حکمرانی و فناوری

همکاری مجلس و وزارت ارتباطات برای تأمین زیرساخت ارتباطی جلسات غیرحضوری

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تفاهم‌نامه‌ای میان پارلمان، وزارت ارتباطات و یکی از اپراتورهای تلفن همراه برای تأمین زیرساخت ارتباطی برگزاری جلسات غیرحضوری مجلس با حضور معاون اجرایی رییس مجلس شورای اسلامی امضا شد.

 این نشست با حضور «غلامرضا نوری» معاون اجرایی رییس مجلس شورای اسلامی، «امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری و «بیژن عباسی» مدیرعامل ایرانسل برگزار و تفاهم نامه همکاری مجلس شورای اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری و شرکت ایرانسل برای تأمین زیرساخت ارتباطی برای برگزاری جلسات غیرحضوری مجلس به امضای طرفین رسید.

برگزاری ویدیو کنفرانس بین سازمان‌های بین‌المللی پارلمانی موقعیت میزبانی ایران را تثبیت می‌کند

معاون اجرایی رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست، با بیان اینکه موضوع آی تی و اقدامات فناورانه در سال های گذشته در مجلس مطرح بوده است، گفت: در ۲ سال اخیر با تأکید بسیار رییس مجلس شورای اسلامی توسعه اقدامات فناورانه بیشتر مد نظر قرار گرفت و همکاران در مرکز فناوری پارلمان به صورت جهادی به این موضوع ورود کرده و یک سری زیرساخت ها و ملزومات را فراهم کردند که در نتیجه فناوری در مجلس نمود بسیاری پیدا کرد.

غلامرضا نوری ادامه داد: تمام مسیرهایی که در ۲ ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا در مجلس انجام شد، بر اساس مسیرها و هدف های پیش بینی شده،‌ بوده است.

معاون اجرایی رییس مجلس تصریح کرد: بحث ارتباط نمایندگان با موکلان‌شان مستلزم هزینه بسیاری است؛ زیرا مردم باید از راه دور به وسیله وسایل نقلیه عمومی تا تهران آمده و حضوری صحبت کنند که ما بستری را برای رفع این مسائل پیش بینی کردیم تا نمایندگان مجلس بتوانند به صورت مجازی ارتباطی را با موکلان و دفاتر شهرستان ها داشته باشند که این موضوع در مجلس آینده بیشتر پیگیری خواهد شد تا حتی مکاتبات و ارتباط بین دفاتر شهرستان ها و تهران به صورت الکترونیکی انجام شود.

نوری تأکید کرد: به دلیل آماده بودن زیرساخت های فناورانه در مجلس بعد از شیوع بیماری کرونا، با سرعت بیشتری موضوع برگزاری جلسات پارلمان به صورت ویدیوکنفرانس انجام شد. البته پیش از این نمایندگان در «مجلس یار» ثبت نام کرده و از نظرات و پیشنهادات مطلع شده و طرح ها را دریافت می کردند.

وی تأکید کرد: بعد از شیوع کرونا موضوع برگزاری ویدیوکنفرانس با کمک وزارت ارتباطات و شرکت ایرانسل و همکارانمان در مجلس انجام شد که برخی کمیسیون ها از این طریق بیشتر از ۱۰ جلسه برگزار کرده و خروجی خوبی نیز داشتند؛ همچنین توانستیم در صحن مجلس عدد تعداد حاضران را به تعداد مناسب برسانیم.

نوری بیان کرد: تصمیم داریم کار توسعه آی تی در مجلس را ادامه دهیم و سیم کارت های جدید را به همراه تبلت ها از هفته آینده در اختیار منتخبان قرار دهیم تا از همان ابتدای کار با اقدامات فناورانه آشنا شده و این روند نیز ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه «پس از ۲ سال پیگیری می خواهیم سیستم پیپرلس در مجلس را راه اندازی کرده تا دیگر نیازی به چاپ کاغذ نداشته باشیم» گفت: این موضوع می تواند در بحث صرفه جویی بسیار کمک کند؛ اکنون زیرساخت ها آماده شده و مردم، نخبگان و صاحب‌نظران می‌توانند با ارائه نظرات خود در بحث تصویب قوانین مشارکت داشته باشند و نمایندگان مجلس نیز با تجمیع نظرات آن ها قانونی جامع، مانع و نافع مصوب کنند.

معاون اجرایی رییس مجلس اظهار کرد: دکتر لاریجانی دستور شجاعانه و جسورانه ای را برای توسعه آی تی در مجلس ارائه کردند؛ زیرا بحث توسعه فناوری در یک حوزه حاکمیتی مطرح است و از این جا با مراکز حساس در کشور ارتباط برقرار شده و باید موضوع محرمانگی و بسته بودن برخی اطلاعات و ایجاد امنیت حفظ شود. بنابر این ضمن اعتماد به شرکت ایرانسل، ما بر موضوع امنیت این ارتباط بسیار تأکید داریم؛ زیرا کوچک ترین خدشه مسائل را زیر سوال می برد.

وی افزود: از وزارت ارتباطات می خواهیم با ایجاد بستری امن باعث شود تا اطلاعات میان نمایندگان، کمیسیون ها و دستگاه های اجرایی براحتی رد و بدل شود و این موضوع را به صورت رسمی تضمین کند.

معاون اجرایی رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «میزبان ۲ سازمان بین المللی پارلمانی در جمهوری اسلامی ایران هستیم» گفت: سازمان بین المجالس آسیایی و بین المجالس کشورهای اسلامی حدود ۳ هفته است که به ما مراجعه کرده و اعلام می کند که به دلیل شیوع کرونا و عدم سفر، ارتباطات و تبادل اطلاعات میان کشورها مختل شده و آن ها نیاز دارند تا برخی نشست های ضروری به صورت ویدیوکنفرانس و تصویری برگزار شود که دوستان ما در فناوری مجلس زیرساخت های این موضوع را آماده می کنند و برگزاری چنین ویدیوکنفرانسی مطمئناً یک نمود بین المللی بیشتری دارد.

نوری تصریح کرد: برخی کشورها به دنبال گرفتن میزبانی جمهوری اسلامی ایران هستند که برگزاری ارتباط تصویری و ویدیوکنفرانس میان سازمان های بین المجالس آسیایی و کشورهای اسلامی در ایران می تواند بازتاب بین المللی داشته باشد و جایگاه ایران را برای مقر بودن این سازمان ها تثبیت کند زیرا سازمان بین المللی پارلمانی برای ما منافع سیاسی مهمی دارد و باید حفظ شود.

برگزاری ویدیوکنفرانس در مجلس آزمونی برای شبکه ملی اطلاعات بود

«امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری نیز در این نشست با بیان اینکه گاهی اوقات برخی اتفاقات که ذات تهدیدآمیزی دارند به یک فرصت تبدیل می شوند، گفت: در بحث کرونا این اتفاق افتاد و تغییرات گسترده ای در نظام اداری ما انجام شد که به دنبال آن ویدیوکنفرانس ها و مکاتبات اداری و همچنین جلسات مجازی مجلس برگزار شد.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه ها توانستند فعالیت های خود را به صورت امن انجام دهند، بحث برگزاری ویدیوکنفرانس در مجلس یک اتفاق مبارکی بود؛ زیرا تعداد زیادی از نمایندگان مجلس توانستند کارآمدی شبکه ملی اطلاعات را دیده و تجربه کنند و در یک شبکه امن از همه جای کشور متصل شده و فعالیت خود را انجام دهند.

ناظمی با اشاره به اینکه برگزاری جلسات مجلس به صورت مجازی آزمونی برای شبکه ملی اطلاعات بود، اظهار کرد: برگزاری جلسات به صورت غیرحضوری می تواند کارآمدی های دیگری نیز داشته تا نمایندگان بتوانند ارتباط بیشتری را با مردم در حوزه انتخابیه خود برقرار کنند. همچنین این موضوع یک هشدار برای آینده است تا از هم اکنون منتخبان مجلس یازدهم ابزار و سیم کارت لازم را در اختیار بگیرند و از همین ابتدا به کارتابل ها دسترسی پیدا کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری با تأکید بر اینکه شرکت ایرانسل توانست کار زیرساخت را در شبکه ملی اطلاعات بخوبی انجام دهد، گفت: سطح دوم، بحث خدمات یعنی نرم افزار است که از طریق آن ویدیوکنفرانس ها برگزار می شد که ما توانستیم این موضوع را هم به صورت بومی انجام دهیم.

تجربه موفق در جریان برگزاری جلسات مجلس به صورت مجازی

«بیژن عباسی» مدیرعامل ایرانسل نیز ضمن تأکید بر اینکه مجموعه ایرانسل از ابتدای شیوع کرونا توانست دورکاری را در شرکت خود آغاز کند، گفت: این موضوع تجربه جدیدی برای ما شد؛ زیرا پیش از این تلاش داشتیم تا برای برخی از کارمندان موضوع دورکاری را تعریف و مدیریت کنیم اما اکنون حتی بعد از تصمیم ما برای دورکاری، توئیتر و فیسبوک نیز این موضوع را مطرح کردند.

وی ادامه داد: حدود ۳ ماه است که پرسنل ما تمامی کارها را به صورت دورکاری انجام می دهند و تنها سندی که به صورت دیجیتالی انجام نمی شود موضوع امضای چک است.

مدیرعامل ایرانسل تأکید کرد: ما پیش از این سرویس های امنی را برای بخش های دفاع و نظامی که مطالب مهمی را مطرح می کردند، ارائه کرده بودیم؛ بنابر این تجربه دوساله ای در این زمینه داشتیم.

عباسی تصریح کرد: بعد از موضوع برگزاری جلسات مجازی مجلس سعی کردیم در زمینه زیرساخت ها و تقویت پوشش در صحن با وزارت ارتباطات، فناوری داشته باشیم که در این راستا به ۱۸۰ نماینده در مجلس سیم کارت ارائه شد و به دیگر نمایندگان نیز در استان های دیگر این سیم کارت ها توزیع شد که این موضوع تجربه موفقی بود که نشان داد زیرساخت های ما برای برگزاری ویدیوکنفرانس ها امن است.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا