اقتصاددیجیتالاینترنت و شبکه اطلاعات

نقش نسل پنج تلفن همراه در اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

فرشاد وکیل‌زاده دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی

شاید امروزه بتوان اینترنت را در کنار نیروی انسانی یا سرمایه، یکی از نهاده‌های اصلی تولید در نظر گرفت. نقش و اهمیت آن به حدی افزایش یافته است که می‌توان تاریخ جهان را به قبل و پس‌ از اینترنت تقسیم کرد.

شاید دیگر تحمل روزهای بدون اینترنت برای بسیاری از ما امکان پذیر نباشد و همه این موارد وابستگی شدید دنیای امروز به اینترنت را نشان می‌دهد و جالب‌تر آنکه این وابستگی‌ها بشدت در حال افزایش است، در آینده نزدیک و با توسعه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، در کنار فراهم شدن بسیاری از امکانات رفاهی، وابستگی به اینترنت در حدی افزایش خواهد یافت که به مهم‌ترین مؤلفه تولید و اقتصاد تبدیل خواهد شد.

با بیان مقدمه فوق، قطعاً به نقش و اهمیت توسعه اینترنت پی برده ایم، توسعه تکنولوژی و امکانات وابستگی شدیدی به افزایش سرعت اینترنت پیدا کرده و همزمان با رشد سرعت اینترنت، تکنولوژی و امکانات جدیدتری به عرصه‌های اقتصادی وارد می‌شود. به‌عبارتی در یک چرخه تکاملی ما شاهد رشد سرعت اینترنت و تکنولوژی‌های جدید در زندگی هستیم و مدام این چرخه در حال تکامل است. زمانی تنها کاربرد اینترنت مطالعه سایت‌های سرگرمی و تفریحی یا خبری بود،

اما امروزه از طریق اینترنت، جهان تبدیل به یک سیستم یکپارچه شده و افراد مختلف با تخصص‌های مختلف از نقاط مختلف دنیا در حال اداره کسب و کارها هستند؛ دیگر ضرورتی ندارد افراد و کارکنان شما در یک ساختمان یا در یک دفتر و در کنار هم پروژه‌های کاری خود را به انجام برسانند. امروزه تیم‌ها قادر هستند با استفاده از نرم افزارها یا اپلیکیشن‌های آنلاین، براحتی و از هر نقطه‌ای از دنیا با یکدیگر در تعامل بوده و ضمن کاهش شدید هزینه‌ها، راندمان کاری را بشدت افزایش دهند.

بر این اساس حرکت به سمت نسل پنجم اینترنت یا همان ۵G به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی، بشدت می‌تواند در رشد و توسعه کسب و کارها مؤثر باشد، زیرا از یک طرف امکان استفاده از تکنولوژی‌های جدیدتر را که نیازمند سرعت بیشتر بوده، فراهم می‌آورد و از طرف دیگر برای کاربران کسب و کارها، فرصت استفاده از امکانات جدید را میسر می‌کند.

اگر همزمان با توسعه زیرساخت‌های اینترنتی و افزایش سرعت اینترنت، بتوانیم ساختارهای مورد نیاز برای دیجیتالی شدن اقتصاد را در کشور فراهم آوریم، بی‌شک شاهد تحولی شگرف در ساختار اقتصادی کشور خواهیم بود و با بالا رفتن بهره‌وری در تولید، شاهد رشد اقتصادی پایدار خواهیم بود.

البته از آنجایی که کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه، سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه کرده‌اند، در صورت عملکرد مناسب، صرفاً نسبت به حفظ وضعیت موجود اقدام کرده‌ایم و اگر این سرمایه‌گذاری به‌درستی و در تمام جوانب انجام نشود، قطعاً شکاف و فاصله اقتصادی ما با کشورهای منطقه بیش از پیش خواهد شد، بنابراین حرکت به سمت نسل پنجم اینترنت چنانچه در کنار سایر مؤلفه‌های مورد نیاز بسرعت و با جدیت دنبال شود، می‌تواند ضمن تحقق رشد اقتصادی بدون نفت، حداقل نسبت به حفظ جایگاه فعلی در منطقه کمک شایانی کند.

منبع: ایران آنلاین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا