تراشهسلامت و پزشکی هوشمند

معجزه هوش مصنوعی؛ بیمار سکته مغزی با تراشه مغزی دوزبانه

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تیمی متشکل از ۱۲ دانشمند، طی چند سال بر روی طراحی سیستمی رمزگشا کار کرده‌اند این تراشه مغزی دوزبانه می‌تواند فعالیت‌های مغزی بیمار را به جملات انگلیسی و اسپانیایی تبدیل کرده و بر روی صفحه نمایش نشان دهد.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو با استفاده از یک تراشه مغزی دوزبانه که با هوش مصنوعی کار می‌کند، توانایی صحبت به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی را به بیمار ۴۰ ساله‌ای که در اثر سکته مغزی قدرت تکلم خود را از دست داده بود، بازگرداندند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو دستاوردی شگفت‌انگیز در زمینه‌ کمک به بیماران سکته مغزی ارائه کرده‌اند. آنها با استفاده از هوش مصنوعی، ایمپلنت مغزی دوزبانه‌ای ساخته‌اند که به یک فرد بعد از سکته مغزی توانایی صحبت همزمان به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی را برای نخستین بار می‌دهد.

تیمی متشکل از ۱۲ دانشمند از مرکز مهندسی عصبی این دانشگاه، طی چند سال بر روی طراحی سیستمی رمزگشا کار کرده‌اند که می‌تواند فعالیت‌های مغزی بیمار را به جملات انگلیسی و اسپانیایی تبدیل کرده و بر روی صفحه نمایش نشان دهد. جزئیات این تحقیق در مقاله‌ای که در ۲۰ ماه می در مجله‌ی “نیچر بیومدیکال انجینیرینگ” منتشر شده، آمده است.

بیشتر بخوانید: همکاری ایرباس و هلزینگ برای هوش مصنوعی در هواپیماهای نظامی سرنشین‌دار و بدون سرنشین

بیمار این تحقیق، که پانچو نام دارد، در اوایل دهه ۲۰۰۰ در سن ۲۰ سالگی بر اثر سکته مغزی دچار فلج شدید شد و قدرت تکلم خود را از دست داد. زبان مادری پانچو اسپانیایی است و وی با کمک این ایمپلنت نوآورانه، می‌تواند به زبان انگلیسی هم صحبت کند.

پانچو در فوریه ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی توسط دکتر ادوارد چنگ، جراح مغز و اعصاب و مدیر مشترک مرکز مهندسی عصبی و وسایل کمکی، ایمپلنت عصبی را دریافت کرد. این ایمپلنت به دانشمندان امکان رصد فعالیت‌های مغزی او را می‌دهد.

با استفاده از این سیستم، پانچو می‌تواند پیام‌های مغزی خود را به سیستم پردازش زبان ارسال کند و صدای خروجی را به هر زبانی که انتخاب می‌کند، بشنود. این دستاورد بزرگی در زمینه توانبخشی بیماران سکته مغزی و کمک به آنها برای بازگشت به زندگی عادی است.

منبع: تسنیم

بیشتر بخوانید: شرکت‌های معدنی استرالیا پیشگامان انقلاب رباتیک

  • معجزه هوش مصنوعی؛ بیمار سکته مغزی با تراشه مغزی دوزبانه
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا