یادداشت

شرکت‌های اینترنتی بزرگترین برندگان قرنطینه کرونا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اعمال قرنطینه اجباری در قزاقستان، مردم را به اختصاص زمان بیشتری در فضای آنلاین وا داشته و همین امر باعث شده است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی از قِبَل بحران کرونا ذی‌نفع شوند.

به گزارش نشریه آستانه تایمز، شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت در قزاقستان از ماه ژانویه تا آوریل (دی ۹۸ تا فروردین ۹۹)، در مجموع ۲۴۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کسب درآمد کرده اند. این مبلغ در مدت مشابه سال ۲۰۱۹، رقم ۲۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بود.

شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ۳۷ درصد از مجموع خدمات مخابراتی در قزاقستان را تامین می کنند. در واقع، هزینه حجم کلی خدمات مخابراتی در این کشور از ژانویه تا آوریل به ۶۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسیده که ۱۱.۶ درصد بیش از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ است.

خدمات تلفن همراه در این کشور در جایگاه دوم قرار دارد و رقم ۱۸۰ میلیون و یکصد هزار دلاری را نشان می دهد که ۲۶.۵ درصد از مجموع خدمات مخابراتی را تشکیل می دهد.

با یک اختلاف قابل توجه، درآمد حاصل از خدمات انتقال اطلاعات از طریق کابلی و وایرلس (بی سیم) در این کشور مبلغ ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تخمین زده شده است.

تعداد مشترکین اینترنت ثابت در قزاقستان به ۲.۶ میلیون رسیده که ۳.۷ درصد طی سال جاری رشد داشته، در حالی که تعداد مشترکین تلفن همراه به ۲۴.۵ میلیون نفر کاهش یافته است.

به اعتقاد «اولژاس تولئوف» (Olzhas Tuleuov) مدیر مرکز تحقیقات اقتصادی کاربردی قزاقستان، بخش خدمات اینترنتی، برنده بیماری همه گیر کووید – ۱۹ است، برخلاف بخش خصوصی که به دلیل تمهیدات قرنطینه ای و محدودیت های اعمال شده متحمل زیان شده است.

وی افزود: دورکاری، نیاز مشاغل به برقراری ارتباط با مشتریان به صورت آنلاین و دیگر فاکتورهای مرتبط با کرونا در قزاقستان، تقاضا برای ارتباطات را کاهش نداده، بلکه در واقع باعث افزایش آن در برخی موارد شده است.

وی گفت: در مجموع، صنعت ارتباطات در قزاقستان بهترین دوره رشد را از آغاز سال ۲۰۱۵ تاکنون تجربه می کند. از اینرو، در سه ماهه نخست سال جاری، شاخص حجم فیزیکی خدمات ارتباطی در این کشور ۱۰ تا ۱۱ درصد رشد داشته که بیشترین ارزش طی ۵ سال گذشته بوده است.

دولت قزاقستان همچنان به افزایش دسترسی به اینترنت باند پهن (broadband) در قالب برنامه دیجیتالی اش ادامه می دهد. در حال حاضر ۱۱۸ شهر و ۴ هزار و ۳۲۵ روستا در قزاقستان به خدمات اینترنت باند پهن دسترسی دارند که شامل شبکه های کابل فیبر نوری است که به صورت ۳G و ۴G خدمات می دهند.

در واقع، اهمیت موضوع فاصله گذاری اجتماعی و رعایت مقررات قرنطینه موجب شد نه تنها در قزاقستان بلکه در سراسر جهان مردم از ارتباطات پرهیز کرده و بر رابطه با یکدیگر در محیط های مجازی و استفاده بیشتر از فضای مجازی تحت وب متمرکز شوند.

ترس از گسترش بیماری کرونا موجب شد اشتراک گزاری تجربیات و یافته های علمی و تجربی پیشگیرانه برای عدم ابتلا به این ویروس مرگبار و نیز راه های درمان آن، مردم را به اشتراک گذاری هرچه بیشتر اطلاعات مربوطه در فضای مجازی ترغیب و یا در واقع مجبور کند، چرا که ارتباط فیزیکی و تبادل اطلاعات در محیط واقعی به خودی خود یکی از مهم ترین عوامل انتشار و واگیری این بیماری به شمار می رود، به همین دلیل همواره نه تنها در این کشور بلکه در سراسر جهان توصیه می شود شهروندان اقدامات مقابله ای با کرونا را به اشتراک عمومی بگذارند.

بطور مثال در هشتم خرداد ماه امسال بود که معاون وزیر بهداشت قزاقستان با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های علمی برای مقابله با ویروس کرونا بر اشتراک گذاری اطلاعات برای مقابله در محیط های مجازی تاکید کرد و گفت: دانشمندان و متخصصان کشورهای مختلف باید همکاری نزدیک در این زمینه داشته باشند؛ این دستاورد اصلی در موفقیت برای مقابله با موج دوم بیماری در آینده خواهد بود.

اولشاس ابیشو، پنجشنبه دو هفته قبل در دومین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی که به صورت مجازی و به همت بنیاد مصطفی (ص) برگزار شد، با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های علمی برای مقابله با کرونا گفت: هفتمین نشست استپ تجربه ای خوب از توسعه همکاری‌های دانشمندان جهان در خصوص تبادل تجربیات در این برهه از زمان است.

وی ضمن تاکید بر اینکه ویروس کرونا خسارات زیاد جانی و مالی در جهان داشته است، با اشاره به ارائه آموزش ها و نظارت‌های بهداشت عمومی به شکل دیجیتالی گفت: همکاری با متخصصان از کشورهای دیگر می تواند به کنترل روند این بیماری در کشورها کمک کند و به این ترتیب تولید واکسن کرونا با همکاری و هم‌افزایی کشورها ممکن است.

ابیشو ادامه داد: این نشست یکی از بهترین اقدامات و تجربه ای خوب برای همکاری دانشمندان در زمینه علمی است و باور داریم با ابتکارات فناورانه و دستاوردهای علمی می توانیم بر این بیماری غلبه کنیم.

وی افزود: یک اقدام بسیار مهم در زمینه جلوگیری از انتقال این ویروس، اطلاع رسانی به افراد از روش های مجازی تحت وب است، سعی کنیم در خانه بمانیم و افراد مبتلا را در بیمارستان ایزوله کنیم.

ابیشو یادآور شد: بهداشت دیجیتال کمک کرده به قزاقستان که اقدام سریع انجام دهد و کشور نیز با اپیدمیولوژیست ها و دانشمندان زیادی برقرار کرده است، قزاقستان از همه دانشمندان حمایت می کند و ما می توانیم با کنار هم به این بیماری پیروز شویم.

هفتمین دوره نشست استپ شامل سخنرانی کلیدی برگزیدگان دوره‌های پیشین جایزه مصطفی(ص)، شامل پروفسور جکی یینگ، پروفسور اوگور شاهین، استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینز آلمان، حسین بهاروند استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان و محمد عبدالاحد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران و پنل‌های تخصصی با مشارکت کارشناسانی از کشورهای مختلف و ارائه مقاله متخصصان در زمینه‌های مرتبط نیز هست.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی، ایران و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند

ایرنا

محتوی مرتبط با این متن در اقتصاد الکترونیکی:

کابل زیردریایی جدید ارتباطات شرق آسیا را متحول می کند
احداث کابل ۲۳ هزار مایلی برای تامین اینترنت آفریقا
تولید محصولات حوزه فیبر نوری رونق می‌گیرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا