بلاک‌چینپیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"هوش مصنوعی

نقش محوری بلاکچین در آینده هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
ویکتوریا چینووث

ترجمه: علیرضا خدائی

تقاطع وب ۳ و هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال افزایش است و فناوری بلاکچین نقش محوری در شکل دادن به آینده هوش مصنوعی دارد. با ظهور تصاعدی هوش مصنوعی در جهان، نیاز به تمرکززدایی، شفافیت و دموکراتیزه کردن منابع هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است.

به گزارش فناوری هوشمند به نقل از فوربس؛ کارشناسان صنعت با استفاده از فناوری بلاکچین برای دموکراتیزه کردن دسترسی به منابع هوش مصنوعی، در حال رسیدگی به مسائل تمرکز در توسعه هوش مصنوعی هستند تا فضای هوش مصنوعی را به سمت آینده‌ای عادلانه‌تر شکل دهند.

بلاکچین؛ دموکراتیزه کردن دسترسی به هوش مصنوعی

یکی از اهداف اصلی هوش مصنوعی غیرمتمرکز، دموکراتیزه کردن دسترسی به منابع هوش مصنوعی، از جمله داده، مدل و قدرت محاسباتی است. این دموکراتیزه شدن با رشد صنعت هوش مصنوعی و افزایش هزینه محاسبات مجموعه داده های بزرگ که در غیر این صورت می تواند تعداد نهادهای قادر به رقابت در این فضا را محدود کند، بسیار مهم است.

هوش مصنوعی غیرمتمرکز از بلاکچین و سایر فناوری های دفتر کل توزیع شده برای جلوگیری از انحصار هوش مصنوعی توسط گروه کوچکی از بازیگران غالب، استفاده می کند و بدین ترتیب توزیع عادلانه تری از منابع را ترویج می کند. این رویکرد با ایجاد محیطی مشارکتی که در آن مشارکت طیف وسیعی از مشارکت کنندگان مورد تشویق و ارزش قرار می گیرد، به رفع مشکلات سیستم های هوش مصنوعی متمرکز مانند فقدان نوآوری و شفافیت کمک می کند.

برای درک بهتر تمرکززدایی هوش مصنوعی، با میگل پالنسیا، یکی از بنیانگذاران Qtum، یک بلاکچین اثبات سهام که به تازگی ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی NVIDIA را برای تامین انرژی یک ژنراتور هوش مصنوعی به نام Qtum Qurator و چت بات به نام Qtum Solstice سوار کرده است، گفت‌وگو کردم.

وی گفت: «دادن مالکیت واقعی و خاستگاه دارایی‌های هوش مصنوعی به همه از اهمیت بالایی برخوردار است. نیاز مبرمی به رسیدگی به تمرکز قدرت هوش مصنوعی در دست چند شرکت وجود دارد. ساختار متمرکز فعلی توسعه هوش مصنوعی، نگرانی‌هایی را در مورد سوء استفاده بالقوه از این ابزارهای پیچیده که قدرت شکل دادن به جامعه را دارند، ایجاد می‌کند. تمرکززدایی به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به خودگردانی و اطمینان از اینکه هوش مصنوعی به همه افراد سود می‌رساند نه فقط عده‌ای خاص.»

بیشتر بخوانیم: مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟

پاداش دادن به مشارکت‌کنندگان در اقتصاد هوش مصنوعی

ظهور مدل‌های هوش مصنوعی مولد مانند GPT-3 و ChatGPT اهمیت جبران منصفانه مشارکت‌کنندگان در اقتصاد هوش مصنوعی را روشن کرد. این مدل‌ها برای آموزش و بهبود قابلیت‌های خود به مقادیر زیادی از داده‌های منبع باز مانند ویکی‌‌پدیا، گیت‌هاب و ردیت متکی هستند. با این حال، منافع مالی حاصل از این مدل‌ها اغلب به مشارکت‌کنندگان اصلی داده‌ها منتقل نمی‌شود.

طبق گفته Axios، «تاکنون، تایمز تنها روزنامه بزرگ است که علیه شرکت‌های هوش مصنوعی به دلیل نقض حق کپی‌رایت اقدام قانونی انجام داده است.» هشت روزنامه بزرگ ایالات متحده که بخشی از Alden Global Capital هستند در نیویورک علیه OpenAI و مایکروسافت به دلیل نقض حق کپی‌رایت شکایت کرده‌اند و ادعا می‌کنند که این شرکت‌ها بدون اجازه از مقالات دارای حق کپی‌رایت خود برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کرده‌اند، که این امر می‌تواند اساساً جبران خسارت محتوای خبری را در عصر هوش مصنوعی تغییر دهد.

هوش مصنوعی غیرمتمرکز با ایجاد یک اکوسیستم هوش مصنوعی عادلانه‌تر به دنبال حل این مشکل است. با استفاده از فناوری بلاکچین، ردیابی و پاداش دادن به مشارکت‌کنندگان برای داده‌ها و منابع ارزشمندشان امکان‌پذیر می‌شود. این رویکرد باعث تشویق مشارکت و ایجاد فرآیند توسعه هوش مصنوعی مشارکتی و فراگیرتر می‌شود که در آن افراد می‌توانند برای مشارکت‌های خود پاداش دریافت کنند.

داده های اختصاصی و توسعه هوش مصنوعی

در حالی که هوش مصنوعی منبع باز مزایایی در تسریع توسعه مدل و ارتقای شفافیت دارد، ممکن است همیشه رویکرد بهینه برای کسب و کارهایی با داده های اختصاصی نباشد. صنایع مالی و بهداشت و درمان اغلب دارای اطلاعات حساسی هستند که به طور open-source قابل اشتراک گذاری نیستند. هوش مصنوعی غیرمتمرکز با استفاده از فناوری‌هایی مانند یادگیری فدرال، حفظ حریم خصوصی تفاضلی و رمزگذاری همومورفیک، راه‌حلی را ارائه می‌دهد که به این کسب‌وکارها اجازه می‌دهد بدون به خطر انداختن حریم خصوصی داده‌هایشان، بخشی از فرآیند توسعه شوند و به طور ایمن در هوش مصنوعی مشارکت کنند.

از طریق پلتفرم‌های هوش مصنوعی غیرمتمرکز، کسب‌وکارها می‌توانند داده‌های اختصاصی خود را برای ایجاد مدل‌های با ارزش و دسترسی به آن‌ها مشارکت دهند، که دیگران سپس می‌توانند از آن برای ایجاد وب گسترده‌ای از برنامه‌ها و کسب درآمد از آن‌ها استفاده کنند. این رویکرد به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به سهامدار کل اکوسیستم هوش مصنوعی تبدیل شوند و بدون نیاز به انجام کل فرآیند به صورت end-to-end، برای مشارکت‌های خود پاداش دریافت کنند.

بیشتر بخوانیم: OpenAI از رقیب گوگل در جستجوی اینترنتی رونمایی می‌کند.

بلاکچین به آینده هوش مصنوعی غیرمتمرکز شکل می‌دهد

با سرعتی بی سابقه به تکامل صنعت هوش مصنوعی، نقش تمرکززدایی همچنان پررنگ تر می شود. جامعه وب ۳ فرصتی برای شکل دادن به ماهیت هوش مصنوعی غیرمتمرکز در سال های آینده دارد. تمرکز بر سادگی و سهولت استفاده برای محصولاتی که نیازهای میلیون ها کاربر خارج از فضای رمزنگاری را برآورده می کند، ضروری است.

دیوید جونز، مدیرعامل Athene Network – یک راه حل لایه ۲ برای اتریوم با ادغام هوش مصنوعی با تقریباً ۴ میلیون کاربر – در گفتگویی گفت: «شکایت نامه تنظیم شده توسط نیویورک تایمز علیه OpenAI و مایکروسافت، نگرانی فزاینده بین سازندگان محتوا را در مورد استفاده غیرمجاز از مالکیت معنوی آنها برجسته می کند. این پرونده به پیامدهای گسترده‌تر استفاده از مواد دارای حق نسخه‌برداری بدون اجازه برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی اشاره می‌کند که ممکن است با منابع اطلاعاتی سنتی رقابت کنند. همانطور که این صنعت تکامل می یابد، می توانیم انتظار داشته باشیم که این چالش ها منجر به مقررات سختگیرانه تر و استانداردهای اخلاقی شوند که تماشای آنها برای هر کسی که از بیرون نگاه می کند جالب خواهد بود. من انتظار دارم صنایع بازسازی شوند.»

با افزایش همگرایی وب ۳ و هوش مصنوعی، هوش مصنوعی غیرمتمرکز در آستانه انقلاب در دنیای شناخته شده ما قرار دارد. هوش مصنوعی غیرمتمرکز با دموکراتیزه کردن دسترسی به منابع هوش مصنوعی، پاداش عادلانه به مشارکت‌کنندگان و توانمندسازی کسب و کارها برای استفاده ایمن از داده های اختصاصی، راه را برای آینده ای هموار می کند که ممکن است باعث شود ما نتوانیم دوران پر آشوب امروز را تشخیص دهیم.

در حالی که تردید در مورد قابلیت عملی هوش مصنوعی غیرمتمرکز همچنان وجود دارد، کارشناسان این صنعت همچنان به پتانسیل تحول آفرین آن اطمینان دارند. هوش مصنوعی می تواند در آینده نزدیک حداقل ۳۰ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص دهد. ما شاهد آشکار شدن این مرز جدید هیجان انگیز در مقابل چشمان خود هستیم و بدیهی است که ادغام وب ۳ و هوش مصنوعی همچنان به بازتعریف نحوه درک و تعامل ما با دنیای اطرافمان ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانیم: امنیت سایبری سنتی در مقابل راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا