فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

کدام مشاغل در سال ۲۰۲۴ از هوش مصنوعی در امان هستند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اگر با نفوذ روزافزون هوش مصنوعی نگران از دست رفتن شغل خود هستید، این‌ها بهترین مشاغل سال ۲۰۲۴ هستند که فقط از دست انسان برمی‌آید!

هوش مصنوعی (AI) با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال پیشرفت و نفوذ به عرصه‌های مختلف زندگی ما است. این پیشرفت‌ها، نگرانی‌هایی را در مورد جایگزینی نیروی کار انسانی با هوش مصنوعی به وجود آورده است. تا جایی که ایلان ماسک بارها هشدار داده که هوش مصنوعی شما را بیکار خواهد کرد. حتی صاحبان بهترین مشاغل سال ۲۰۲۴ هم از حضور هوش مصنوعی هراس دارند. اما در کنار این نگرانی‌ها، فرصت‌های جدیدی نیز به وجود می‌آید.

با وجود تمام توانایی‌های هوش مصنوعی، همچنان مشاغلی وجود دارند که به طور کامل در اختیار تخصص و مهارت‌های انسانی باقی می‌مانند. این مشاغل به دلیل نیاز به ترکیبی منحصر به فرد از هوش اجتماعی و عاطفی، خلاقیت و تفکر انتقادی، از گزند هوش مصنوعی در امان خواهند ماند.

هوش مصنوعی بدون شک بسیاری از وظایف را خودکار کرده و بار کاری انسان‌ها را سبک‌تر کرده است. به عنوان مثال، هوش مصنوعی به فروشندگان در تحلیل سریع‌تر تماس‌های فروش، به وبلاگ‌نویسان و تولیدکنندگان محتوا در ساده‌سازی فرآیند نوشتن و به نمایندگان پشتیبانی مشتری در ارائه راه‌حل‌های سریع‌تر به مشتریان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: همکاری ایرباس و هلزینگ برای هوش مصنوعی در هواپیماهای نظامی سرنشین‌دار و بدون سرنشین

بهترین مشاغل سال ۲۰۲۴ به‌دور از خطر هوش مصنوعی

اما در کنار این کارایی‌ها، هوش مصنوعی هنوز قادر به جایگزینی برخی مهارت‌های کلیدی انسانی نیست. در اینجا به برخی از بهترین مشاغل سال ۲۰۲۴ که از هوش مصنوعی در امان هستند می‌پردازیم.

۱. توسعه نرم افزار: همکاری با هوش مصنوعی

حوزه توسعه نرم افزار که اغلب به‌عنوان زمینه‌ای برای پیشرفت هوش مصنوعی شناخته می‌شود، حرفه‌ای است که در آن انسان و ماشین نیازمند همکاری با یکدیگر هستند. در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌نویس یک قطعه کد را بنویسد، اما حل خلاقانه مشکلات و تفکر نوآورانه جایی است که به نیروی انسانی نیاز است.

هوش مصنوعی می‌تواند تا حدودی کدنویسی کند، مانند نوشتن برنامه‌های کوتاه خط فرمان و کدهای خام، اما ایجاد کدهای حرفه‌ای و پیچیده خارج از توان آن است.

فراموش نکنیم که این انسان‌ها هستند که هوش مصنوعی را می‌سازند، نه برعکس. اکنون که در عصر پیشرفت هوش مصنوعی به سر می‌بریم، بیش از هر زمان دیگری به توسعه‌دهندگان ماهر نیاز داریم.

۲. طراحی: جایی برای لمس انسان

شاید هوش مصنوعی بتواند از پس انجام بسیاری از کارها برآید، اما هرگز به اندازه انسان خلاق نخواهد بود. انسان‌ها پیش‌نیازهای طراحی خوب مانند دیدگاه، چشم‌انداز، خلاقیت و احساساتی را دارا هستند که یک ماشین هرگز نمی‌تواند آن‌ها را یاد بگیرد.

بله، هوش مصنوعی می‌تواند بر اساس داده‌ها تصاویر را تولید کند، اما فاقد ظرفیت برای بیان هنری، برانگیختن احساسات و توانایی ایجاد برند منحصر به فرد برای یک محصول است.

۳.منابع انسانی: عنصری ضروری در دنیای دیجیتال

در دنیایی که شاهد رشد روزافزون اتوماسیون و هوش مصنوعی هستیم، نقش منابع انسانی به عنوان عنصری ضروری و غیرقابل جایگزین، بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.

هوش مصنوعی یقیناً در انجام وظایف تکراری و مدیریت می‌تواند یاری‌گر باشد، اما درک ظرافت‌های رفتاری و نیازهای فردی، حل اختلافات و ایجاد فضایی مثبت و انگیزه‌بخش در محیط کار، مهارت‌هایی منحصر به فرد انسانی هستند که هوش مصنوعی از درک و انجام آنها ناتوان است.

کارشناسان منابع انسانی با تکیه بر مهارت‌های ارتباطی، قدرت همدلی و هوش عاطفی خود، نقشی حیاتی در حفظ و ارتقای منابع انسانی به عنوان ارزشمندترین دارایی هر سازمان ایفا می‌کنند. آنها با ایجاد فضایی پویا، صلح‌آمیز و انگیزه‌بخش، به کارکنان کمک می‌کنند تا به بهترین نحو در جهت تحقق اهداف سازمانی گام بردارند و به رضایت شغلی و تعهد سازمانی دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرایندهای تولید

۴. سلامت روان و مشاوره: ارائه حمایت کلامی

مشاوران، راهکارهای مقابله با مشکلات روانی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. این فقط از پس یک انسان برمی‌آید؛ زیرا ربات‌ها فاقد هرگونه احساساتی  هستند.

این افراد پشتیبانی روانی را فراهم می‌کنند که برای این کار به همدلی، گوش دادن با دقت و درک و هوش هیجانی نیاز دارند. مهارت‌هایی که هوش مصنوعی در حال حاضر با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

۵. متخصصان حقوقی: ظرافت‌های قضاوت و وکالت

حقوقدانان، وکلا و قضات و درگیر قضاوت‌های انسانی پیچیده، استدلال‌های ظریف و ملاحظات اخلاقی هستند. در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند در تحقیقات حقوقی و تسریع روند پژوهش‌های مرتبط با قوانین یاری‌رسان باشد، اما قادر به بازتولید رفتارهای مبتنی بر قضاوت در دادگاه نیست.

مهارت حقوقی مستلزم درک بستر پرونده، هنجارهای فرهنگی و فنون اقناع است. حوزه‌هایی که قضاوت انسانی در آن‌ها می‌درخشد.

۶. آموزش: پرورش ذهن با یادگیری‌های انسانی

معلمان نسل‌های آینده را الهام‌بخشیده، آموزش و شکل می‌دهند. این فرآیند، نسل‌هاست که به همین شکل جریان دارد. علاوه بر آن، آموزش صرفا به آنچه در کتاب‌ها نوشته شده محدود نمی‌شود. بلکه شامل همدلی، دلسوزی، احترام، نگرش و موارد بسیار دیگری نیز می‌شود.

در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند یادگیری شخصی‌سازی‌شده را تسهیل کند، اما از برقراری چنین ارتباط انسانی که معلمان با دانش‌آموزان خود برقرار می‌کنند، قاصر است.

یک معلم نه تنها مسیر شغلی یک دانش‌آموز، بلکه شخصیت او را نیز می‌سازد. با این حال، حتی اگر همه چیز در مورد دانش کتابی باشد، هر دانش‌آموزی به روش‌های آموزشی متفاوتی نیاز دارد که تنها از طریق یک انسان قابل برآورده شدن است.

بیشتر بخوانید: ابزارهای برتر تحلیل پیش بینی تقویت شده با هوش مصنوعی (AI-Enhanced) برای سال ۲۰۲۴

۷. بازاریابی: بینش استراتژیک و هوش هیجانی

بازاریابی جایی است که روایت‌گری و مدیریت برند اهمیت حیاتی پیدا می‌کنند و به همین دلیل، بازاریابان نقش متمایزی را ایفا می‌کنند. بنابراین، بازاریابی هم یکی از مهم‌ترین مشاغلی است که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین آن شود.

شاید هوش مصنوعی بتواند تجزیه و تحلیل داده‌ها را ساده‌سازی کند و وظایف خاصی مانند ارائه آمار و نتایج را خودکار کند، اما در درک احساسات انسانی و ساختن روایت‌های قدرتمند برای برند، ناتوان است.

اگر بازاریاب هستید، می‌دانید که تصمیمات بیشتر بر اساس واکنش‌های انسانی صورت می‌گیرد تا داده‌ها. همچنین، بازاریابان از تفکر استراتژیک و ایده‌های برند خود برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی مختص مخاطبان استفاده می‌کنند، در حالی که هوش مصنوعی نمی‌تواند آن را انجام دهد.

۸. مراقبت‌های بهداشتی: تلفیقی از محبت و تخصص

هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کمکی ارزشمند در مراقبت‌های بهداشتی شناخته می‌شود و در تشخیص و ارائه توصیه‌های درمانی یاری‌رسان پزشکان است. هوش مصنوعی پیش از این بسیاری از امور مراقبت‌های بهداشتی را مانند تجزیه و تحلیل پایگاه داده بیماران، پیش‌بینی سناریوهای آینده و غیره تسریع بخشیده است.

گرچه در خبرها آمده بود که پزشک هوش مصنوعی گوگل حتی از دکترهای واقعی هم بهتر است؛ با این حال، ماهیت ظریف جراحی و سایر اقدامات پزشکی حساس، علاوه بر نیاز به قضاوت انسانی و رفتار مناسب با بیمار، این مشاغل را فعلاً غیرقابل جایگزین با هوش مصنوعی می‌کند. هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین دلسوزی و تخصص متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از جمله پزشکان، پرستاران، درمانگران و پرسنل پشتیبانی شود.

نتیجه

با پیشرفت مداوم هوش مصنوعی، این مشاغل پردرآمد به دلیل وابستگی به مهارت‌های منحصراً انسانی، همچنان ایمن خواهند ماند. در حالی که فناوری باعث افزایش کارایی می‌شود، اما نمی‌تواند جوهره آنچه ما را انسان می‌کند، جایگزین نماید.

اگر احساس تهدید توسط هوش مصنوعی دارید، دو انتخاب پیش روی شماست:

  1. ارتقای مهارت و تقویت برند شخصی
  2. تغییر مسیر شغلی

البته که ما گزینه اول را توصیه می‌کنم.

در مقاله اخیر منتشر شده در فوربز به مهارت‌هایی اشاره شده که هوش مصنوعی هیچ اثر منفی روی آن‌ها نخواهد گذاشت. این مهارت‌ها از جمله مواردی هستند که ارتباطات بین فردی، خلاقیت، رهبری و تصمیم‌گیری را در بر می‌گیرند. مقاله بر این ایده تأکید می‌کند که در حوزه‌هایی که توانایی‌های انسانی و ارتباطی مورد نیاز است، هوش مصنوعی به دنبال حذف نقش انسانی نیست و برعکس، تاکید بر ارتقاء و بهبود کارایی و همکاری انسانی و مصنوعی را دارد.

از طرفی، مقاله به این نکته هم اشاره می‌کند که با پیشرفت فناوری، تقاضای بازار کار برای افرادی با این مهارت‌های بشری افزایش یافته است. به عبارت دیگر، برخلاف ترس‌هایی که در مورد تأثیرات منفی هوش مصنوعی بر بازار کار وجود دارد، این مقاله نشان می‌دهد که مهارت‌های انسانی همچنان ارزشمند و ضروری در پیشرفت و توسعه جامعه و بازار کار باقی خواهند ماند.

منبع: گجت‌نیوز

بیشتر بخوانید:
تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت اول)
تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت دوم): ۸ نمونه دیجیتالی‌سازی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا