حکمرانی و فناوریهوش مصنوعی

ذره‌بین مقامات آمریکایی روی هوش مصنوعی غول‌های فناوری

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در راستای کشف اقدامات مخرب احتمالی در حوزه هوش مصنوعی، مقامات آمریکایی به بررسی اقدامات شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه می‌پردازند.

«کمیسیون تجارت فدرال آمریکا»(FTC) در حال بررسی قرارداد اخیر شرکت «مایکروسافت»(Microsoft) با استارت‌آپ هوش مصنوعی «اینفلکشن ای‌آی»(Inflection AI) است و بررسی‌های ضد انحصاری آمریکا به ارزیابی دقیق صنعت داغ هوش مصنوعی می‌پردازند.

به نقل از سی‌ان‌ان، دو منبع آشنا به سی‌ان‌ان گفتند این بررسی‌ها در حالی انجام می‌شوند که مقامات کمیسیون تجارت فدرال آمریکا و «وزارت دادگستری آمریکا»(DOJ) در حال نزدیک شدن به توافق نهایی درباره نحوه نظارت برهر یک از غول‌های هوش مصنوعی مانند مایکروسافت، گوگل، «انویدیا»(Nvidia)، «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) و دیگران هستند.

براساس این توافق که هنوز در حال نهایی شدن است، وزارت دادگستری آمریکا بازرس اصلی انویدیا خواهد بود و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا مسئولیت بازرسی فعالیت‌های مایکروسافت و سرمایه‌گذاری در اوپن‌ای‌آی را بر عهده خواهد داشت. تمرکز هر بازرسی بر این است که آیا شرکت‌های مورد نظر از موقعیت غالب خود در صنعت هوش مصنوعی برای آسیب رساندن به رقابت استفاده کرده‌اند یا خیر.

بیشتر بخوانید: همکاری ایرباس و هلزینگ برای هوش مصنوعی در هواپیماهای نظامی سرنشین‌دار و بدون سرنشین

به گفته این دو منبع آشنا، تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال آمریکا درباره مایکروسافت به این موضوع مربوط می‌شود که این شرکت یا سرمایه‌گذاری در اینفلکشن ای‌آی، خریدی را انجام داده و آن را به دولت فاش نکرده است.

در ماه مارس، مایکروسافت اعلام کرد که بنیان‌گذاران اینفلکشن ای‌آی و تعدادی از کارکنان خود را برای سرپرستی برنامه «کوپایلت»(Copilot) خود به کار گرفته است و اینفلکشن ای‌آی اعلام کرد که مدل هوش مصنوعی روی پلتفرم فضای ابری مایکروسافت میزبانی خواهد شد. مایکروسافت به عنوان بخشی از آن معامله، ۶۵۰ میلیون دلار به اینفلکشن ای‌آی پرداخت کرده است.

مایکروسافت، اینفلکشن ای‌آی، گوگل و اوپن‌ای‌آی پاسخ فوری به درخواست اظهار نظر ندادند. انویدیا نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

توافق‌نامه تقسیم کار سازمان‌های آمریکا، درها را به روی تحقیقات فشرده‌تر در بخشی باز می‌کند که به سرمایه‌گذاران انرژی داده، مصرف‌کنندگان را مجذوب خود کرده و در عین حال، زنگ خطر را در میان منتقدانی به صدا درآورده است که به فوریت گفته‌اند هوش مصنوعی باید به طور گسترده جلوی تقسیم، تبعیض و تقلب را بگیرد.

منبع: ایسنا

بیشتر بخوانید: بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرایندهای تولید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا