بیگ دیتا

پیش به سوی بلوغ داده‌کاوی هوشمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در حال حاضر در دورانی به سر می بریم که دادگان عظیمی از تعامل آحاد جامعه با ابزارهای مجازی در دسترس محققان قرار دارد. تا کنون این داده ها با استفاده از هوش مصنوعی و علوم داده مورد بررسی کمی قرار می گرفت، اما اکنون با ورود مدل های شناختی و با استفاده از روش های تلفیقی می توان این دادگان را با هدف درک بهتر جامعه مخاطب تجزیه و تحلیل عمیق کرد.

مجید نیلی احمد آبادی

 فناوری جدیدی در حال ظهور است. درحال حاضر در دوران پسا هوش مصنوعی به سر می بریم، دورانی که ما را به سمت درک عمیق تر و معنایابی از تحلیل گفتمان ذهنیت افراد جامعه سوق می دهد.

یکی از اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی توسعه نظام نوآوری داده کاوی به توان شناختی است. پس فراخوان ملی “شناخت و تحلیل گفتمان و رفتار جامعه ایرانی در بحران کرونا” را منتشر کرد. آشنایی شرکت‌های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی با این حوزه در حال ظهور و شناسایی ظرفیت­ها در این رویداد علمی-فناورانه هدف آن بود و توسعه این زیست بوم و تشکیل شرکت های دانش بنیان  نیز گام بعدی ستاد در این حوزه است تا خدمات لازم در این بخش به جامعه ارائه شود.

اگر داده کاوی هوشمند به توان شناختی را به بلوغ برسانیم، درک مخاطب و اثر بخشی آموزش در حوزه آموزش و پرورش را می توان بهبود بخشید. در حوزه آموزش،  ابزارها و کاربست فضای مجازی در حال توسعه هستند و در یک حلقه بسته می توان اثر بخشی آموزش را افزایش داد.

مشابه آموزش، کاربرد داده کاوی هوشمند به توان شناختی در حوزه های مختلف دیگر همچون برندینگ و بازار یابی، آموزش، مدیریت منابع انسانی و حمکرانی نیز  تحول آفرین خواهد بود، زیرا آنچه آینده را می سازد تحلیل سریع و دقیق مخاطب است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا