خانه هوشمند

۵ فناوری که آینده ساخت و ساز را تغییر می دهند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

احتمالا صحبت از هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و سیستم های رباتیک را در بخش های مختلفی شنیده باشید یا با آن ها سروکار داشته باشید. شاید برایتان جالب باشد که این فناوری ها تا چه اندازه می توانند بر صنایع مختلف تاثیر گذار باشند و شکل صنایع را تغییر دهند. این روزها فناوری هایی که در صنعت ساخت و ساز و سازه های سه بعدی در دنیای امروز اتفاق می افتد، می توانند فرایند ساخت را در بخش های مختلف تسهیل کنند.

پیشرفت فناوری و توسعه سیستم ها در بخش های طراحی، اجرا و پیاده سازی سازه های سه بعدی، پل ها، ساختمان ها و برج ها تاثیر گذار است و آینده ساخت و ساز را به شکل امیدوار کننده ای تغییر خواهد داد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با ۵ نوآوری که انتظار می رود با رشد استفاده از آن ها در صنعت سازه های سه بعدی، روند ساخت و اجرا پیشرفته تر و سریع تر شود را به شما معرفی کنیم.

۱- پرینترهای سه بعدی

این سیستم از جمله سیستم هایی است که در دهه اخیر سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرد. دلیل شهرت این دستگاه آن است که قادر به چاپ اشیاء به شکل سه بعدی است و می تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله صنایعی که می توانند از این دستگاه استفاده مناسبی داشته باشند، صنعت ساختمان سازی است.

می توان از پرینترهای سه بعدی در ساخت مدل ها و نمونه سازی ها استفاده کرد تا طرح و نقشه سازه را به شکل بهتری مشاهده کنند. همچنین این دستگاه می تواند برای ساخت تجهیزات و اتصالات مختلف، با توجه به نوع کاربردشان، مورد استفاده قرار بگیرند.

” استفاده از پرینتر سه بعدی ساخت خانه برای پروژه‌های معماری، سازگار با محیط زیست است. در حالی که از انرژی بسیار کمی استفاده می‌شود، استفاده از فناوری سه بعدی حدود ۳۰٪ از ضایعات تولید شده توسط یک پروژه عادی را کاهش می‌دهد.”

بیشتر بخوانید:
تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت اول)
تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت دوم): ۸ نمونه دیجیتالی‌سازی

۲- طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی

در عصر حاضر شاهد رشد روزافزون استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای آن در بخش های مختلف علم و فناوری و همچنین استفاده از آن در صنایع مختلف هستیم. صنعت ساخت و ساز نیز از استفاده از این فناوری مدرن و پرکاربرد روز دنیا عقب نمانده است و استفاده از هوش مصنوعی در تسریع روند ساخت و ساز نقش موثری ایفا خواهد کرد. بنابراین می توان هوش مصنوعی را هم به عنوان یک نوآوری در طراحی سازه های سه بعدی معرفی کرد.

هوش مصنوعی می تواند به مهندسان طراح سازه ها در طراحی کمک بسزایی داشته باشد و همچنین برای مهندسان معمار در مدیریت ریسک های ساختمانی، بهبود ایمنی و دوام ساختمان از طریق محاسبات سازه ای و همچنین مدیریت منابع و مواد اولیه ساختمانی کمک کند.

با استفاده از فناوری هوش مصنوعی در طراحی ساختمان، می‌توان بهبود‌های قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز داشت و به ساخت ساختمان‌های هوشمندتر، اقتصادی‌تر و پایدارتر کمک کرد. به این ترتیب پیش بینی می شود که هوش مصنوعی و ابزارهای مهندسی که مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته می شوند به سرعت در بخش مهندسی عمران و به خصوص ایجاد سازه های سه بعدی با معماری خلاقانه پیشرفت کرده و مورد استفاده مهندسان طراح و معماران قرار بگیرند.

۸ نمونه هوش مصنوعی کاربردی در معماری :

۱- هوش مصنوعی Midjourney
۲- ابزار هوش مصنوعی Adobe Firefly
۳- وب سایت هوش مصنوعی Maket.ai
۴- وب سایت هوش مصنوعی Architectures
۵- وب سایت هوش مصنوعی ArkDesign.ai
۶- وب سایت هوش مصنوعی Sidewalk Labs
۷- وب سایت هوش مصنوعی Kaedim
۸- وب سایت هوش مصنوعی Luma.ai

بیشتر بخوانید: ابزارهای برتر تحلیل پیش بینی تقویت شده با هوش مصنوعی (AI-Enhanced) برای سال ۲۰۲۴

۳- سیستم های تونل فرم

در مرحله اجرا و ساخت سازه ها هم سیستم های مختلفی در حال ساخت و توسعه است که روند ساخت سازه های مختلف و به ویژه سازه های بتنی تسریع می کند. یکی از این سیستم ها، سیستم قالب بندی تونل فرم است که نوعی روش قالب بندی برای بتن ریزی سازه ها و به خصوص ساختمان های مسکونی به شمار می رود.

از آنجایی که با توجه به روند افزایش جمعیتی و تغییر سبک سازه های مسکونی، نیاز به ساخت سریع ساختمان ها با کیفیت مناسب افزایش پیدا کرده است، لزوم استفاده از سیستم های قالب بندی پیشرفته احساس می شود. سیستم قالب تونل فرم یکی از مهم ترین و جدیدترین سیستم هایی است که روند بتن ریزی را در سازه ها تسریع می بخشد و نیاز به تجهیزات جانبی را هم برخلاف سایر روش های سنتی بتن ریزی سازه کاهش می دهد.

به نقل از تنها پولاد که یکی از بزرگترین سازندگان قالب تونل فرم در ایران است:

” این سیستم که یکی از بهترین روش‌های ساخت و ساز صنعتی است که از ابتدا در کشورهایی که با مشکل زلزله روبرو بودند، مورد توجه قرار گرفت. در ایران نیز مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در سال ۱۳۸۷، ساخت سازه به روش قالب تونلی را جز فناوری‌های نوین ساخت و ساز در کشور اعلام نمود.”

۴- استفاده از واقعیت مجازی

از جمله فناوری های مدرن دیگری که در بخش طراحی سازه های سه بعدی می توان آینده درخشانی برای آن متصور بود، استفاده از فناوری VR یا واقعیت مجازی است. واقعیت مجازی یا VR، یک فناوری مجازی است که با استفاده از کامپیوتر و تجهیزات واقعیت مجازی مانند کلاه یا عینک VR، امکان ایجاد یک محیط سه‌بعدی تعاملی-مجازی را برای کاربران فراهم می‌کند. در این فضا کاربران به نظر می‌رسد که در یک محیط واقعی هستند و از اطلاعات و تجربیات بصری و صوتی غنی و واقعی لذت می‌برند.

از این ویژگی می توان به خوبی در مدل سازی ساختمان ها و فضاهای معماری مورد نظر، استفاده کرد. با استفاده از واقعیت مجازی، معماران، مهندسان و طراحان می‌توانند مدل‌های سه بعدی دقیق از ساختمان‌ها و تجهیزات را ایجاد کرده و در یک محیط تعاملی به ارزیابی و تجسم بهتری از طرح سازه های مد نظر خود برسند.

یکی دیگر از کاربردهای بزرگ واقعیت مجازی در طراحی سازه های سه بعدی می تواند معطوف به بخش فروش باشد. VR می‌تواند به تجربه بهتر خریداران و مشتریان از بررسی ساختمان و سازه مورد نظرشان کمک کند. با ایجاد تورهای مجازی از ساختمان‌های جدید یا پیش‌فروش آپارتمان‌ها، مشتریان می‌توانند به صورت واقعی‌ به ساختمان و آپارتمان مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند و تصمیمات بهتری برای خرید بگیرند.

همچنین در فرایند برنامه ریزی و تصمیم گیری ساخت و تخمین بودجه می توان از این فناوری بهره گرفت. با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، می‌توان شبیه‌سازی‌های دقیق از فرآیندهای ساخت و ساز ایجاد کرد و به برنامه‌ریزی بهتر، کاهش خطاها و بهینه‌سازی فرآیندهای ساخت کمک کرد.

بیشتر بخوانید: بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرایندهای تولید

۵- مصالح و مواد اولیه پیشرفته

اگرچه بخش های طراحی، نقشه کشی، مدل سازی و برنامه ریزی از قسمت های مهم و حائز اهمیت ساخت و ساز به شمار می روند، اما نمی توان اهمیت بخش اجرای سازه را نادیده گرفت. هر پیشرفتی که در بخش طراحی سازه های سه بعدی اتفاق می افتد، نیازمند رشد همگام در بخش اجرا و ساخت سازه نیز هست. یکی از رشدهایی که در بخش ساخت و ساز در آینده متصور هستیم، تولید مصالح اولیه و ابزارهای پیشرفته ای است که فرایند تولید، ساخت و طراحی و ساخت انواع سیستم قالب بندی بتن را نیز رشد دهد.

از این رو تغییراتی که در تولید بتن اتفاق می افتد، این نوید را به بخش ساخت سازه ها می دهد که سازه های بتنی به سمت هرچه مقاوم تر و مستحکم تر شدن پیش بروند. برای مثال استفاده از بتن های خود ترمیم شونده و بتن کم کربن را می توان از جمله این پیشرفت ها دانست.

نوآوری وفناوری در طراحی سازه‌های سه بعدی یکی از موضوعات مهم و جذاب در صنعت ساخت و ساز است که می تواند به رشد سرعت و افزایش کیفیت این صنعت کمک کند. همچنین این نوآوری‌ها می‌توانند به بهبود فرآیندها، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها کمک کنند. فناوری ها و سیستم هایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم تنها چند نمونه از نوآوری‌هایی هستند که در طراحی سازه‌های سه بعدی اخیراً مورد استفاده قرار گرفته‌اند. امید آن است که استفاده از این نوآوری‌ها باعث بهبود کارایی، ایمنی و کاهش هزینه‌ها در آینده ای نه چندان دور باشند.

منبع: تنها‌پولاد

بیشتر بخوانید: شرکت‌های معدنی استرالیا پیشگامان انقلاب رباتیک

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا