حکمرانی و فناوریمقاله

معامله با سفته دیجیتال، کسب‌وکاری امن برای شما به ارمغان می‌آورد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

برقراری امنیت در هر حرفه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به طور حتم، عدم وجود آن، از میزان اطمینان برای ادامه کسب‌وکار می‌کاهد و قدرت ریسک‌پذیری را در معاملات تجاری و اقتصادی کاهش می‌دهد. این در حالی است که متأسفانه با پیشرفت تکنولوژی، سوءاستفاده‌های مالی نیز در حال گسترش است و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای استفاده از اسناد تجاری برای پیشبرد امور مالی و اقتصادی باشد. در حقیقت، ظهور فناوری هوش مصنوعی در همه امور از جمله امور مالی و بانکداری، دقت و سرعتی امیدوارکننده به فرایندهای سیستم مالی و کسب‌وکار بخشیده و از پرتو آن به ایجاد امنیت در فرایندهای نوین مالی و بانکی کمک کرده، به طوری که روز به روز شاهد استقبال مردم از فناوری‌های دیجیتالی در پیشبرد امور مالی هستیم.

سفته دیجیتال یا الکترونیکی، یکی از اسناد تجاری معتبری است که قابل نقل‌وانتقال و معامله است و علاوه بر داشتن اعتبار یک سند تجاری و صرفه‌جویی در وقت و هزینه، قادر است وجودِ مطالبه‌ای را به سود دارنده‌اش، به امن‌ترین شکل ثابت نمایند. در واقع، معامله با سفته دیجیتال از قوانین ویژه‌ای پیروی می‌کند که به دلیل شیوع COVID-19 و تهدید به عدم تداوم برخی از کسب‌وکارها و در نتیجه الکترونیکی شدن بسیاری از امور اقتصادی و منبع درآمدها، وزارت اقتصاد و امور دارایی، در تاریخ  ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ شکل دیجیتالی آن را رونمایی کرد و متقاضیان استفاده از سفته ملزم شدند از این پس، از سفته دیجیتال یا الکترونیکی استفاده کنند.

سفته دیجیتال چه سفته‌ای است؟

با روی کار آمدن سفته‌ دیجیتال یا الکترونیکی، به دلایلی همچون عدم نیاز به پیگیری مجدد و عدم الزام برای مراجعه حضوری متقاضیان برای دریافت سفته و امنیت بالای این سند تجاری الکترونیکی، سفته دیجیتال مورد اطمینان بیشتری قرار گرفت، به‌گونه‌ای که معامله با سفته دیجیتال برای معامله‌گر خیالی آسوده را به همراه خواهد داشت. حتی پیش‌بینی می‌شود، با ظهور سفته دیجیتال پرونده‌هایی که در دادگاه با موضوع سفته‌های بدون امضاء برای ضمانت به دیگری و بدون تاریخ باز مانده‌اند، کاهش خواهد یافت.

اطلاعات این سفته، همانند سفته کاغذی است، یعنی برای تکمیل آن به نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، شماره موبایل، شماره حساب، مبلغ سفته، تاریخ صدور، تاریخ سررسید، عنوان بانک عامل، محل پرداخت، مبلغ و در نهایت امضای سفته نیاز است، ولی نه به صورت دستی، بلکه با ورود به سایت سامانه مخصوص و وارد کردن اطلاعات لازم، اقدام به صدور سفته می‌گردد. در واقع، اعتبار این سند تجاری بر اساس یک شناسه خزانه‌داری اختصاصی است که در قسمت بالای آن درج شده است. صادرکننده سفته دیجیتال که مبلغ سفته را متعهد شده است، بعد از صدور آن می‌تواند یک خروجی PDF‌ از سفته بگیرد و آن را برای ذینفع ارسال کند.

چه مواردی امنیت سفته دیجیتال را تضمین می‌کند؟

سفته دیجیتال یا الکترونیکی که به‌تازگی در سیستم بانکی کشور به کار گرفته می‌شود، دارای مزایای زیادی نسبت به سفته کاغذی است که امنیت معاملات تجاری را به‌درستی تضمین می‌کند. در اینجا به مهم‌ترین مواردی که امنیت سفته دیجیتال را برای روند سیستم مالی و بانکداری تضمین می‌کند، اشاره می‌کنیم:

۱- مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرد: به دلیل رویکرد شفاف و دقیق سفته دیجیتال یا الکترونیکی، امکان سوءاستفاده افراد کلاهبردار وجود ندارد و این یکی از مواردی است که امنیت سفته دیجیتال را تضمین می‌کند. به عنوان مثال، نمی‌توان در ارقام سفته دیجیتال یا الکترونیکی تغییری ایجاد کرد و یا بخشی از رقم سفته را پاک نمود و یا حتی آن را گم کرد و لذا معامله با سفته دیجیتال برای کاربر، خاطری آسوده را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر، افرادی که برای ارائه این سفته در هر گونه معاملاتی که نیازمند تعهد است، اقدام می‌کنند، به هیچ عنوان نمی‌توانند آن را انکار کنند، چراکه اطلاعات سفته دیجیتال یا الکترونیکی زیر نظر وزارت امور اقتصادی، دارایی و بانک‌های عامل، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مجموع، در یک بستر کاملاً قانونی مشخصات افراد ثبت می‌شود و لذا امکان جعل و سوءاستفاده وجود ندارد.

۲- فعالیت‌های اقتصادی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی شفاف است: اگر پس از دریافت سفته دیجیتال یا الکترونیکی، مشکلی برای افراد در معاملات ایجاد شد، به‌سادگی می‌توان آن مشکل را رصد کرده به طور شفاف به آن رسیدگی نمود و دست افراد متقلب را کوتاه کرد. این موضوع، باعث امنیت سفته دیجیتال خواهد شد. همچنین حضور این گونه سفته در فعالیت‌های اقتصادی مانعی خواهد شد برای رشد مشکلات ناشی از پولشویی و در نتیجه آسیب وارد شدن به اقتصاد کشور. با رفع این مشکلات، معامله با سفته دیجیتال باعث کاهش ریسک معاملات و در نتیجه رشد اقتصادی مضاعفی خواهد شد.

۳- افراد ممنوع‌المعامله نمی‌توانند سفته دیجیتال صادر کنند: پیش از اینکه سفته دیجیتال رونمایی شود، برخی از افراد ممنوع‌المعامله، می‌توانستند به صورت غیر قانونی معامله کنند؛ اما اکنون، به دلیل نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی بر سفته‌ دیجیتال یا الکترونیکی، نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند.

۴- هزینه‌های متفرقه بانک‌ها کاهش می‌یابند: یکی دیگر از مزایای سفته دیجیتال، کاهش یافتن هزینه‌های متفرقه بانک‌هاست. در واقع، بانک‌ها با دریافت سفته‌های کاغذی هزینه‎‌های زیادی از جمله استخدام نیروهای انسانی برای تعامل برقرار کردن با مشتریان، متقبل می‌شوند. به‌جز خطراتی که در زمان شیوع کرونا با ارتباطات حضوری افراد ایجاد می‌شد، به طور حتم زمان صرف‌شده بانک برای ارائه خدمات سفته‌ کاغذی غیرقابل جبران بود.

۵- وجه دقیق و موردنظر افراد، صادر می‌شود: بسیاری از افراد هنگام دریافت سفته کاغذی با چالش محدودیت مبلغ در برگه‌های سفته مواجهند، چراکه برگه‌های سفته بیشتر با اعداد رند ارائه می‌شوند و چه بسا برخی افراد، برای صدور مبلغی مشخص، مجبورند بیش از نیاز خود، سفته خریداری کنند؛ سفته دیجیتال یا الکترونیکی این مشکل را حل کرده و بر اساس مبلغ موردنظر، سفته صادر می‌شود. این خود، معامله با سفته دیجیتال را در بین افراد جامعه قابل دسترس‌تر خواهد نمود.

۶- در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود: یکی از مهم‌ترین مزایای سفته دیجیتال صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. در واقع، برای تهیه سفته دیجیتال یا الکترونیکی، لازم به طی کردن مسافت یا صرف هزینه‌های جانبی نیست.

۷- سرعت صدور سفته بالاتر است: پس از ثبت درخواست سفته دیجیتال یا الکترونیکی، سفته به سرعت صادر می‌شود.

۸- سابقه صادرکننده بررسی می‌شود: با ظهور سفته‌ دیجیتال یا الکترونیکی، برای اعتبارسنجی سامانه‌ای در نظر گرفته شده است، تا سوابق صادرکننده بررسی گردد و این موضوع، خود امنیت سفته دیجیتال را دو چندان خواهد کرد. این گزارش، مطمئناً بر اعتبار سفته می‌افزاید و از طرفی دریافت‌کننده سفته را از سوابق صادرکننده آگاه می‌کند. با توجه به اینکه برخی از سامانه‌های مالی برای دریافت وام، فقط سفته از افراد دریافت می‌کنند، لذا متقاضیان وام با سفته می‌توانند با خرید سفته دیجیتال، سرعت گرفتن وامشان را بیشتر کنند.

۹- به حفظ محیط زیست کمک می‌شود: تولید سفته‌های کاغذی، مستلزم قطع درختان زیادی است و این موضوع، قطعاً به محیط زیست صدمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد. با خرید و معامله با سفته دیجیتال در واقع افراد به جای کاغذ از فایل‌های کامپیوتری استفاده خواهند کرد.

کاربرد امن سفته دیجیتال در چه مواردی است؟

گرفتن وام یا دریافت تسهیلات برای ضمانت‌های مختلف، از مهم‌ترین دلایل کاربرد امن سفته دیجیتال یا الکترونیکی محسوب می‌شود. به‌طور کلی، سفته‌ها برای ضمانت یا حسن انجام کار یا عمل به هر تعهد مالی یا قراردادی بین افراد جابه‌جا می‌شوند، منتها روند کار با سفته دیجیتال یا الکترونیکی، نسبت به سفته کاغذی راحت‌تر و مطمئن‌تر است. مهم‌ترین کاربرد امن سفته دیجیتال یا الکترونیکی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- ضمانت دریافت وام و تسهیلات: با در اختیار داشتن سفته دیجیتال یا الکترونیکی، ضمانت دریافت وام و تسهیلات صورت می‌گیرد. این موضوع به عنوان بیشترین کاربرد سفته دیجیتال یا الکترونیکی محسوب می‌شود.

۲- تضمین کردن تعهد بین دو نفر: یکی دیگر از کاربردهای سفته دیجیتال تضمین کردن تعهد بین دو نفر است. از طریق معامله با سفته دیجیتال یا الکترونیکی تعهد بین دو نفر تضمین می‌گردد و این خود یکی از اعتبارات خاص این سند تجاری است.

معامله‌ای راحت و امن با سفته دیجیتال پارت

پیش از این، افرادی که به سفته نیاز داشتند، باید در ساعات اداری به بانک مراجعه می‌نمودند و آن را تهیه می‌کردند. با شیوع COVID-19 و سختی برقرار ماندن روابط و کسب‌وکارهای حضوری، برخی از کسب‌وکارها آسیب دید و در نتیجه فعالیت‌ها رو به الکترونیکی شدن پیش رفت و بازارهای دیجیتال رونق گرفت. از طرفی، وزارت امور اقتصاد و دارایی در راستای چشم‌انداز و حرکت به سمت اقتصاد هوشمند و کاهش مراجعات حضوری و در نتیجه تسهیل در ارائه خدمات، بر آن شد که سفته دیجیتال یا الکترونیکی را ارائه داده معامله با سفته دیجیتال را تسری دهد. در واقع، با روی کار آمدن سفته دیجیتال یا الکترونیکی، افراد، دیگر نیاز به مراجعه حضوری، به هیچ مرجع و نهادی، نخواهند داشت و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند  با تلفن همراه خود به هر مبلغی که می‌خواهند، سفته دریافت کنند.

برای صدور و استفاده از سفته دیجیتال، پیش از هر چیز نیاز به صدور گواهی امضای الکترونیکی و احراز هویت ارائه‌دهنده سفته است و این گواهی، با فرایند احراز هویت الکترونیکی و توسط سامانه جامع و هوشمند فراشناسا صادر می‌شود، تا ریسک هرنوع کلاهبرداری و جعل هویت را از بین ببرد. به همین منظور، با توجه به اهمیت سفته در معاملات، شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، بستری را ایجاد کرده است که سفته دیجیتال را تنظیم و ارائه می‌کند. در حال حاضر، خدمات صدور سفته دیجیتال و امضای دیجیتال از طریق اپلیکیشن آیکاپ متعلق به شرکت دانش‌بنیان پارت برای استفاده در دسترس عموم قرار گرفته است.

این مرکز با شعار هوشمندسازی فرایندهای زندگی و با هدف محافظت از تراکنش‌های تجاری بین افراد و مؤسسات، سعی در پیشبرد راحت امور و دستیابی به اهداف کلان امور اقتصادی و بانکداری کشور از طریق معامله با سفته دیجیتال کرده است.

منبع: شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا