توسعه پایدارصنعت هوشمند

ساخت دستگاه شناسایی آلودگی بطری با هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شد با کمک هوش مصنوعی، دستگاه شناسایی آلودگی فیزیکی بطری ها را در کارخانجات تولید صنایع غذایی تولید و تجاری‌سازی کند.

مجتبی اسماعیلی مجری طرح ساخت این دستگاه گفت : این دستگاه جزء فناوری‌های برتر «بیست‌وسومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن‌بازار» (۱۹ تا ۲۲ آذر ۱۴۰۱) نیز شناخته شد .

وی افزود : این دستگاه ، توانایی شناسایی آلودگی‌های فیزیکی در بطری‌های صنایع غذایی را با تصویربرداری سه‌بعدی، سپس پردازش در زمانی کمتر از دو دهم ثانیه با کمک هوش مصنوعی دارد و می‌تواند آلودگی‌های فیزیکی مانند حشره یا شیشه خورده را در بطری صنایع غذایی تشخیص داده و بطری را از خط تولید خارج کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

این فناور گفت : اکنون در کارخانجات صنایع غذایی معمولا یک فرد ناظر بطری‌هاست و بطری‌های صنایع غذایی را در خط تولید بررسی  و بطری دارای آلودگی را از خط به شکل دستی خارج می‌کند؛ ولی این دستگاه با هوش مصنوعی  بعد از تصویربرداری سه‌بعدی و با زمان پردازش کمتر از دودهم ثانیه ، می‌تواند آلودگی را تشخیص دهد و بطری را از خط خارج کند.

اسماعیلی در مورد روند ساخت این دستگاه افزود : این دستگاه بعد از تولید با کمک یک شرکت صنایع غذایی در استان همدان تجاری‌سازی شد و اکنون ما به تعداد انبوه آن را برای شرکت‌های دیگر آماده می‌کنیم.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان آتریناز فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان در مورد دیگر فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان گفت :  شرکت ما با فعالیت در زمینه نرم‌افزار،  از سال ۹۶ کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۷ دانش‌بنیان شد، سپس از دو سال قبل در حوزه هوش مصنوعی شروع به فعالیت کردیم.

اکنون ۲۰ نفر افراد متخصص در زمینه نرم‌افزار، هوش مصنوعی، مکانیک و الکترونیک در این شرکت به شکل ثابت مشغول کار هستند و دو واحد تحقیق و توسعه و بخش توسعه نرم‌افزار‌ها داخل پارک علم و فناوری همدان و واحد ساخت دستگاه نیز در یک سوله در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان مستقر اند.

اسماعیلی در مورد تلاش برای صادرات این دستگاه نیز گفت: کارخانجات صنایع غذایی خارج از ایران هم چالش‌های زیادی دارند که با این دستگاه قابل حل است؛ برای نمونه دسته‌بندی محصولی مثل زیتون که در کشور‌های همسایه ما هم بسیار کاربرد دارد ، اما با وجود تحریم‌ها ، امکان صادرات از داخل کشور به سختی وجود دارد .

اسماعیلی که دانش‌آموخته نرم‌افزار و دانشجوی هوش مصنوعی در دانشگاه سنندج است افزود: گروه ماه در جشنواره ایران موبی کد (سال ۱۳۹۳) که دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌کرد، رتبه اول را به دست آورد. همین امر باعث شد ما با شرکت‌های مختلف خارجی آشنا شویم و بتوانیم در زمینه نرم‌افزار با آن‌ها همکاری کنیم .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

  • ساخت دستگاه شناسایی آلودگی بطری با هوش مصنوعی

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا