اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیریادداشت

هوای تازه برای اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
حسین اسلامی؛ رئیس هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

در ایران ‌مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان، چالش‌های متعدد و موانع مهمی پیش روی اقتصاد دیجیتال و پیشتازان آن وجود دارد. با وجود استقبال ویژه عامه مردم و به ویژه جوانان از این اقتصاد رو به رشد، هر چه زمان می‌گذرد بیشتر به این باور رسیده‌ام که -بعد از موانع جدی قانونی و مقرراتی- شاید هیچ چیزی مانند به رسمیت نشناختن دارایی‌های نامشهود-اعم از کلاسیک و مدرن- نتوانسته جلوی پیشرفت و شکوفایی اقتصاد دیجیتال را بگیرد.

عدم شناسایی و طبقه‌بندی دارایی‌های نامشهود و گزارشگری آن در صورت‌های مالی و نیز عدم اتکا به ارزش‌گذاری روی دارایی‌های نامشهود، یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی است که صاحبان سرمایه و راهبران اقتصاد سنتی را با ابهام جدی در سرمایه‌گذاری روی مجموعه‌های فعال در اقتصاد دیجیتال مواجه می‌کند و ما برای پیشرفت کشور در این مرحله واقعا نیاز به ایجاد پلی بین اقتصاد باسابقه سنتی و اقتصاد نوظهور و کوچک دیجیتال داریم. این موضوع مانند هوای تازه برای زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال حیاتی است.

پس از اعتماد اولیه سرمایه‌گذاران خطرپذیر به زیست‌بوم و سال‌ها سرمایه‌گذاری در مراحل مختلف روی کسب‌و‌کارهای فعال در اقتصاد دیجیتال، اکنون شرایطی داریم که نیازمند تزریق حجم متناسبی از سرمایه به کسب‌و‌کارهای کوچک و حجم بیشتری به ویژه روی کسب‌و‌کارهای بالغ‌تر در فضای اقتصاد دیجیتال هستیم و با توجه به مختصات فعلی کشورمان در حوزه روابط بین‌الملل، در شرایط امروز گریزی نداریم مگر اعتمادسازی برای سرمایه‌گذاران اقتصاد سنتی و نیز فعالان بازار سرمایه در داخل کشور و این بدون شک نیازمند اصلاح صورت‌های مالی به شیوه‌ای است که بتواند تصویر مناسب‌تری از کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال به این نوع سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

از سوی دیگر نظام سنتی بانکداری ما بدون توجه به دارایی‌های راهبردی نامشهود کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال، برای ارائه خدمات مختلف به ویژه تسهیلات، اعتبار و حتی ضمانت‌نامه، به دنبال قبول صرفا وثیقه‌هایی از نوع دارایی‌های مشهود است. اگر چه قانون مترقی «جهش تولید دانش‌بنیان» که به تازگی تصویب شده، هنرمندانه در راستای رفع این نوع مشکلات تمهیداتی اندیشیده است، ولی تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله جدی باقی است. برای پیشرفت کشور و گسترش اقتصاد دیجیتال، نظام بانکداری ما باید به ماموریت قانونی خود در قامت پرچم‌دار اقتصاد دیجیتال عمل کند؛ کاری که در عرصه بانکداری دیجیتال و پرداخت الکترونیک به درستی انجام داده است.

بازار سرمایه نیز نقش بسیار سترگی در عوض کردن حال و هوای اقتصاد دیجیتال دارد. اصلاح هوشمندانه ضوابط پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و تعدیل با دقت سقف ۵۰ درصد دارایی نامشهود به عنوان شرط عرضه عمومی موضوعی است که نیازمند چابکی و آمادگی بیشتر بازار سرمایه است. خوشحالیم که بعد از سال‌ها تلاش شرکت فرابورس ایران، هم اکنون بورس اوراق بهادار تهران در حال تبدیل به یک بورس پیشرو و متناسب با فضای اقتصاد دیجیتال است. بارقه‌هایی از این پیشروی در سخنرانی‌ها و فضای مراسم روز فناوری اطلاعات امسال مورد توجه بازیگران اقتصاد دیجیتال قرار گرفته است.

داشتن دارایی نامشهود بیشتر نسبت به سایر دارایی‌ها، ویژگی اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و ما امیدواریم در این سال که به نام دانش‌بنیان‌ها نام‌گذاری شده است، رفع موانع این نوع کسب‌و‌کارها به فضای عملیاتی وارد شده و یکی از این موارد مهم به رسمیت شناخته شدن دارایی‌های نامشهود این شرکت‌ها در تمامی ارکان تصمیم‌گیری است. کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت با داشتن اختیارات کافی از طرف رئیس‌جمهور و هیات وزیران نقش مهمی در به رسمیت شناختن دارایی نامشهود ایفا می‌کند و حتی برمبنای قوانین فعلی به ویژه قانون جهش تولید دانش‌بنیان و نیز با اختیارات این کارگروه، آینده زیبای اقتصاد دیجیتال در کوتاه‌مدت می‌تواند شاهد شکوفایی‌های ویژه باشد. به امید آن روز.

منبع: اقتصاد الکترونیکی از دنیای اقتصاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا