اینترنت و شبکه اطلاعاتحکمرانی و فناوری

موانع و راهکارهای تحقق اهداف توسعه شبکه ملی اطلاعات بررسی شد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

موانع و راهکارهای تحقق اهداف پیش بینی شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در جلسه هم اندیشی مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نشست هم اندیشی تخصصی چالش‌ها و راهکارهای تعیین تعرفه و قیمت‌گذاری پهن باند و نقش آن در توسعه شبکه ملی اطلاعات، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه ICT ، در راستای تشخیص موانع و راهکارهای تحقق اهداف پیش بینی شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، هم راستا با مأموریت‌ها و رسالت‌های پژوهشی خود، این جلسه هم اندیشی را در حیطه‌های موضوعی مختلف و مرتبط با حضور ذی نفعان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کرد.

در این نشست که نمایندگان اپراتورها و صاحب‌نظران و کارشناسان مرتبط حضور داشتند، ابتدا گزارشی در خصوص وضعیت کنونی کشور توسط مرکز مطالعات ارائه شد و در ادامه نمایندگان اپراتورها و فعالین اقتصادی حاضر در جلسه به ارائه نظرات خود پرداختند.

ضرورت وجود نگاه جامع و لحاظ کردن مجموع عوامل از جمله کیفیت، سرعت و استطاعت کاربران در کنار پیشران‌های اقتصادی و ساختار هزینه درآمدی کسب و کارهای این عرصه در تعرفه‌ها با هدف توسعه شبکه ملی اطلاعات، بررسی و تحلیل نرخ دسترسی به پهن باند در کشور و مقایسه با سایر کشورها و بررسی و تحلیل سرعت و کیفیت سرویس پهن باند و مقایسه آن با سایر کشورها از جمله نکات مورد بررسی در این هم اندیشی بود.

همچنین تحلیل میانگین درآمدی و استطاعت کاربران در رابطه با دسترسی به پهن باند، بررسی آمارهای موجود درآمدی و میزان و نحوه سرمایه گذاری پهن باند در کشور و مقایسه با سایر کشورها و نیز تبیین برخی چالش‌ها و مسائل توسعه شبکه خصوصاً در بخش دسترسی ثابت، از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه این نشست نمایندگان اپراتورها نیز نکاتی را مد نظر قراردادند؛ لزوم سیاستگذاری همه جانبه جهت ایجاد توازن و تعادل بین دسترسی‌های ثابت و سیار، تاکید بر توجه به دهک‌های آسیب‌پذیر در صورت افزایش قیمت‌ها توسط فعالین، فاصله گرفتن از انحصار و حرکت به سوی فضای رقابتی در عرصه‌های مختلف دسترسی اعم از ثابت و سیار و همچنین، تاکید بر لزوم نقش آفرینی بخش خصوصی در قالب‌هایی مثل خود تنظیمی در جهت افزایش نقش بازار و تعادل بین عرضه و تقاضا، نکاتی بود که از طرف اپراتورها در این نشست بیان شد.

در پایان این نشست پیشنهاداتی به عنوان راهکار از طرف افراد حاضر در این نشست از جمله سیاستگذاری در خصوص توسعه شبکه ثابت مطرح شد.

با استقبال نمایندگان اپراتورها و اهمیت موضوع در حوزه منافع ملی و با توجه به نگاه پژوهشی پژوهشگاه ICT مقرر شد این جلسات با هم افزایی تعاملی به منظور دستیابی به راهکار مناسب و ایجاد توانایی همگرا، ادامه پیدا کند.

منبع: رویدادایران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا