خطرات فناوریمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"هوش مصنوعی

همکاری ایرباس و هلزینگ برای هوش مصنوعی در هواپیماهای نظامی سرنشین‌دار و بدون سرنشین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

ایرباس و هلزینگ، شرکت پیشرو در هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای دفاعی اروپا، موافقت‌نامه همکاری را در نمایشگاه هوافضای ILA در برلین امضا کردند.

به گزارش فناوری هوشمند و به نقل از ایرباس؛ بر اساس این توافقنامه، شرکت‌ها روی فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) که در سیستم آینده‌ی “بالگرد کمکی” (Wingman) استفاده خواهد شد، با هم کار خواهند کرد. این هواپیمای جنگنده‌ بدون سرنشین با جت‌های جنگنده فعلی همکاری کرده و وظایف خود را از طریق یک خلبان در هواپیمای فرماندهی مانند یوروفایتر دریافت می‌کند.

ایرباس همچنین برای اولین بار در ILA، مفهوم “بالگرد کمکی” خود را ارائه می‌کند. در پاسخ به نیازهای عملیاتی رو به افزایش نیروی هوایی آلمان، هدف از “بالگرد کمکی” تقویت قابلیت‌های هواپیماهای جنگی سرنشین‌دار با سکوهای بدون سرنشین است که می‌توانند سلاح و سایر تجهیزات را حمل کنند.

مایک شولهورن، مدیرعامل دفاع و فضا ایرباس گفت: «درگیری‌های اخیر در مرزهای اروپا نشان می‌دهد که برتری هوایی چقدر مهم است. همکاری سرنشین‌دار و بدون سرنشین نقش محوری در دستیابی به برتری هوایی ایفا خواهد کرد: با داشتن یک “بالگرد کمکی” بدون سرنشین در کنار خود، خلبانان جنگنده می‌توانند خارج از منطقه خطر عملیات انجام دهند. آن‌ها دستورات را صادر می‌کنند و همیشه اختیار تصمیم‌گیری نهایی را برعهده دارند. “بالگرد کمکی” با پشتیبانی هوش مصنوعی، سپس وظایف خطرناک از جمله شناسایی و انهدام اهداف یا جنگ الکترونیک و فریب سیستم‌های دفاع هوایی دشمن را برعهده می‌گیرد.»

بیشتر بخوانید: بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرایندهای تولید

گوندبرت شرف، مدیرعامل مشترک هلزینگ گفت: «در حالی که ما همیشه یک انسان را در حلقه‌ی کنترل خواهیم داشت، باید درک کنیم که خطرناک‌ترین بخش‌های یک مأموریت بدون سرنشین، نیازمند درجه بالایی از استقلال و در نتیجه هوش مصنوعی است. از پردازش داده‌های سنسورها گرفته تا بهینه‌سازی زیرسامانه‌ها و بستن حلقه در سطح سیستم، قابلیت‌های تعریف‌شده نرم‌افزاری و هوش مصنوعی، جزء اصلی سیستم “بالگرد کمکی” برای نیروی هوایی آلمان خواهند بود.»

بر اساس توافقنامه هوش مصنوعی، ایرباس دانش فنی خود را در زمینه تعامل هواپیماهای نظامی بدون سرنشین و سرنشین‌دار، که با عنوان همکاری سرنشین‌دار و بدون سرنشین شناخته می‌شود، و همچنین به عنوان پیمانکار اصلی برنامه‌های دفاعی بزرگ اروپا مانند یوروفایتر یا هواپیمای ترابری نظامی A400M ارائه خواهد کرد. هلزینگ نیز مجموعه‌ی هوش مصنوعی خود شامل قابلیت‌های مأموریت تعریف‌شده نرم‌افزاری از جمله ادغام سنسورهای مختلف و الگوریتم‌ها برای جنگ الکترونیک را ارائه خواهد داد.

این محتوی در رسانه فناوری هوشمند تهیه و ترجمه شده است و باز نشر آن با ذکر نام مولف و مترجم و لینک منبع بلامانع است.

  • همکاری ایرباس و هلزینگ برای هوش مصنوعی در هواپیماهای نظامی سرنشین‌دار و بدون سرنشین

بیشتر بخوانید:
ابزارهای برتر تحلیل پیش بینی تقویت شده با هوش مصنوعی (AI-Enhanced) برای سال ۲۰۲۴
شرکت‌های معدنی استرالیا پیشگامان انقلاب رباتیک

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا