فناوری و کسب‌وکارمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چگونه مدیریت را برای مدیران بازتعریف خواهد کرد؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
وگارد کولبجورنسرود، ریچارد آمیکو و رابرت جی توماس

ترجمه: علیرضا خدائی

مدیران تغییرات هوش مصنوعی را مثبت دیدند؛ هشتاد و شش درصد از آن‌ها گفتند که مایل‌ هستند هوش مصنوعی از آن‌ها در زمینه‌ی نظارت و گزارش‌دهی پشتیبانی کند.

درک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دیگر تنها محدود به مشاوران فناوری، بخش‌های فناوری اطلاعات و دانشمندان داده نیست. امروزه، هر رهبر و مدیری باید اصول عملی هوش مصنوعی را بداند. خوشبختانه، تقریباً برای هر کسی امکان یادگیری اصول اولیه چگونگی کارکرد هوش مصنوعی و بهترین کارهایی که انجام می‌دهد، وجود دارد.

برای اینکه بفهمیم مدیران چگونه می‌توانند در عصر هوش مصنوعی رشد کنند، ۱۷۷۰ مدیر از ۱۴ کشور را مورد بررسی قرار دادیم و با ۳۷ مدیر اجرایی مسئول تحول دیجیتال در سازمان‌هایشان مصاحبه کردیم. با استفاده از این داده‌ها، پنج شیوه را شناسایی کردیم که مدیران موفق باید به آن‌ها تسلط داشته باشند.

امور اداری را به هوش مصنوعی بسپارید

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده، مدیران در تمام سطوح بیش از نیمی از زمان خود را صرف وظایف هماهنگی و کنترل اداری می‌کنند. (برای مثال، یک مدیر فروشگاه معمولی یا پرستار ارشد در یک خانه سالمندان باید دائماً برنامه‌های شیفت را به دلیل بیماری، تعطیلات یا ترک ناگهانی اعضای کارکنان جابجا کند.) این همان مسئولیت‌هایی است که همین مدیران انتظار دارند هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را روی آن‌ها بگذارد و درست است؛ هوش مصنوعی بسیاری از این وظایف را خودکار خواهد کرد.

گزارش‌نویسی نمونه‌ی دیگری از موارد مرتبط است. آسوشیتدپرس با کمک ربات‌های نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی، در گزارش‌های سه‌ماهه‌ی خود تعداد داستانها را از حدود ۳۰۰ داستان به ۴۴۰۰ افزایش داد. بدین ترتیب، فناوری به روزنامه‌نگاران در انجام گزارش‌های تحقیقی و تحلیلی کمک کرد  و وقت آنها را بیشتر آزاد کرد. تصور کنید که فناوری  گزارش مدیریت بعدی شما را بنویسد؛ در واقع، این کار برای برخی از گزارش‌های تحلیلی مدیریت، هم‌اکنون نیز امکان‌پذیر است.

مدیرانی   مورد بررسی قرار گرفته، چنین تغییراتی را مثبت دیدند؛ هشتاد و شش درصد از آن‌ها گفتند که مایل‌ هستند هوش مصنوعی از آن‌ها در زمینه‌ی نظارت و گزارش‌دهی پشتیبانی کند.

مدیران و هوش مصنوعی

بیشتر بخوانیم: تولید تطبیقی (Adaptive Manufacturing) چیست؟

تمرکز بر قضاوت سازمانی

بسیاری از تصمیمات نیازمند بینشی فراتر از آن چیزی دارد که هوش مصنوعی به تنهایی می تواند از داده‌ها استخراج کند. مدیران از دانش خود در مورد تاریخچه و فرهنگ سازمانی، و همچنین همدلی و تفکر اخلاقی استفاده می کنند. به کارگیری تجربه و تخصص در تصمیمات و شیوه های تجاری حیاتی، جوهره قضاوت انسانی است. مدیرانی که مورد بررسی قرار گرفتند، احساس تغییر جهت در این راستا را دارند و مهارت های قضاوت محور و تفکر خلاق و آزمایش تجزیه و تحلیل داده‌ها و توسعه استراتژی را به عنوان سه مورد از چهار مهارت برتر جدید برای موفقیت در آینده شناسایی کرده‌اند.

همانطور که لین تامپسون، مدیر خدمات ERP  سازمان فناوری اطلاعات وابسته به نیروی دریایی ایالات متحده   گفت: «اغلب، مدیران فکر می کنند کاری که انجام می دهند نیازمند قضاوت، اختیار، تجربه و توانایی بداهه پردازی است، نه صرفاً اعمال قوانین و اگر یکی از کارهای بالقوه یادگیری ماشین؛ توانایی کمک به تصمیم گیری باشد، پس باید به فناوری به عنوان ابزاری برای حمایت از مدیران نگاه کنیم به جای  آن که فکر کنیم جایگزین مدیران می‌شوند.

رفتار با ماشین های هوشمند به عنوان “همکار”

مدیرانی که به هوش مصنوعی به عنوان نوعی همکار نگاه می کنند، متوجه خواهند شد که نیازی به “رقابت با ماشین” نیست. در حالی که بعید به نظر می رسد قضاوت انسانی به صورت خودکار انجام شود، ماشین های هوشمند می توانند به طور قابل توجهی قابلیت به این مدل کارها اضافه کنند و در تصمیم گیری و شبیه سازی های مبتنی بر داده و همچنین فعالیت های مبتنی بر جستجو  کمک کنند. در واقع، ۷۸ درصد از مدیران مورد بررسی بر این باورند که در آینده به توصیه سیستم های هوشمند در تصمیم گیری های تجاری اعتماد خواهند کرد.

یکی از شرکت‌هایی که سعی در دستیابی به این فرصت‌ها دارد، شرکت سرمایه‌گذاری EQT Ventures است که از سیستم هوش مصنوعی Motherbrain خود برای ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و شناسایی شرکت‌های ناشناخته با پتانسیل بالا استفاده می‌کند. این سیستم طیف وسیعی از منابع را اسکن می کند و زمانی که یک استارت‌آپ جالب توجه را کشف می کند، متخصصان سرمایه گذاری EQT را آگاه می کند. آنها به نوبه خود سرنخ ها و ارزیابی های خود را در سیستم هوش مصنوعی وارد می کنند و آن را آموزش می دهند تا سرنخ ها را بهتر شناسایی و ارزیابی کند. EQT تلاش می کند نرم افزار را به عنوان یک همکار دوستانه و مفید معرفی کند که ورودی‌های مرتبط را ارائه می دهد و در زمان مناسب سوال می پرسد. در EQT و بسیاری از شرکت های دیگر، هوش مصنوعی اکنون به مدیران به عنوان دستیار و مشاور همیشه در دسترس خدمت می کند.

بیشتر بخوانیم: نقش محوری بلاکچین در آینده هوش مصنوعی

مانند یک طراح کار کنید

در حالی که توانایی های خلاقانه خود مدیران حیاتی است، شاید حتی مهمتر از آن توانایی آنها در به کارگیری خلاقیت دیگران باشد. مدیران طراح ایده‌های متنوع را در راه حل های یکپارچه، قابل اجرا و جذاب گرد هم می آورند. آنها تفکر طراحی را در شیوه‌های تیم‌ها و سازمان های خود تعبیه می کنند. یک سوم از مدیران مورد بررسی ما، تفکر خلاق و آزمایش را به عنوان یک حوزه مهارتی کلیدی که برای موفقیت در آینده با افزایش تصاحب وظایف اداری توسط هوش مصنوعی نیاز به یادگیری آن دارند، شناسایی کردند.

پیتر هارمر، مدیرعامل گروه بیمه استرالیا، در مصاحبه‌ای بر نیاز به مدیرانی که خلاقیت مشارکتی را در بنگاه دیجیتال ترویج می‌کنند، تأکید کرد و گفت: «ما به افرادی نیاز داریم که واقعاً بتوانند ایده‌ها را روی هم قرار دهند. نه کسی که باید در رقابتی با ایده‌ها برنده شود، بلکه کسی که بتواند بگوید: «وای! اگر این دو یا سه یا چهار چیز را با هم ترکیب کنیم، چیزی کاملاً متفاوت به دست می آوریم.» این خلاقیت، کنجکاوی مورد نیاز  در مدیران است.»

توسعه مهارت‌های اجتماعی و شبکه‌های ارتباطی

مدیرانی که ما مورد بررسی قرار دادیم، ارزش کار بر اساس قضاوت را درک کردند. اما آنها اهمیت مهارت‌های اجتماعی عمیق را برای شبکه سازی، مربیگری و همکاری دست‌کم گرفتند، مهارت‌هایی که به آن‌ها در دنیایی که هوش مصنوعی بسیاری از وظایف اداری و تحلیلی را که امروزه انجام می‌دهند، بر عهده می‌گیرد، کمک می‌کند تا برجسته شوند.

در حالی که این مدیران از فناوری‌های دیجیتال برای بهره‌مندی از دانش و قضاوت شرکا، مشتریان و جوامع استفاده خواهند کرد، باید قادر باشند تا دیدگاه‌ها، بینش‌ها و تجربیات متنوع را استخراج کرده و گرد هم آورند.

منبع: هاروارد بیزینس ریویو

بیشتر بخوانیم: صنعت ۵.۰: آینده نگهداری و تعمیرات

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا