتواند پاسخ این غول جستجو به ChatGPT باشد.
“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم
به گفته دمیس حسابیس، دیپمایند عرضه اسپارو را به تاخیر انداخته تا کاستیهای ChatGPT را در این چتبات برطرف کند. به گفته دیپمایند یکی از کاستیهای مهم ChatGPT، عدم اشاره دقیق به منابع است. حسابیس در مصاحبه با تایم گفت: «باید از این لحاظ محتاط باشیم.»
از مقاله تحقیقاتی دیپمایند به نظر میآید که اسپارو محدودیتهای بیشتری نسبت به ChatGPT داشته و رویکرد محافظهکارانهتری را در پیش گرفته است. ChatGPT که به تازگی در اختیار عموم قرار گرفته بسیاری، از کد نویسان تا شاعران، را تحت تاثیر قرار داده است اما اظهارنظرات تبعیضآمیز و مهارت این چتبات در کدنویسی بدافزار باعث نگرانیهایی شده است.
به گفته دیپمایند، اسپارو Sparrow یک سری ضوابط رفتاری را در خود جای داده و از پاسخ به «مفاهیمی که ارجاع آن به انسانها بهتر باشد» خودداری میکند. به نظر میرسد که اسپارو در آزمایشهای اولیه یک پاسخ احتمالی ارائه میکند و مهمتر اینکه در «۷۸ درصد از مواقع در پاسخ به یک سوال مستند» شواهد خود را ارائه میکند.
اما توان واقعی این چتبات پس از آغاز به کارش در سال جاری محک میخورد. باید در منتظر باشیم و ببینیم که مناظره اسپاروی گوگل و ChatGPT که ارتباط نزدیکی با مایکروسافت چگونه پیش میرود.
اگر از ChatGPT استفاده کرده باشید، میدانید که این هوش مصنوعی در یک سری موضوعات خیلی خوب هوش انسانی را تقلید میکند. اما با وجود جذابیت این موضع، حد و مرزهای اخلاقی در چنین شرایطی اهمیت پیدا میکنند و چتبات علاوه بر رعایت این حد و مرزها باید به منابع پاسخش اشاره کند که دیپمایند میگوید اسپارو Sparrow بهترین عملکرد را در این حوزه دارد.
محتوی بیشتر ChatGPT :
- اسپارو (Sparrow) گوگل رقیب ChatGPT
- یک دانشجو ChatGPT را شکست داد
- چرا گوگل نگران محبوبیت هوش مصنوعی چت بات ChatGPT است؟
- موتور جستوجوی گوگل با قابلیتهای چتباتی
چتباتها برای پیشرفت بیشتر نیاز به مقدار زیادی اطلاعات خارجی دارند و عرضه عمومی نسخه آزمایشی اسپارو Sparrow به همین دلیل اهمیت دارد. دیپماین میگوید برای تنظیمگری بهتر این مشاور هوش مصنوعی «در بسیاری از موضوعات هم به نظر متخصص(از جمله سیاستگذاران، دانشمندان و اخلاقشناسها) و هم نظر عملی از سوی کاربران مختلف و گروههای تاثیرپذیر نیازمندیم.»
سم آلتمن، مدیرعامل اوپنایآی (سازنده ChatGPT)، هم درمورد مشکلات عرضه چتباتهای هوش مصنوعی و جلوگیری از آسیبهای جدی صحبت کرده است. او در توییتر اعتراف کرد که «با گذشت زمان مشکلات چشمگیری را در نحوه استفاده از اوپنایآی مشاهده میکنیم؛ ما تا حد ممکن تلاش میکنیم تا تمام مشکلات را به درستی پیشبینی کنیم.»
به عبارت دیگر، سازندگان ChatGPT و اسپارو، شبیه به والدین کودک کنجکاوی هستند که با وجود جذابیتش، مشکلاتی هم به دنبال دارد. به ویژه زمانی که معلم این کودک، اینترنت است.
ChatGPT تا همین امروز توجه بسیاری را جلب کرده و با اشتراک حرفهای خود به دنبال درآمد زایی است. اما به نظر میرسد که اسپارو Sparrow رویکرد صبورانهتری را در دستور کار خود قرار داده و چتباتهای هوش مصنوعی در مسیر تکامل خود به چنین رویکردی نیاز دارند.
منبع: پیوست
” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال