حکمرانی و فناوریگفت و گو

کشور با قوانین قدیمی و غیرکاربردی دچار خودتحریمی است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

عضو کمیسیون شبکه نظام صنفی رایانه‌ای گفت: کشور با توجه به قوانین قدیمی و غیرکاربردی دچار خودتحریمی است به طوری که در بسیاری از نهادهای دولتی معیار تمرکز بر فناوری و نوآوری مربوط به ۴۰ سال گذشته است.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از فارس؛ بهرام زاهدی‌باروق عضو کمیسیون شبکه نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به قوانین قدیمی و غیرکاربردی در روند فعالیت های فناوری  و نوآوری ،‌گفت: فناوری اطلاعات در حال حاضر از لحاظ تفکر کلان و مدیریتی دچار خلاء است به طوری که مدیران ما همچنان به این باور نرسیده‌اند که فناوری اطلاعات می‌تواند تأثیر شگرفی بر شئون مدیریتی داشته باشد.

* مدیران ما در نهادها و سازمان‌های مختلف حکومتی اعتقاد به فناوری ندارند

وی افزود: یکی از مهم ترین مشکلاتی که در حوزه فناوری اطلاعات وجود د ارد این موضوع است که بسیاری از مدیران ما در نهادها و سازمان‌های مختلف حکومتی اعتقاد به فناوری ندارند و نگاهشان به فناوری اطلاعات این است که باید فناوری را کنترل کنند که در این رابطه باید بگویم برعکس تفکری که مدیران دارند باید حاکمیت فناوری اطلاعات ایجاد شود تا نه تنها توسعه اتفاق بیفتد بلکه نگرش سبک زندگی تغییر کند.

* بسیاری از مدیران ما فاقد عینک مناسب در حوزه فناوری اطلاعات هستند

زاهدی تصریح کرد: در حال حاضر متفکرین کشور ما فکر می‌کنند که فناوری اطلاعات باعث تغییر تحولات غیرمنطقی در سطوح مختلف و بخش‌های متنوع کشور می‌شود که نمی‌توان آن را مدیریت کرد این در حالی است که به طور مثال اگر عینک مناسب داشته باشیم به راحتی می‌توانیم به نور مستقیم آفتاب نگاه کنیم و از مزایای آن استفاده کنیم اما بسیاری از مدیران ما فاقد عینک مناسب در حوزه فناوری اطلاعات هستند.

* آموزش های مبتنی بر فناوری برای مدیران نهادهای مختلف دولتی

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات که در حوزه فناوری اطلاعات در کشور وجود دارد مربوط به تفکر مدیریتی مسؤولان نهادهای مختلف است چرا که باید این افراد در آموزش‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات شرکت کنند تا بتوان بر روی این افراد از لحاظ رفتارشناسی در فناوری اطلاعات تأثیر بگذاریم.

* کشور ایران دچار موضوع خودتحریمی است

عضو کمیسیون شبکه نظام صنفی رایانه‌ای اضافه کرد: در حال حاضر کشور ایران با توجه به قوانین قدیمی و غیرکاربردی که دارد دچار موضوع خودتحریمی است به طوری که در گمرک  از ورود بسیاری از  اجناس وارداتی که مربوط به حوزه فناوری اطلاعات است جلوگیری می‌شود باید به این نکته اشاره کنم هنوز هم در بسیاری از وزارتخانه‌ها معیار سنجش توسعه و پیشرفت مربوط به ۴۰ سال قبل است، در واقع اکنون فاصله معنی‌داری در فناوری بین سازمان‌های تأثیرگذار در این حوزه وجود دارد.

*  تصمیم‌گیران در حوزه فناوری اطلاعات هیچ شناختی از این مقوله ندارند

وی ادامه داد: اکنون تصمیم‌گیران در حوزه فناوری اطلاعات هیچ شناختی از این مقوله ندارند و در این رابطه باید بگویم مسؤولانی که اطلاعات و دانش کافی از این حوزه را ندارند نباید مسؤولیت قبول کنند. این در حالی است که مقام معظم رهبری ۱۰ سال قبل در سخنانی فرمودند بی‌سواد به کسی گفته می‌شود که فناوری اطلاعات نداند که این جمله رهبری باید در عصر حاضر تبدیل به یک قانون شود چرا که اکنون نبود نگاه مثبت به این مقوله کشور را دچار مشکلات حادی می‌کند.

*  ایران در جنگ اقتصادی قرار دارد

زاهدی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل کشور ما داخلی است و هیچگونه نقطه منفی در ارتباط با خارج از کشور در حوزه فناوری اطلاعات نداریم، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر ایران در جنگ اقتصادی قرار دارد باید به جای اینکه در گمرک کشور از ورود نیازهای فناوری اطلاعات جلوگیری شود نسبت به هموار کردن مسیر در این حوزه گام بردارند چرا که رفتارهای غیرمنطقی در گمرک ایران باعث شده بزرگ‌ترین قاچاق خاورمیانه در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شود که در این رابطه باید بگویم بسیاری از شرکت‌های فناور به دلیل نبود استراتژیک منطقه‌ای در جلوگیری از واردات قطعات مورد نیاز در حوزه فناوری اطلاعات ورشکست شده‌اند که این موضوع جای‌ تأمل دارد.

* شرکت‌های فناوری و اطلاعات وظیفه تأمین زیرساخت‌های دولت را بر عهده دارد

وی در پایان گفت: در حال حاضر با جلوگیری از ورود قطعات مورد نیاز در حوزه فناوری اطلاعات در گمرک خودمان باب قاچاق تجهیزات را ناخواسته رونق داده‌ایم این در حالی است که شرکت‌های فناوری و اطلاعات وظیفه تأمین زیرساخت‌های دولت را بر عهده دارد البته باید به این نکته اشاره کنم که در دولت‌های مختلف در این حوزه مشکلاتی وجود داشته است اما اکنون غیرمنطقی رفتار کردن با حوزه فناوری اطلاعات ضربه سختی بر پیکره توسعه کشور وارد می‌کند. در واقع باید بگویم صنعت IT می‌تواند تعهد دهد در صورت همکاری سازمان‌ها و نهادها در جنگ اقتصادی موفق عمل کند که این موضوع بستگی به همکاری گمرک با صنعت IT دارد.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا