دسته‌بندی نشده

۳ دلیل برای اینکه هاردفورک اثبات کار اتریوم موفق نخواهد شد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
سجاد اسحقی نصرآبادی

اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار و رهبر بی‌رقیب اکوسیستم دیفای (DeFi)، به‌دلیل مشکلات مقیاس‌پذیری قربانی موفقیت خود شد؛ تا جایی که در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) میانگین هزینه انجام هر تراکنش در شبکه اتریوم از ۵۰ دلار گذشت. دقیقاً به همین دلیل است که ادغام اتریوم، گامی حیاتی برای پیاده‌سازی یک راه‌حل مقیاس‌پذیری کاربردی خواهد بود. در نتیجه، ایجاد هاردفورک‌های مبتنی بر اثبات کار اتریوم، چیزی شبیه به تجربه دوباره یک ایدهٔ شکست‌خورده است.

به گزارش کوین تلگراف، نزدیک‌شدن به زمان ادغام و احتمال انتقال به یک وضعیت ضدتورمی، سرمایه‌گذاران را هیجان‌زده کرده است. با این حال،‌ آنها انتظار ایجاد هاردفورک‌هایی را در آینده نیز دارند. پس از این اتفاق، توکن‌ این هاردفورک‌ها به سرمایه‌گذاران اتریوم در بلاک چین‌های مختلف (به رایگان) تعلق خواهد گرفت؛ حتی اگر هیچ تضمینی وجود نداشته باشد که آنها از پذیرش و نقدینگی در بازار برخوردار می‌شوند.

آغاز به کار این هاردفورک‌ها با وضعیتی مشابه شبکه اصلی اتریوم، کاربران را به دریافت توکن و NFT رایگان وسوسه خواهد کرد. وضعیت مشابه به این معنی است که محتویات توکن‌ها و تاریخچه تراکنش‌های هر آدرس در نسخه مبتنی بر اثبات کار، مشابه شبکه اتریوم باشد.

از طرف دیگر، اصلاح ۲۹درصدی قیمت اتریوم پس از رسیدن به مقاومت ۲٬۰۰۰ دلاری به‌حدی چالش‌برانگیز بود که باعث ایجاد حس ناامیدی در بازار شد. پس از آنکه، سرمایه‌گذاران متوجه شدند کاربرد عملی فورک‌ها بسیار کمتر از حد انتظار خواهد بود، آرزوی دریافت توکن رایگان از بین رفت و جای خود را به واقعیت داد.

هاردفورک احتمالی اثبات کار اتریوم (ETHPoW)، یک بلاک چین جدید است که گروهی از ماینرها از آن حمایت می‌کنند. همچنین، برخی از صرافی‌ها معاملات فیوچرز توکن بومی این هاردفورک را آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد بازارها نیز نظر خود را درباره این هاردفورک اعلام کرده‌اند؛ زیرا اکنون قرارداد فیوچرز توکن اثبات کار اتریوم در صرافی‌های گیت‌ (Gate) و پولونیکس (Poloniex) زیر ۵۵ دلار معامله می‌شود.

استیبل کوین‌های هاردفورک هیچ پشتوانه و اوراکلی ندارند

تتر (USDT) و یواس‌دی کوین (USDC)، دو استیبل کوین پیشرو بازار رسماً قصد خود را برای حمایت از زنجیرهٔ ادغام تحت حمایت بنیاد اتریوم تأیید کرده‌اند. کوین تلگراف، پیش از این در گزارشی گفته بود که با توجه به تسلط این دو استیبل کوین بر بازار، حمایت آنها می‌تواند به انتقال آرام و بدون دردسر اتریوم به اثبات سهام منجر شود.

در همین حال، تیم توسعه‌دهنده هاردفورک اثبات کار اتریوم گفته که آنها به‌طور موقت توکن‌‌ها را در استخرهای نقدینگی برنامه‌های دیفای مشخصی مسدود می‌کنند تا از دارایی‌های کاربران پس از هاردفورک محافظت کنند.

ایده مسدودکردن دارایی‌های کاربران بدون رضایت‌ آنها به‌خوبی پیش نرفت. برخی از کاربران هم اکانت توییتر پشت هاردفورک اتریوم را کلاهبرداری خواندند؛ زیرا جامعه اتریوم به انجام چنین تغییری رأی نداده است.

برنامه‌های غیرمتمرکز عملکردی فراتر از تسهیل تراکنش‌‌ها دارند، زیرا نیازمند تعامل با داده‌‌های خارجی و استفاده از محاسبات آف‌چین (برون‌زنجیره‌ای) هستند. اینجاست که فناوری اوراکل بلاک چین وارد بازی می‌شود.

چین لینک عملکرد قراردادهای هوشمند را با پیوند آنها به داده‌ها، رویدادها و تراکنش‌های دنیای واقعی بهبود می‌بخشد. این پروتکل در ۸ اوت (۱۷ مرداد) در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که خدمات آنها بر بستر بلاک چین اثبات سهامی که بنیاد اتریوم از آن پشتیبانی می‌کند، باقی خواهد ماند.

برنامه‌های پیشرو، کاربران را تشویق می‌کنند تا توکن‌های فورک‌شده را کنار بگذارند

پروتکل آوی (Aave) در ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) از سرمایه‌گذاران خود خواست در رأی‌گیری تعهد به مکانیسم اثبات سهام اتریوم شرکت کنند. این پیشنهاد به جامعه قدرت می‌دهد تا از استقرار پروتکل آوی در هر فورک جایگزین اتریوم جلوگیری کنند.

با اینکه آوی منحصراً به‌عنوان یک برنامه برای اتریوم طراحی‌ شده، در طول سال‌ها به پروتکلی میان‌زنجیره‌ای تبدیل شده است. در حال حاضر، نسخه‌های رسمی این برنامه بر روی شبکه‌‌های فانتوم،‌ پالیگان،‌ آپتیمیزم، آربیتروم، اولنچ و هارمونی اجرا می‌شود.

سرمایه‌گذاران متوجه این موضوع شده‌اند که پشتیبانی‌نکردن برنامه‌های غیرمتمرکز و استیبل کوین‌ها از هاردفورک‌های اتریوم، به این معنی است که توکن‌ها و NFTهای رایگان نیز کمتر میان این برنامه‌ها پذیرفته خواهند شد. صرف‌نظر از ارزش توکن هاردفورک احتمالی اثبات کار، کاربردپذیری شبکه اثبات سهام اتریوم که بنیاد اتریوم از آن پشتیبانی می‌کند، بسیار فراتر از کاربردپذیری شبکه‌های رقیب خواهد بود.

اتریوم کلاسیک هرگز مورد پذیرش قرار نگرفت

ایده اتریوم کلاسیک به ما نشان داد که راه‌اندازی یک شبکه رقیب، قیمت اتریوم را تضعیف نخواهد کرد. هدف این هاردفورک که به‌دنبال یک تغییر اجماع در سال ۲۰۱۶ رخ داد، بازگرداندن ۶۰میلیون دلار توکن به‌سرقت‌رفته از شبکه بود. برنامه‌های کاربردی بلاک چین اتریوم کلاسیک، برخلاف ارزش بازار ۴.۵میلیارد دلاری آن، هرگز مورد توجه قرار نگرفتند.

داده‌های موجود نشان می‌دهد معامله‌گران اتریوم باید هاردفورک‌های (احتمالی) آینده را نادیده بگیرند. آنها باید بر نقشه راه مقیاس‌پذیری تمرکز کنند؛ چه اتریوم بتواند موقعیت خود را به‌عنوان رهبر بازار با بیشترین سرمایه قفل‌شده حفظ کند یا نه.

منبع: ارزدیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا